Kun je stoeptegels gebruiken voor een paddock? Of wordt dat te glad?? Wat hebben jullie om de inloopstal in het gedeelte waar de pony ook winterdag met droge voeten kan staan?
Angelatommy
Geplaatst: 18-04-10 19:43
Het ligt aan de ondergrond. je moet zorgen dat de bodem gelijk en hard is, zodat de tegels niet gaan schuiven of scheef gaan liggen. Anders kan je makkelijk stoeptegels nemen.
De gewone 30x30 tegels moet je idd op een goed aangestampte ondergrond leggen en aan de zijkanten opsluiten zodat ze niet weg kunnen door het gewicht van het paard. De grotere maat 60x40 of 50x50 is beter geschikt. Alleen niet zo leuk voor de rug
Ikzelf heb voor de stal betonnen koeienroosters liggen, dat wordt niet glad, laat nog enigszins water door en de tegels kun je vaak goedkoop 2e hands kopen.
Woody2015
Geplaatst: 20-04-10 06:54
Wij hebben de paddocks verhard met grindtegels. Die hebben een profiel waardoor ze stugger en minder glad zijn.
Wel hebben we eigenlijk alle paarden ijzerloos, slechts een met ijzers en die glijd afentoe wel een beetje door maar daar doe je niets aan.
Wij hebben 40x60 en dat glijdt ook niet. Gewone stoeptegels (30x30?) zie ik ook veel en heb nog nooit verhalen gehoord over uitglijden.
Inge_1986
Geplaatst: 20-04-10 07:49
Wij hebben ook stoeptegels van 30x30. Niks glad De paarden staan wel zonder ijzers. We hebben alleen een slechte ondergrond (kleigrond), dus in de winter wippen de stenen wel op sommige plaatsen. Aan de zijkanten zitten planken zodat de stenen niet weg kunnen schuiven.
Je kunt het beste ook een stuk uitgraven en daar zand op storten en dan de tegels leggen. Dat werd mij geadviseerd toen ik die koeroosters liet plaatsen.
Bedankt voor jullie antwoorden!! Ga ik snel de stoeptegels van onze achterburen reserveren Anders gaan ze naar de stort!
dimmalimm74
Geplaatst: 22-04-10 22:56
Ik heb vlak voor de winter een deel van mijn paddock betegeld (voor de inloopstal) met 30x30 tegels en bevalt mij prima!! Het is absoluut niet glad, terwijl mijn paard wel op ijzers staat. Heb wel eerst een goed "zandbed" neergelegd en toen de tegels erop. Voor de kopkanten heb ik gewoon betonbandjes gebruikt. Tot nu toe geen last met wippende tegels.
Ik heb ook een deel van mijn padock bestraat. Netjes in een goed zandbed met beton bandjes er naast. Ligt er nog keurig strak bij.
Glad valt wel mee. Een van m'n jonge hengsten (1e dag in de padock) is wel op z'n mik gegaan, maar met onhandig keren en daarbij door je vriend omver gelopen worden kan bij iedere ondergrond gebeuren.
ik heb ook 30 x 30 tegels stukje afgegraven, zand erin gestort, recht gemaakt, stoepbandjes rondom en nergens last van, niet van wippen, niet van glijden, en ze hebben alle 3 ijzers