Jacobskruid, al 4 jaar een gevecht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dynamiek

Jacobskruid, al 4 jaar een gevecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-10 18:21

Hey,

Ik heb al zeer zeker 4 jaar last van Jacobskruid in mijn paardeweide toen ik de weide kocht stond het er al op, ik heb zo'n speciaal apparaat gekocht uit Engeland om het makkelijk met wortel en al uit de grond te krijgen, een heel gevecht en elk jaar 1 dag bezig, en het komt nu nog steeds terug. Ik wil er nu toch echt eens vanaf komen en ik ga het nu drasticher aanpakken ik wil het dood spuiten, wie kan mij vertelen weermee het dood gaat met round-up? of heeft iemand anders een ander middeltje wat goed werkt?

Roihi

Re: Jacobskruid, al 4 jaar een gevecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 18:23

dacht niet dat je dat kruid dood krijgt met middeltjes
wat je wel nog kan proberen is je grond voedingsrijker te krijgen.
JKK groeit namelijk op voedingsarme gronden.
probeer je land heel goed te bemesten, laat desnoods een bodemstaal onderzoeken om te weten te komen wat er tekort is en je dus zou moeten bijstrooien.
succes, met het verwijderen van die rotplanten

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 19:21

Wat je ook kan doen is het weiland een maandje onder water zetten :)

Maar dan moet je wel een ander plekkie voor de poowns hebben ;)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 19:26

Er zijn twee methoden die werken: Handje kunstmest op iedere rozet (handwerk, vermoeiend, maar wel goedkoop) óf laten spuiten met Starane (duur, maar werkt redelijk goed) en pakt meteen ook zuring, klaver, brandnetel en andere zooi mee.
Met round-up spuit je je gras ook dood.

santana67

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 19:31

Jacobskruiskruid bestrijden
Als Jacobskruiskruid zich eenmaal heeft gevestigd in een paardenweide, is het vaak moeilijk om de plant te bestrijden. Jacobskruiskruid vermeerdert zich razendsnel en heeft weinig natuurlijke vijanden.

Om vergiftigingen te voorkomen, is het zaak om Jacobskruiskruid gericht te bestrijden: direct wanneer de plant zich aandient. Meteen bestrijden voorkomt ook dat de zaden zich kunnen verspreiden. Van groot belang is dat de plant niet in bloei komt, want de zaadjes die daarna ontstaan zijn jarenlang kiemkrachtig en waaien metersver weg.

Chemisch (Pleksgewijs tot op plantniveau)
Chemisch bestrijden van Jacobskruiskruid is mogelijk. Hiervoor wordt vaak 2.4 D of MCPA gebruikt, maar zo’n middel slaat niet aan bij een grote plant. Glysofaat, de werkzame stof van Round-up, is ook effectief tegen Jacobskruiskruid.

Omdat Jacobskruiskruid sterk ontwikkelde wortels heeft, duurt het bij volwassen planten een flinke tijd voordat het bestrijdingsmiddel de kern van de wortels bereikt heeft en hun werk kunnen gaan doen. Chemisch bestrijden zal een beter effect hebben als de plantjes nog heel jong zijn (in het voorjaar). Let bij chemische bestrijding vooral ook op de kleine rozetten die anders het jaar daarop uitgroeien tot bloeiende planten.

Bestrijdingsmiddelen slaan het beste aan als de plant groeit. Het is daarom af te raden om bestrijdingsmiddelen te gebruiken bij droogte of extreem hoge of lage temperaturen. Onder deze omstandigheden groeit de plant een stuk langzamer en werkt het middel minder.

Doodgespoten plantjes van Jacobskruiskruid moeten echter nog steeds worden verwijderd omdat ze voor dieren en mensen levensgevaarlijk blijven.

Biologische bestrijding
Naast chemisch bestrijden is het ook mogelijk om Jacobskruiskruid op biologische wijze te bestrijden. Meer dan 120 insecten en lagere organismen zijn afhankelijk van Jakobskruiskruid als voedsel. Voor deze organismen is Jacobskruiskruid niet giftig.

In de jaren '80 heeft een gecombineerde inzet van mot en kever in Oregon ervoor gezorgd dat de vegetatie Jacobskruiskruid met meer dan 90 procent verminderde. In Nieuw-Zeeland zijn tevens goede resultaten bereikt. Binnen enkele jaren was er lokaal een reductie van meer dan 90 procent van de plant.

Biologische bestrijding is echter een langdurig project (langer dan 10 jaar) in verband met de populatieopbouw van insecten.

In Nederland is nog geen ervaring met biologische bestrijding van Jacobskruiskruid.

