Weide bemesten met zuring??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PreHungaro

Weide bemesten met zuring??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 16:05

Ik loop al een paar dagen te twijfelen vandaar dat ik mijn vragen hier maar even neergooi.

Zaterdag heb ik de kans om mijn wei te laten injecteren met varkensmest maar ik wil dit liever een jaar overslaan omdat;
1. Ik vorig jaar met te veel en voedzaam gras heb gezeten ( heb 2 fjorden ).
2. Er veel zuring op mijn weide voorkomt.
3. Ik de paardenmest laat liggen en deze verspreid over de weide.

nu kwamen de volgende vragen op:
1. Zuring geeft toch aan dat de grond te zuur is, wanneer is het verstandig om te kalken?
2. Ik heb de kans om mijn weide te laten spuiten met "algemeen" gif helpt dit ook tegen zuring?,
zo nee, welke gif moet ik dan gebruiken? ( uitscheppen heeft geen zin, het is echt veel )
3. Groeit mijn gras wel voldoende als ik het mesten een jaar oversla of wordt het nu een grote zandvlakte?
4. is het verstandig om het injecteren te vervangen door kunstmest met kalk?

ik hoop dat iemand het antwoord heeft op mijn vragen ( of op enkele ).
ik loop me namelijk echt suf te piekeren, iedereen roept iets anders en ik weet niet meer wat ik moet geloven.

alvast bedankt!!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 16:39

Kunstmest kun je niet samen met kalk geven, de kalk zorgt ervoor dat de stikstof in de kunstmest meteen als N2 in de lucht verdwijnt.Verder is kunstmest slechter voor je bodemleven dat dierlijke mest. Zonder dierlijke mest moet je jaar na jaar steeds meer kunstmest gaan geven.

Kalk strooien ben je nu te laat mee, dat kan in januari/februari of in september/oktober.

Paardenmest werkt zuur in op de bodem, alleen paardenmest gebruiken verergert dus je probleem.

Ik zou wel bemesten met dierlijke mest, dat komt toch wat langzamer vrij dan kunstmest. Ik zou kijken of ik (roze) kalverenmest kan krijgen ipv varkensmest.

Spuiten met MCPP/MCPA doodt ook zuring. Spuiten doe je een week of twee ná bemesten, zodat de groei er goed inzit (klinkt tegenstrijdig) dan wordt het bestrijdingsmiddel beter opgenomen.

Jitske

Re: Weide bemesten met zuring??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 16:43

niet op al je vragen een antwoord, maar kan je wel vertellen dat paardenmest slecht is voor je weiland.

zuring wordt bij ons altijd gespoten (weet alleen niet wat voor gif), maar wil je er daarna vanaf zijn zul je het er toch echt uit moeten halen.
ik weet het, het grootste klotewerk wat er bestaat (vooral met 25+ graden buiten, dus ik zou op tijd beginnen :P), maar het moet er echt uit. zuring verdwijnt namelijk niet echt uit zichzelf...

bemesten wordt bij ons nooit gedaan. er wordt gezorgd dat het land een aantal maanden rust heeft, en de paarden op dat moment dus op een ander stuk staan.
moet je wel genoeg ruimte voor hebben, maar is wel goed voor je grond.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 17:25

duChambre schreef:
zuring wordt bij ons altijd gespoten (weet alleen niet wat voor gif), maar wil je er daarna vanaf zijn zul je het er toch echt uit moeten halen.

Dood = dood hoor. Als je voldoende en op het juiste tijdstip MCPP/MCPA hebt gespoten hoef je echt niets meer weg te halen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 19:34

Zowel drijfmest als kunstmest zijn funest voor je bodemleven en dus voor een stevige grasmat (geeft nl slap wortelstelsel en daardoor makkelijker kapot trappen).
Varkensmest is erg zuur, heeft vaak een te hoog kopergehalte en veel varkens zijn besmet met Lawsonia, wat bij veulens ernstige darmklachten kan geven.

Bij voorkeur (gecomposteerde) stalmest gebruiken in combi met bodemonderzoek en kalkgift voor juiste zuurgraad. Als de balans in de grond goed is en de grasmat sterk is heb je veel minder last van onkruid door de voor onkruid ongunstige groeiomstandigheden.

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 21:00

keeyzie schreef:
nu kwamen de volgende vragen op:
1. Zuring geeft toch aan dat de grond te zuur is, wanneer is het verstandig om te kalken?

Dat k.tspul groeit helaas in elke grond.

vancky2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 21:06

Paardenmest is wel goed voor de weide, het ontzuurt namelijk de grond. Daarentegen is drijfmest slecht, veel te rijk voor fjorden. Je moet ze dan eigenlijk 6 weken uit de weide kunnen houden want anders is die drijfmest niet genoeg in de grond getrokken en is het zeker niet aantrekkelijk voor paarden en te rijk aan fructaan en nitriet.

