Vacht van paard komt slecht door, tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hyppolyte

Vacht van paard komt slecht door, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-10 11:07

Hallo allemaal,

Mijn paard zit momenteel een beetje slecht in haar vacht, ze is wel volop aan het verharen, maar terwijl er normaal gesproken een prachtige zomervacht onder zit, is ze nu zo goed als kaal. Er groeit wel wat haar, maar het is erg weinig. Nu heeft ze laatst wat last gehad van stress omdat haar maatje een paar weken weg is geweest (ze at weinig en was vrij lusteloos), dus het zou heel goed kunnen dat het daarmee te maken heeft, maar ik vind het wel heel typisch. Ondertussen is dat andere paard weer terug en eet ze weer goed (en is ook niet lusteloos meer), dus ik dacht, ik wacht het eventjes af hoe het zich verder ontwikkelt, het groeit wel, maar niet echt noemenswaardig.

Zat er zelf aan te denken om misschien even bloed te laten trekken en te kijken of daar iets in te zien is. Maar ik zat me af te vragen of er misschien mensen zijn die dit al eens eerder gehad hebben. Ze wordt ontwormd n.a.v. wormeitelling en ik ga haar mest uiteraard weer laten checken, maar het lastige daarvan is dat je moet wachten tot ze een keertje gaan poepen terwijl je in de buurt bent :+ (dat heeft de vorige keer wel een maand geduurd...).

Zijn er mensen bij wie dit bekend voorkomt?

kayleighdn

Re: Vacht van paard komt slecht door, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 09:41

euhm ja,, een paard bij mij op de manege heeft ook kale plekken. Ik denk dat je paard iets te snel is met alle haren eruit. En iets te traag met nieuwe haren. Laat het nog 1 of 2 weken wachten. Dan even iemand erbij halen.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-10 08:29

Citaat:
Ik denk dat je paard iets te snel is met alle haren eruit. En iets te traag met nieuwe haren.

Dat is wel duidelijk ja, maar het is niet normaal. Ze slaat als het ware een stap over, ze hoort eigenlijk de hele lange haren te verliezen, en dan moeten de haren die middellang zijn blijven zitten, daarna gaat ze die haren ook verliezen en dan komt de zomervacht vrij. Alles laat bij haar nu los, dus er blijft gewoon niets meer over. Bovendien heb ik het al een week of 2 aangekeken en aangezien het alleen maar verergert, ga ik niet nog langer wachten. Morgen kan ik bij de da terecht, maar ik ben nog steeds benieuwd of er mensen zijn die hier vaker mee te maken hebben gehad???

Kan het misschien iets van schurft zijn ofzo? Ik merkte gisteren dat ze flinke jeuk had en een paar kleine korstjes.

flex00

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 07:36

Hoi
Ik zou een vitaminestoot proberen heeft bij die van mij goedgeholpen.
Je kunt ze bij bv de welkoop of bij een ruitersportzaak kopen en zijn rond de 8 euro.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 07:40

Kan je haar niet een poosje apart zetten op een klein stukje afgezette wei en dan wachten tot ze mest? Stress kan veel doen bij een paard uiteraard, maar wormen kunnen ook heel veel schade aanrichten. Zou toch zeker proberen mest te pakken te krijgen, eventueel lijnzaad gekookt geven dat wil ook nog wel eens een flinke oppepper geven en anders idd bloedje trekken voor alle zekerheid.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 18:48

misschien wat lijnzaad door het voer

_Angelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 19:51

lijnzaad koken. Verder zal het ook met het weer te maken hebben. Warm, koud, etc. Het is toch een natuurlijk proces wat je volgens mij niet kunt versnellen. Succes

bergkraai

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 15:27

Lastig jah, wat ik zou doen is het paard scheren zodat hij beter door zijn vacht heen komt (of dmv lijnzaad door het voer helpen met verharen). Daarnaast geef je aan dat het paard lusteloos is en weinig gegeten heeft, wellicht kun je aan de DA vragen om een injectie met vitaminen.. Hebben sommige paarden ff nodig om dit soort probleempjes te verhelpen..

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-10 11:49

Scheren? Ze is min of meer kaal, dus dan ga ik natuurlijk niet scheren :n. Lijnzaad is leuk bedacht, maar dat is om ervoor te zorgen dat ze hun haren sneller verliezen en dat is dus niet het probleem.

@breghje, thanx voor de tips, maar apart zetten gaat niet echt lukken, het zou op zich wel kunnen, maar dan gaat ze helemaal over de zeik als ze alleen moet staan, bovendien moet ik verse mest hebben voor het mestonderzoek. Da is al langsgeweest maar die kon er ook niet zoveel van maken, uit bloed kwam weinig bijzonders en schimmel heeft ze ook niet. Ze heeft wel injectie gehad tegen parasieten en ze krijgt nu weer vitaminebooster erbij. Op zich komt er nu wel wat zomervacht door, maar ze heeft op haar buik nog wel kale plekken.
Waarom trouwens lijnzaad koken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 16:50

hyppolyte schreef:
Ze wordt ontwormd n.a.v. wormeitelling en ik ga haar mest uiteraard weer laten checken, maar het lastige daarvan is dat je moet wachten tot ze een keertje gaan poepen terwijl je in de buurt bent :+ (dat heeft de vorige keer wel een maand geduurd...).

Trek er twee uurtjes voor uit en je hebt je verse mest.
Met een beetje geluk mest ze binnen die twee uur. Dat duurt echt geen maand. :D
Dus neem een boekje mee, ga in de wei zitten en wacht tot je paard gemest heeft. ;)

Verder zou ik me er niet al te druk over maken. Je paard heeft stress gehad, de situatie is nu weer oké, dus het zal wel loslopen.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-10 17:55

Trust me, ik ben altijd al minimaal 2 uur en vaak langer, de vorige keer heeft het echt wéken geduurd totdat ik een mestmonster te pakken had :+. Ik heb haar nu evengoed maar ontwormd, hoorde dat het paard van m'n stalgenoot weer last van wormen had, heb het nu dus maar even zonder mestonderzoek gedaan.

kim89_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 20:56

Probeer eerst een een vitaminestoot.. :P
En doe de eerste tijd wat lijnzaadolie over de brokken... Dit is niet alleen goed voor het verharen maar ook voor het glimmen van de vacht... Baad het niet schaad het niet.
Je kunt ook zonnebloemolie bij de supermarkt kopen... net zo goed maar wel een stuk goedkoper.! :D