Beregening/sproeien bak. Hoe wat en waar?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wokkel9

Beregening/sproeien bak. Hoe wat en waar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-10 19:36

Hallo allemaal,

hier een vraagje namens alle pensionklanten van onze stal.

Onze bak wordt bij mooi weer al snel te zwaar. (nu eigenlijk ook al)
Nu zitten wij eraan te denken om met z'n allen een beregenings/sproei installatie te bekostigen.

Maar wat hebben we dan allemaal nodig?
We dachten zelf aan:
waterpomp
slangen
sproeikop
stroomvoorziening

Maar kan zo'n waterpomp op het stroom van het schrikdraad aangesloten worden?
En welke capaciteit zou zo'n waterpomp moeten hebben? De bak grenst aan een meer dus watervoorziening willen we daar vandaan halen.

En waar zijn we het goedkoopst uit, marktplaats?

ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Thanx!! *D

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 07:04

Je mag niet zomaar oppervlaktewater (een meer dus) gebruiken om te beregenen. En een put slaan mag ook niet zomaar. Ik zou me dus eerst even verdiepen in waar je water vandaan kunt/mag halen.

Sommige pompen werken op 220V, andere op 380V. Als er geen krachtstroom is (380V) ben je beperkt tot een 220V pomp. Als je schrikdraadapparaat op 220V werkt, zal je in principe een pomp op die contactdoos kunnen zetten, al dan niet met een verdeeldoos, zodat je schrikdraad ook nog aan blijft. Kijk wel even hoeveel Watt de pomp is en of je daarmee de stoppenkast niet overbelast (maw, welke apparatuur nog meer op diezelfde stoppenkast aangesloten is). Heb je schrikdraad op batterijen, dan wordt het wel erg moeilijk denk ik. Dan zou je moeten zoeken of er batterij (of evt zonnepaneel) sproeiers bestaan.

Qua sproeier worden meestal 2 van die segmentsproeiers gebruikt (die dingen die rond draaien).

wokkel9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-10 11:05

Ibbel schreef:
Je mag niet zomaar oppervlaktewater (een meer dus) gebruiken om te beregenen. En een put slaan mag ook niet zomaar. Ik zou me dus eerst even verdiepen in waar je water vandaan kunt/mag halen.

Das een goeie tip, dat wisten we dus niet. :+
Bedankt voor de info! *D

joyce B

Re: Beregening/sproeien bak. Hoe wat en waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 16:41

je hebt ook pompen die werken op benzine, of boeren hebben wel eens pompen die werken met behulp van een draaiende/lopende trekker.