Biologische bestrijders zijn:

Kevers (Longitarsus soorten)
Motten (rupsen) zoals de Tyria Jacobaeae, Cochylis atricopitana en Platyptilia isodactylus
Vliegen (Botanophila seneciella)
De Sint Jacobsvlinder (Tyria Jacobaeae) die voortkomt uit de Zebrarups eet de bladen en
stengeltoppen van Jacobskruiskruid, maar de voornaamste reserves zitten in de wortelstok, waardoor de plant zich weer weet te herstellen. De rupsen eten de bovengrondse, groene delen van de plant en kunnen
behoorlijke schade toebrengen aan de plant.

Een andere natuurlijke vijand van Jacobskruiskruid is het konijn. Konijnen vinden wortels van Jacobskruiskruid lekker en ondervinden geen nadelige gevolgen van de gifstoffen. De populatie konijnen is echter verontrustend geslonken, waardoor Jacobskruiskruid zich uitgebreid kon vermeerderen.

Handmatig
Het handmatig verwijderen van Jacobskruiskruid is een vrij effectieve methode, voornamelijk op plekken waar Jacobskruiskruid in geringe bedekkingen voorkomt.

Belangrijk is dat de planten met de hele wortel worden uitgestoken, het liefst voordat Jacobskruiskruid in bloei staat in mei/juni. Als u Jacobskruiskruid handmatig gaat verwijderen, is het verstandig om handschoenen te dragen.

Als Jacobskruiskruid niet in zijn geheel uit de grond getrokken wordt, kunnen nieuwe planten uit achtergebleven wortelresten ontstaan. Handmatig verwijderen is daarom over het algemeen alleen effectief bij zaailingen en rozetten. Doordat het wortelstelsel nog niet zo sterk ontwikkeld is, kunnen alle wortels gemakkelijker verwijderd worden.

Bewaar uitgetrokken planten in dichte zakken, emmers of verbrand ze. Bloeiende planten zetten zelfs nog zaad als zij met wortel en al uitgetrokken zijn. Controleer de geschoonde plekken regelmatig op nieuwe rozetten.

Maaien
Maaien is niet geschikt om Jacobskruiskruid te bestrijden. De planten reageert door in korte tijd nieuwe bloeistengels te vormen en extra veel zaad te produceren. Zeer frequent maaien leidt bovendien tot vegetatieve verspreiding en planten met een sterke houtige wortel.

Het bestrijden van Jacobskruiskruid is dus niet gemakkelijk. Vaak zullen de hierboven beschreven bestrijdingsmethoden niet afdoende zijn. In zulke gevallen kan omploegen en opnieuw inzaaien een oplossing zijn.

bron: www.hartog-lucerne.nl

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-10 19:38

Ibbel schreef:
Er zijn twee methoden die werken: Handje kunstmest op iedere rozet (handwerk, vermoeiend, maar wel goedkoop) óf laten spuiten met Starane (duur, maar werkt redelijk goed) en pakt meteen ook zuring, klaver, brandnetel en andere zooi mee.

Als je een handje kunstmest op de rozeten doet verbrand het dan? wat gebeurd er dan? en hoe lang duurt dat dan voordat het dood is? dit lijkt me wel een goeie methode om te proberen.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 21:17

Ibbel schreef:

Starane werkt hier niet tegen het JKK hoor, al meerdere malen geprobeerd.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 22:14

dynamiek schreef:
Ibbel schreef:

Als je een handje kunstmest op de rozeten doet verbrand het dan? wat gebeurd er dan? en hoe lang duurt dat dan voordat het dood is? dit lijkt me wel een goeie methode om te proberen.

Op een ander forum heeft iemand dit eens gedaan. Binnen 3 dagen was het jkk helemaal verdort en ingezakt. Dus dat is het proberen wel waard.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 06:52

Het probleem is dat wanneer je jkk uit de grond trekt je het zelden met wortel en al meeneemt.
Ook dat ding uitengeland faalt hierin, dus je haalt de plant niet weg en hij groeit terug.

Round-Up werkt idd erg goed tegen jkk maar je moet voorzichtig en gericht te werk gaan anders spuit je de rest ook kapot.

