Afrasterings/paddock planken teren, carboleum of beits?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

VanHuisUit

Afrasterings/paddock planken teren, carboleum of beits?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-10 15:50

Onze afrasteringsplanken van de paddock hebben wel een verfje nodig / zouden in de beits moeten of zoiets. Wie heeft daar ervaring mee? Vroeger, thuis, zetten we ze een keer per jaar in de teer, maar dat is zulk rotspul (werkt wel erg goed tegen rot trouwens). Graag tips :list: :)*

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 16:02

Teer mag niet meer. Carboleum ook niet. Dus dat beperkt de keuze. Wat er nu op de markt is, is iig milieu- en mensvriendelijk. Ik zou tuinbeits oid gebruiken. Verf is een crime, moet je schuren ed.

Anti-rot gebruiken wij nu acacia-palen.
Anti-bijt is en schrikdraadje het beste.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-10 16:10

De schrikdraad truc wordt hier ook zeker toegepast hoor, anders verdwijnen mijn planken langzaam maar zeker :Y) Op het hek zit geen schrikdraadje, die moet het nu dus nogal ontgelden.
Kun je nagaan hoe lang dat geleden was met die teer :o dat het nu niet meer mag.
Acacia palen? Tell me more.
Tuinbeits is inderdaad een idee.

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 22:27

Wat ook niet echt milieu vriendelijk is maar wel goed helpt en waar de planken ook erg mooi van worden, en de verrotting ook tegengaat is verlopen olie van een auto.....

Niet echt duidelijk maar zie mijn schuurtje
Afbeelding

En zie onze stal voor:
Afbeelding

en na:
Afbeelding

Eigenlijk is het net andersom want de voor foto is de na foto naar jaren voor onze verbouwing aan maar weet wel voordat we hem behandelde dat ie er ook zo uit zag.....
Het hout was behoorlijk verrot al dus vandaar dat sommige stukken er nog niet echt uit zien maar als je naar de linkerkant kijkt zie je dat dat hout veel beter was en het ook mooier opneemt....

Je kunt het er gewoon opsmeren en binnen een dag is het helemaal opgezogen door het hout.

En wat ook nog voordelig is is dat de paarden hier niet aan gaan eten, want ik gebruik het ook voor palen/kozijnen die ze aanvreten en ze komen er niet meer aan.

kjcm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 22:36

ik ben op dit moment nieuwe palen voor een omheining aan t schilderen met tenco houtcoat zwart. dit kan je gebruiken bij hout wat eerst met teer is bewerkt. erg mooi spul!wel schrikdraadje blijven gebruiken.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-10 10:21

OK.
@Tinkersjakie, geweldig die foto met al die liggende tinkers...net alsof ze ter plekke in slaap zijn gevallen :D
Verlopen olie vindt ik ook wel een goed idee in ieder geval voor die plekken waar ik geen schrikdraadje heb...
Gaat het wel een beetje uit de vacht, heb allemaal schimmeltjes :o

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 10:30

Er is toch en carboleum vervanger die wel mag?
Ik zou persoonlijk daar voor kiezen want dat vinden ze niet lekker.....dus gaan ze ook niet aan je planken knagen.

Want let op, ik weet nief of dat voor beits geld...maar sommige soorten verf vinden paarden juist wel lekker....

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 20:12

VanHuisUit schreef:
OK.
@Tinkersjakie, geweldig die foto met al die liggende tinkers...net alsof ze ter plekke in slaap zijn gevallen :D
Verlopen olie vindt ik ook wel een goed idee in ieder geval voor die plekken waar ik geen schrikdraadje heb...
Gaat het wel een beetje uit de vacht, heb allemaal schimmeltjes :o

Het ligt eraan hoe droog je hout is en hoe vochtig het weerk is maar meestal is het binnen een paar uur tot een dag helemaal in getrokken en blijft er geen vieze plakzooi over.....dus als het goed in getrokken is kan je er ook gewoon tegen aan staan dan heb je ook niks in je kleren.
Maar het ligt er net aan hoe snel het erin trekt, maar dat zie je wel.....

Gaat wel weer uit je paarden als ze er perongeluk tegen aan staan, heb poosje geleden een kozijn gedaan en een haflinger ging er natuurlijk net over heen hangen......zwarte streep onder de hals hahahah maar was na een tijdje er ook al weer van af......