Welke boom op paardenwei?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BRN

Welke boom op paardenwei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-10 21:57

Wij zijn sinds kort in het gelukkige bezit van een huis met een stuk grond.
Er is in het najaar gras in gezaaid, eind mei wordt de eerste snee eraf gemaaid en daarna kunnen de paarden erop.
Nou lijkt het me zo fijn als ze een boom hebben op de wei voor wat extra schaduw.
Wat vinden jullie een geschikte boom? Hij mag uiteraard niet giftig zijn voor paarden. Ik dacht zelf aan een Linde.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 22:05

Een boom op de wei heeft een aantal nadelen: hij geeft ook het gras schaduw en neemt veel vocht weg van het gras, dus je grasopbrengst gaat stevig naar beneden. Daarnaast mag je niet overal zomaar een boom planten.
Wat mogelijk een optie is, is een haag rond de wei planten, of in ieder geval een aantal struiken. Hierbij kun je, mede afhankelijk van de grond en het grondwater, denken aan meidoorn, sleedoorn, elzen, hazelaars, vlier, enzovoorts Je kunt ook wilgen zetten en heel laag knotten zodat het meer struiken blijven.
Zorg in ieder geval dat je weet wat er in jullie gebied mag en kan groeien, voordat je hier geld aan uitgeeft.

kayleighdn

Re: Welke boom op paardenwei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 06:16

Kronkelwilgen, Knotwilgen en euhm, verder zijn er niet zo heel veel bomen waar paarden goed tegen kunnen.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 15:21

Ik raad die meidoorn aan. Als je hem niet al te groot koopt en hem ieder jaar snoeit wordt het echt een soort muur. Zo dicht, daar komt geen zuchtje wind of zonnestraal mee doorheen.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 15:47

Citaat:
neemt veel vocht weg van het gras, dus je grasopbrengst gaat stevig naar beneden

Nou dat valt echt wel mee hoor. Ze gaat geen compleet bos planten ;)
Wij hebben een appelboom en een pruimenboom op de wei. Als je op mijn website kijkt bij locatie, zie je ze in de wei staan. Heerlijke bomen waar ze graag onder staan te suffen in de zomer. Leuke is dat er ook nog wat te oogsten valt. Als de oogsttijd aanbreekt gaat er wel schriklint omheen en rapen we elke dag goed de appels/pruimen weg want een appeltje af en toe is niet erg maar als ze te veel krijgen krijgen ze koliek of worden te dik. Voordeel van de fruitboom is dat ze niet aan de bast knagen (waarom geen idee), de takken die je eruit snoeit in de winter kun je wel weer in de paddock leggen, daar knabbelen ze wel aan. Een wilg vinden ze erg lekker en die wordt, is mijn ervaring wel erg driftig gesnoeid / kreeg bij mij geen kans te groeien :Y)

Rene3235

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 18:51

Wij hebben wilgenbomen gepoot op de wei verleden jaar.
Het voordeel daarvan is als je ze moet snoeien,..de paarden verzot zijn op de takken,..helpt goed tegen verveling en ze vinden het heerlijk.

BRN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-10 20:04

Bedankt voor jullie leuke reacties! :)

@ waratje
iets minder gras is niet zo erg, het land is groot genoeg.
Waar de wei grenst aan de tuin staat ook een hele rij struiken en tegen de achterbuurman aan ook,
maar ik wil zo graag een (grote) boom midden op de wei.
Knotwilgen rond de wei vind ik een prachtidee maar mijn buurboeren niet vrees ik, die willen liever geen schaduw op hun land.

@ VanHuisUit
wat hebben jullie een mooi plekje!

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 20:08

Heel verstandig wat bomen planten. Op de site van de NVVR (www.nvvr.info) staat ook een lijst met giftige en volgens mij ook niet giftige bomen) Berk, beuk, els en wilg kunnen in ieder geval. Wel de bomen afzetten met een lint, anders zijn ze binnen de kortste keren weggevreten. Wij hebben hier echte bevers. :9

Liene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 20:15

Taxus, Liguster, Kardinaalsmuts, Lijsterbes en Inheemse vogelkers zijn giftig voor paarden. Zelfs de Beuk, Gelderse roos en de Zomereik zouden giftig zijn indien je paard er grote hoeveelheden van eet. |(

wel een goed idee om een boom in de weide te zetten.
in de zomer hebben ze dan wat schaduw.