Maar als het je 1 dag in het jaar kost dan valt het toch wel mee, de Round-Up is best aan de prijs.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 08:22

Ik doe ook nog wel eens met een kwartsje dopen in de rond up en dan het kopje van de plant aantippen dat deed ik bij brandnetels nog wel eens en dan maak je omliggende planten niet dood. Ik vraag me echter af of dan de wortels van het jocobskruid dan ook dood, zodat het volgend jaar niet terug komt

marieke1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 08:25

Ik heb er ook mega last van. Ook zo'n uitsteekgeval gekocht, maar daarmee breek je toch de (dikke) wortel af en groeit de plant binnen korte tijd weer aan.
Ik heb MCPA gespoten en dat heeft geholpen! MCPA zorgt ervoor dat je gras wel blijft staan, dus dat is wel prettig. Na het spuiten wel even de paarden van het land halen ;)

Belangrijkste is om voor te voorkomen dat de tweejarige planten (die gaan bloeien) zaadjes kunnen verspreiden. Dat worden het jaar daarop de rozetten (de eenjarige planten).

Maar wat ook een probleem kan zijn is dat het uit andere weiden komt. Dat is bij mij het geval... :(

Denk dat ik dit jaar ga uitsteken en in het gat MCPA spuit. Dan is de MCPA snel bij de wortel (of zou dat niet zo werken?).

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 08:28

Ik ga vanmiddag round up halen in Kootwijkerbroek en als het van de week een zonnige dag is per plantje het aantippen met een kwarstje ik wil namelijk dat de wotels van de plant dood gaan ik zal verslag bij houden of het werkt hoeveel dagen het nodig heeft om dood te gaan! Misschien lukt het en misschien niet maar ik ga het proberen!

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 08:28

Onze wei is pas weer geinjecteerd en dat scheelt ook wel, denk dat ik ze toch ook binnenkort nog laat spuiten wil die rotzooi gewoon weg hebben.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 19:20

Iedere methode om te bestrijden heeft een risico.
Jakobskruiskruid is een kampioen in herstelvermogen. Als je gaat spuiten moet je in ieder geval zorgen dat je dit doet als de plant goed groeit zodat het bestrijdingsmiddel ook wordt opgenomen door de plant, selectieve middelen kun je sproeien, round up is niet selectief dus idd wat Ibbel ook al zei dat zou ke kunnen aanstippen, bij selectieve herbiciden zoals MCCP of dat starrane blijft je gras nog overeind.
Een dichte zode is heel erg belangrijk, dat is dus ook tegelijkertijd een nadeel van een ragfork ( ondingen zijn het!!) Je zou als je echt plaatselijk wil steken beter een goede riek kunnen nemen die echt ruim de wortels meeneemt. De ragfork is echt te smal en te kort, uit een wortelrestje van een cm krijg je gewoon weer nieuwe planten en kun je onbedoeld het probleem erger maken en je creeert en uitstekend plekje voor nieuwe planten.
Ook kan het een oplossing zijn de hele weide te vernieuwen, maar tegelijkertijd natuurlijk wel zorgen dat het gras ook goed kán groeien, een bemestingsadvies is belangrijk.
Je moet jakobskruiskruid een beetje kennen en weten wat ie fijn vindt om zich te te ontwikkelen, dat zijn met name open plekjes, maar ook vermeerdert ie zich erg graag door wortelrestjes.
Ga je uitsteken dan is het slim om de open gekomen plekken te bedekken met oud hooi, mest etc. Zaden hebben licht nodig om te kunnen kiemen, meestal ligt er een ondergrondse zaadbank.
Een goede dichte zode is dus belangrijk om nieuwe vestiging te voorkomen, of kiemen te voorkomen.
Op deze foto kun je wel goed zien hoe groot zo'n wortelstelsel is, dit was niet eens een grote plant. Als je goed kijkt zie je hier bij deze wortels ook afgebroken wortels.
Afbeelding

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 19:27

Is het niet zo dat jacobskruid alleen gegeten word door paarden als het gedroogd (dood) is. Aangezien paarden aan een verse plant ruiken wat het is laten ze het wel staan. Maak je de kans niet groter door het plat te spuiten dat de paarden gedroogdde delen eten? Overgens bestrijd je ook goeie planten als je gaat gif spuiten.. beetje zonde om alleen maar gras te hebben als je een kruiden weide kunt hebben.

Het is klote, maar ik zou het gewoon op de ouderwetse methode blijven doen. De tip om er gewoon een handje mest op te gooien vond ik wel een leuke oplossing.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 19:28

Dat gedeelte van de weide zet ik af dus daar kunnen de paarden niet bijkomen ;)
en zoals je kan lezen gaat ik ze aantippen met een kwast dus ik raak geen andere onkruiden aan.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 19:42

Benfan schreef:
Is het niet zo dat jacobskruid alleen gegeten word door paarden als het gedroogd (dood) is. Aangezien paarden aan een verse plant ruiken wat het is laten ze het wel staan. Maak je de kans niet groter door het plat te spuiten dat de paarden gedroogdde delen eten? Overgens bestrijd je ook goeie planten als je gaat gif spuiten.. beetje zonde om alleen maar gras te hebben als je een kruiden weide kunt hebben.

