omdat ik mijn zomereczemer dit jaar op een stukje kaal land wil zetten en een beetje aan strookbegrazing wil doen opdat ze toch 'iets' heeft, wil ik met prikpaaltjes en breed lint werken. Ik heb dit echter nog nooit gedaan, ik heb wel al wat naar de kwaliteit gekeken en die witte komen er toch het best uit.
Maar om de hoeveel meter hoort er nu een paaltje? Dan kan ik ongeveer een aantal voorzien.
Kan je gewoon zelf bepalen, hoe dichter de paaltjes bij elkaar staan, des te meer de dieren kunnen inschatten waar het draad zit. De bedoeling is dat het draad hoog gehouden wordt, zonder dat er een boogje in zit.
Je kan zelf kijken. Als de draad maar strak, stevig en hoog genoeg is is het goed. Ikzelf bindt aan de tussendraad ook nog wit plastic linten (vb een lege zak voer) zo om de 4m ongeveer. Dan ziet het paard in de schemer ook nog waar de draad hangt. Misschien ook stroom opzetten als je het niet vertrouwt?
Poiuytrewq
Geplaatst: 18-04-10 18:30
5 meter doe ik altijd Draad moet niet in een boogje hangen en dat heb je al snel als je het te ver uit elkaar zet.
friesiszwart
Als de begin en eindpaal van hout is kun je het lint ertussen vastmaken via een poortgreep. Hierin zit een veer en kun je dus goed strak trekken. Je hebt dan beduidend minder prikpalen nodig .
Prikpaaltjes en lint vind ik niet zo prettig werken. Met een beetje wind zakt het boeltje al snel in en gaat doorhangen. Maar als je niet anders wilt of kan, dan max. 4 meter ertussen. Met koord kun je wel een meter of 7 overbruggen en als je het aan de uiteinden vastmaakt aan een stevige constructie (bijv. paal of muur) dan kun je er zelfs 10 meter van maken.