Ik heb 2 ponys, een haflinger die dit jaar 2 word en een shetlandertje die ook dit jaar 2 word. Harstikke leuke en lieve ponys ik kan er alles mee maarja ze zijn pas 2 natuurlijk dus het blijft bij poetsen wandelen ect.
Ook ga ik naar school en werk ik vaak savonds ik heb elke dag minimaal een uur tijd met me ponys bezig te zijn.
Nu vind mijn vader dat ik niet genoeg met ze doe en vind hij dat ik ze weg moet doen omdat ik er niets mee doe.
ik fiets met de shetlander 1x per week een uurtje en voor de rest wandel ik 1 x per 1 week een eind langs de weg met mijn haflinger en de rest van de dagen geef ik ze eten drinken knuffel er even mee en als ik tijd heb poets ik ze nog even.
Is dit nou echt te weinig en wat zou ik met zulke jonge ponys dan nog meer kunnen doen?
zouden jullie ze in mijn geval houden of weg doen omdat ze het ergens anders veel beter hebben als bij mij
Emerald
Geplaatst: 17-04-10 19:35
Ik krijg de indruk dat je vader niet veel van paarden weet. Met een jong dier kun je gewoonweg nog niet zo veel. Dat zul je hem toch uit moeten leggen. (of proberen in elk geval)
ja dat probeer ik ook maar hij is nogal eigenwijs als voorbeeld neem ik meestal zijn schapen die die niet eens poetst of mee wandelt maar hij vind ze nogal in de weg lopen en veel kapot maken en daarom heeft die dit verzonnen als excuus ze weg te doen terwijl ik ze niet weg wil en dus argumenten zoek te bewijzen dat ik er wel genoeg mee doe
Marisje76
Geplaatst: 17-04-10 19:38
een beetje grondwerk en vrijheidsdresuur kun je ook al mee beginnen. je hafje kun je ok al leren om aan de longe te lopen of een kertje losspringen lekker laag. gewoon om iets anders te doen verder nog niet teveel van vragen. veel in de hand blijft belangrijk. Wat wil je er straks mee gaan doen?
_DP_
Geplaatst: 17-04-10 19:39
Lastige situatie. Zou eens met hem gaan praten over waarom hij ze weg wil doen. Is het echt omdat jij er zo "weinig" mee doet, of is er iets anders..
In ieder geval, veel succes!
Dobel
Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-10 19:40
ik wil er recreatief mee gaan rijden door de bossen en over straat, ze kan al een hoofstelletje in en een longeersingeltje op en als het weer wat beter is ga ik leren longeren maar nu loopt ze dan de wei kapot ben ik bang en dan is pa nog vrolijker
wei groeit bij,, van de zomer staat er weer vol aan gras op,, en anders beetje afwisselen van wei gedeelte,, ik weet niet hoe groot je wei is,, en zorg maar dat je met het inrijden iemand erbij hebt met veel verstand van jonge paarden inrijden,,
Als je haflinger dit jaar pas 2 wordt zou ik dat longeren nog maar even niet doen,dar is ze echt nog te jong voor. Wandelen kan wel, of inderdaad een beetje vrijheids dressuur Verder kan je gewoon nog niet veel met een 2 jarige doen!
hij blijft erbij dat ze geen eten genoeg krijgen bij me omdat ik geen tijd heb dat te geven en er niets mee doe.. ze krijgen half pak per dag vol gras en samen ongeveer 1,5 a 2 kilo brok en de shet is altijd veel te dik ik denk dat het slimmer is ze te verkopen om van het gezeur af te kunnen zijn
ik zou nooit mijn paarden wegdoen omdat mijn ouders er over zeuren hoor,, ik bedoel je bent 18 dan is het tog jou verplichting,, en verantwoordelijkheid,,
Lisan89
Geplaatst: 17-04-10 21:15
Als jij betaalt, zijn het toch jouw paarden
Verder zou je wat grondwerk kunnen doen, werkt altijd, af en toe vrij lopen, etc. Maar sowieso goed dat je ze elke dag 'in de hand' hebt, daar worden ze ook mak van!
naar is dat, dit dilemma. Ik krijg het idee dat je vader liever heeft dat je ze weg doet. Maar met 2 paarden van deze leeftijd kan je niet zo veel. die moet je vooral lekker paard laten wezen.
Jij betaalt, jouw pony's. Lekker houden dus. Ik zou nu niet opeens meer met jouw pony's doen om je vader tevreden te stellen. Ze zijn nog jong, laat dat longeren maar even.
Hmm als je nu eigenlijk al zo weinig tijd hebt hebt om met ze bezig te zijn hoe wil je dat dan straks gaan doen met inrijden enzo... Het komt op mij over alsof je er zelf ook al niet zoveel zin meer in hebt??
Bontfire
Geplaatst: 18-04-10 12:38
Tja als de pony's nog maar twee jaar zijn kun je ze natuurlijk nog niet berijden. Je kunt echter wel al een hoop andere dingen doen: beginnen met grondwerk, poetsen, wandelen, verkeersmak maken etc. Dan heb je daar zo meteen bij het inrijden alleen maar voordeel van! Hier hoef je natuurlijk niet iedere dag heel veel aandacht aan te besteden want ze zijn nog jong. Ik zal het er goed met je vader over hebben. Dan wordt een ieders standpunt ook duidelijker. Om ze nou te gaan verkopen is ook nogal wat...
Angelatommy
Geplaatst: 18-04-10 19:39
ikdoemaarwat schreef:
misschien je vader eens een goed boek over paarden geven
Inderdaad
MarcR
Geplaatst: 19-04-10 08:23
In hand trail !!!!! Dit is een wedstrijddisciplinne bij de American Paint Horse westernwedstrijden. Hierbij moeten verschillende obstakels gepasseerd worden met een paard aan de hand : brug, poort, balkjes, enz, het is eigenlijk een vervolg op grondwerk. Ga maar eens kijken op internet vb : www.apha.com. Zo kan je je vader laten zien dat je ook met een jong paard kan werken en het is goed voor de opvoeding van je paarden.
blue_kim
Geplaatst: 19-04-10 11:15
je moet je paarden niet verkopen omdat je vader het wilt. jij betaald het zelf dus daar heeft hij niks over te zeggen. het enige wat ik me wel een beetje afvraag is, als je nu al maar een uurtje per dag tijd voor ze hebt, hoe wil je dat straks gaan doen als je kan rijden? ik bedoel je bent dan al een uur aan het rijden (oke in 't begin niet maar als ze eenmaal doorgereden is wel), plus verzorging opzadellen en alles eromheen. ik ben vaak met 1 paard dan al twee uur bezig. dus als je denkt dat je dat je daarmee in de knoei komt dan zou ik er wel over denken om hem te verkopen.