Stro eten overgaan op zaagsel maar wat als,.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mensport

Stro eten overgaan op zaagsel maar wat als,.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-10 20:10

Zoals de titel zegt. Mijn mini ponys staan bij elkaar in de stal met de ondergrond stro. Nou is mij probleem dus mijn ruintje blijft het stro eten zodra zijn hooi op is en nu wil ik overgaan op zaagsel of vlas. Maar wat als ze dit ook eten ? Of doen ze dat neit zomaar ?

Het over moet je zelf klaarzetten, dit krijgen ze mijne.
Dat mijn pony's te weinig eten krijgen, is niet het geval. Ze zijn in wat over conditie.
Het voer patroon. S'morgens 7 uur krijgen ze een flexibele tub hooi om 9 uur gaan ze naar buiten het land op.
Om 8 uur s'avonds (voor zonsondergang) worden ze op stal gezet en daar staat dan hun brokjes + muesli te wachten. (bij elkaar kwart per pony). Dan om 11 uur s'avonds krijgen ze de laatste voerronde, hierbij hebben ze weer een flecibele tub hooi en weer allebij een kwart muesli + brokjes in totaal.

Judje

Re: Stro eten overgaan op zaagsel maar wat als,.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 22:45

hoeveel is een 'tub'?
Om te weten hoeveel je pony's krijgen is het handig om de hooigift per dag in kilo's aan te geven. Meestal kan je uitgaan van ongeveer 1,5-2% v.h. ideale gewicht v.d. pony's. Krijgen ze minder, dan is het helemaal niet gek dat de pony het stro op eet, want dan heeft hij waarschijnlijk te weinig maagvulling om de nacht door te komen.

De meeste paarden blijven van het zaagsel en vlas af, omdat ze het niet lekker vinden. Mochten ze dat alsnog eten kan je natuurlijk een anti-bijt o.i.d. kopen of bijv. azijn aanmengen met water en dat in een spuitflacon doen, zodat je dat er over heen kan sprenkelen.