BRN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-10 20:30

@ tine10
bedankt voor de link. Die lijstjes met giftige bomen en planten daar heb ik zeker wat aan.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 20:38

Walnoot bomen schijnt insecten af te weren. Wij hebben hier een redelijk grote Walnoot bij de stallen staan. De paarden vreten wel aan de bast als ze de kans krijgen. Walnoten vinden ze ook lekker.... dat is altijd even snel rapen als ze vallen ;-) Het kraakt enorm als ze er 1 te pakken krijgen :D

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 21:24

TS ken je het gezegde niet "boompje groot, plantertje dood" ? Als je een grote boom in je wei wil hebben moet je een wei kopen met een flinke boom erin 8-)
Maar goed, als je echt een boom wil planten in de wei zou ik ook voor een notenboom gaan, maar bedenk wel dat je dan in de weide omgeving noteschalen gaat tegenkomen :+
En wat voor boom je ook kiest, je zult hem moeten beschermen tegen vraat.

BRN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-10 21:31

Sprintje schreef:
Walnoot bomen schijnt insecten af te weren. Wij hebben hier een redelijk grote Walnoot bij de stallen staan. De paarden vreten wel aan de bast als ze de kans krijgen. Walnoten vinden ze ook lekker.... dat is altijd even snel rapen als ze vallen ;-) Het kraakt enorm als ze er 1 te pakken krijgen :D

Mijn paard is een keer bijna dood gegaan aan hele heftige koliek na het eten van walnoten.
Hij plukte ze gewoon zelf van de boom en vrat ze met schil en al op.
Hij is nu nog steeds razend op walnoten en als ze van de boom gevallen zijn op het pad dan kan hij ze niet voorbijlopen.
Het kraakt idd enorm als ze hun tanden erin zetten, je weet niet wat je hoort.
Maar ik durf dus niet zo goed een walnotenboom op de wei te zetten. ;)

BRN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-10 21:34

"boompje groot, plantertje dood" _O-
Ik ben van plan om heeeel oud te worden. ;)

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 08:57

Berk en wilg groeien vrij snel, struiken als meidoorn ook.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 09:05

Ik heb 3 halfstam (niet laag, maar ook niet echt hoog dus) appelboompjes in de wei, maar als de paarden er in staan, dan zie ik geen appelen :') .

Ik heb wel van een kennis gehoord dat haar pony elke keer met een spurt naar de walnotenboom rende en daar dan wat stond te soezen. Ze vroegen zich al elke keer af wat die pony nou aan het doen was. Bleek inderdaad dat ze daar geen last had van vervelende insecten.
Dat kan dus toch een voordeel zijn.
Maar als ik bij de buren kijk. Die hebben een gigantische walnotenboom in de wei staan. Deze bomen worden dus heel erg groot. Maar ja, dat wordt een plataan, een kerseboom en hoogstamappel- en peren boom ook.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 17:02

Wilgen?
in iedergeval geen eike-boom, als ze eikeltjes eten kunnen ze doodgaan had ik gehoort?

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 17:06

Walnotenboom zou ik persoonlijk niet doen. Wij hebben er ook een in de wei staan en dat is niks. Geeft een hoop troep en er zit gif in de schil van de noten.
Dazen zitten bij ons gruwelijk veel, ook onder de notenboom helaas.

Wij hebben in het stuk voor praktisch alleen maar schaduw van de schuur en de bomen die er staan. Achter in de wei hebben we rondom (iig de kanten waar de zon schijnt, zodat de schaduw altijd alleen in onze wei valt) wilgen staan. Die zorgen echt voor prima schaduw.

Een mooie grote boom midden in de wei lijkt mij ook heel mooi, maar daar is onze wei niet groot genoeg voor.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 20:44

Heb hier een paardekastanje van -tig jaar oud op de wei staan voor de schaduw. Rondom de boom is het afgezet zodat ze er niet aan kunnen eten. Voordeel: ruimte zat in de schaduw voor meerdere paarden, ze eten het blad en de kastanjes niet, als je de kastanjes "plant" groeien ze in enkele jaren uit tot een redelijke boom (en je kunt er zelfs een "bonsai" van maken - hebben we hier ook van slechts 4 meter hoog maar wel een volledige boom)

BRN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 21:15

Bedankt voor alle reacties, super dat jullie zo meedenken! *D