Het is klote, maar ik zou het gewoon op de ouderwetse methode blijven doen. De tip om er gewoon een handje mest op te gooien vond ik wel een leuke oplossing.

Handje mest op een rozet gaat niet werken hoor. Ook handje kunstmest gaat niet werken, de plant lijkt wel even te verdwijnen bovengronds omdat ie verbrandt, maar dood gaat ie niet, de wortels zijn daar niet mee dood.
Het klopt dat paarden over het algemeen geen verse planten eten tenzij ze gedwongen worden door voedselschaarste.
Haalbaar is een kruidenweide ook niet denk ik als je maar weinig oppervlakte per dier hebt, planten die paarden lekker vinden zullen ze op eten voor ze zaad kunnen zetten voor een nieuwe generatie planten.
Als je echt een hele grote wei hebt dan zou dat wel haalbaar kunnen zijn.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 19:52

EstherHegt schreef:
, selectieve middelen kun je sproeien, round up is niet selectief dus idd wat Ibbel ook al zei dat zou ke kunnen aanstippen, bij selectieve herbiciden zoals MCCP of dat starrane blijft je gras nog overeind.

Dus jij denkt dat round up niet gaat werken?

Anders moet ik aan een fles MCCP zien te komen, maar waar?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 19:58

Ik denk dat het beste is om je land compleet om te ploegen, te roteren, daarna opnieuw in te zaaien met een goed paardenwei grasmengsel, land rollen, bemesten en wachten.... }:0

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 20:06

dynamiek schreef:
Dus jij denkt dat round up niet gaat werken?

Anders moet ik aan een fles MCCP zien te komen, maar waar?

Als je per plant aan gaat stippen zou het kunnen werken, ik weet niet of je erg veel JKK hebt. Maar het gaat nooit werken als je wei te schraal is en je een open zode hebt. Het plantje wat je dan aanstipt gaat wel dood, maar wat ligt er ondergronds in de zaadbank?
MCCP kun je ook bij de welkoop kopen hoor. Je kunt ook een loonwerker eens vragen hij kan dat veel voordeliger kopen ivm spuitlicentie en doet je wei in een korte tijd helemaal, bij mijn weten is je wei laten spuiten tegen ongewilde planten helemaal niet zo erg duur. Vorig jaar hier de buren waren meen ik 60 euro kwijt. Ben je misschien ook gelijk van boterbloem en zuring etc af en van een bult werk.
Tegelijkertijd zou ik ook een bodemanalyse laten doen bij bijv. BLGG en een goed bemestingsplan vragen. ( als je er bij vermeldt paardenwei krijg je daar gericht advies op en kun je 5 jaar mee vooruit.)

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 20:12

Ik heb echter een weide waar je niet in kan met de trekkers van tegenwoordig (groot en breed) een oude trekker komt er nog net in, mijn weide ingang is eerst een sleuf van 2 a 2,5 meter breed en 30 meter in de lengte en dan kom je pas in mijn weide, dus mijn land laten oploegen en spuiten zal weer moeilijk gaan

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 20:19

dynamiek schreef:
Ik heb echter een weide waar je niet in kan met de trekkers van tegenwoordig (groot en breed) een oude trekker komt er nog net in, mijn weide ingang is eerst een sleuf van 30 meter, dus mijn land laten oploegen en spuiten zal weer moeilijk gaan

Een praktisch probleem is altijd leuk om over mee te denken, hoe breed is die sleuf? Is ie 30 meter lang, maar hoe breed?
Loonbedrijven zijn ook niet voor een gat te vangen hoor!! Zij hebben tenminste bij mij in de buurt de meeste formaten wel. Zelfs moeraskikkers zoals ik die trekkers noem. ( ken je allo allo en het kleine tankje? )

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 20:24

Nee die ken ik niet, maar mijn overbuurman heeft een oud trekkertje en die komt er net op, en dan heeft hij aan weerskanten 5 cm over

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-10 20:12

Het is nu precies 1 week geleden dat ik het jacobskruid ingesmeerd heb met pure round-up (met een kwartsje op de toppensmeren, wel handschoenen aangedaan), en het werkt!! de planten zijn bruin geworden volgende week probeer ik het oude bruine blad weg te halen met handschoenen aan en rapen maar het dor blad verwijderen, als dit gedaan is kan ik de andere kant van de weide doen daar staat niet zo veel jacobskruid, mij benieuwen of het ooit nog terug komt op dezelfde plekken.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 20:17

Moet je dan de wortels er niet alsnog uithalen?
Of zijn die dan ook meteen weg?