Ik had ook een vraagje en ben op zoek naar jullie deskundige advies.
Is een (erf) afrastering van palen met schriklint om paarden achter te houden en hoger dan een meter een constructie, dus een bouwwerk en een bouwvergunning? En hoe zit dit als je de paardrijbak met palen en lint afzet is het dan wel of geen bouwwerk?
een rijbak wel maar afrastering met lint niet. maar je kunt het t beste even bij de gemeente navragen! kost niks. het verschilt namelijk per gemeente. sterkte (kan een hoop drama's veroorzaken...)
Je kunt het verplaatsen, net als een container bv. Eens om de zoveel tijd dus even de boel verschuiven.
Ik ken een stukje wei van de gemeente, waarvoor een keer is gebeld. Je mag daar je paarden opzetten, tenzij je steeds de paaltjes weghaald en de paarden niet onbeheerd laat staan.
Is het je eigen erf? Ik heb op onze wei een longeerring afgezet met palen van 1.65 en lint. Heb er tot nu toe geen problemen mee gehad. Het is ons eigen stuk grond, waarop we niets hebben gebouwd.
suuzepuus
Geplaatst: 15-04-10 23:42
doei schreef:
Voor zover ik weet.
Je kunt het verplaatsen, net als een container bv. Eens om de zoveel tijd dus even de boel verschuiven.
iets wat verplaats baar is is (in gemeente emmen in elk geval) een bouwwerk! iets op wielen, een stacara\van, schaftkeet, hooischuur of wat dan ook...
Geloof dat je ook moet denken aan de kleur van het hek, sommige gemeenten willen geen wit lint. (wel groen of bruin).
goeroe
Geplaatst: 16-04-10 00:15
Voor deze vraag moet je echt even een belletje plegen want het verschilt per gemeente. In mijn gemeente bijvoorbeeld is het aanleggen van een rijbak geen enkel probleem, mits je aan een aantal voorwaarden voldoet.
miepmier26
Geplaatst: 16-04-10 14:14
Bij ons moet je dus een vergunning aanvragen. Helaas, gaat weer geld kosten.
Dat verschilt per gemeente. Bij ons mag je wel je weide afzetten met lint en prikpalen, maar geen bak aanleggen met een vaste afrastering en verandering aan de bodem.
Welke mening hebben jullie over het door slimmerick aangehaalde tekst van hekkelman die gaat over een paardrijbak
Sja, dat zal misschien de theorie zijn maar in de praktijk werkt het vaak anders. Lang niet elke gemeente zal gaan zeuren over een rijbak en in veel bestemmingsplannen staan voorwaarden waaraan een rijbak moet voldoen. Mocht er dan een buurman gaan klagen dan kan de 'bouwvergunning' in de meeste gevallen denk ik alsnog afgehandeld en de zaak gelegaliseerd worden. Als je verstandig bent ga je zelf eerst even met je buurman praten en zorg je er natuurlijk voor dat je weet welke regels jouw gemeente hanteert, zodat je daar bij de aanleg rekening mee kunt houden.