Als je je weide regelmatig sleept en je paarden regelmatig ontwormd kan dat zeker geen kwaad doen.

Kijk eens op http://www.paardnatuurlijk.nl daar vind je wel meer nuttige informatie.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 22:19

dat betekend dus dat ik zo juist bezig ben?
1. Ik ga de paardenmest die nu op het land ligt verdelen d.m.v. slepen
2. Ik laat de weide een jaar of langer rusten wat betreft injecteren of kunstmest
3. In het najaar kalk in de weide om het extra zuur te neutraliseren.
4. Ik geef de weide in de winter voldoende rust net zoals dit jaar . 2 delen belopen 1 helemaal niet deze is nu al mooi groen.
5. ik bespuit de zuring met het daarvoor bestemde gif en hoop dat dit gaat helpen, zoniet uitgravan.

ik hoor het graag!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 22:21

Ik zou dat wel aanvullen met bodemonderzoek (blgg bv prijzen die ik hoor zijn iets van 35 euro voor zo'n onderzoek)

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 22:30

Ik heb even op google gezocht naar zuring, klopt het dat het grote bladeren zijn?
Wij hebben of hadden er heel veel van, niet weg te krijgen.
Maar uiteindelijk toch dé tip gekregen: per plant een klein handje kunstmest erop. Ze groeien dan zo hard dat ze helemaal zwart worden en dood gaan :D Weg zuring.

vancky2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 23:00

keeyzie schreef:
dat betekend dus dat ik zo juist bezig ben?
1. Ik ga de paardenmest die nu op het land ligt verdelen d.m.v. slepen
2. Ik laat de weide een jaar of langer rusten wat betreft injecteren of kunstmest
3. In het najaar kalk in de weide om het extra zuur te neutraliseren.
4. Ik geef de weide in de winter voldoende rust net zoals dit jaar . 2 delen belopen 1 helemaal niet deze is nu al mooi groen.
5. ik bespuit de zuring met het daarvoor bestemde gif en hoop dat dit gaat helpen, zoniet uitgravan.

ik hoor het graag!

Ja, ik vind dat je juist bezig bent. Zuring is inderdaad hardnekkig. En ze willen het aan geen kanten eten, ook geiten of schapen niet. Dat kan je anders ook nog, een schaap of twee af en toe op de weide laten. Die eten normaal alles af tot op gelijke hoogte zonder wortels uit te trekken.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 23:30

ik heb idd de beschikking over een kudde schapen ( 50 stuks haha ) als ik die 4 dagen op het land laat is het mooi korst ( soms zelfs de zuring )

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 23:31

rensju schreef:
Ik heb even op google gezocht naar zuring, klopt het dat het grote bladeren zijn?
Wij hebben of hadden er heel veel van, niet weg te krijgen.
Maar uiteindelijk toch dé tip gekregen: per plant een klein handje kunstmest erop. Ze groeien dan zo hard dat ze helemaal zwart worden en dood gaan :D Weg zuring.

zuring wordt zowiezo zwart wanneer het uitgebloeid is, ik weet dus niet of dit te maken heeft me die kunstmest.
echter komt het het volgende jaar dan gewoon terug ( ook al was het het vorige seizoen zwart ).

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 07:27

Dat zou wel balen zijn, maar heb nog geen plant weer gezien sinds afgelopen zomer.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 13:07

rensju schreef:
Dat zou wel balen zijn, maar heb nog geen plant weer gezien sinds afgelopen zomer.

Hoe is het verder gegaan , geen zuring terug gekregen met de kunstmestmethode?

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 14:47

Zo dat is inderdaad al even geleden. Inmiddels zijn we verhuisd naar een nieuwe weide die gelukkig heel wat minder zuring bevat. Omdat we net na het bestrijden te horen kregen dat we gingen verhuizen hebben we er niet veel aan gedaan. Het overslaan van een jaar bemesten had zeker wel geholpen, ik ben ook niet met kunstmest aan de gang gegaan en ook niet meer met kalk i.v.m. de verhuizing.

De nieuwe weide had ook wat zuring maar was aanzienlijk kleiner waardoor deze goed te onderhouden is. Ik heb de weide in drie delen verdeeld en de paarden op het stuk gezet met de minste zuring. Hierna ben ik de andere twee weides gaan spuiten met een mengsel van MCCP en MCPA, dit heeft goed geholpen. Nog niet alle zuring was weg dus ik heb het spuiten ongeveer 3 keer gehaald. Daarna stonden er nog wel wat planten maar die heb ik om gemaaid zodat ze zich igg niet konden verspreiden.

Daarnaast hebben we dit najaar de hele weide voorzien van kalk. Een stukje niet om eens goed te kunnen bekijken of het nut heeft gehad.

Omdat er geen grote machines bij mijn nieuwe weitje kunnen komen zijn we zelf aan de gang gegaan met kunstmest. De weide was al jaren niet meer bemest en had dus een erg schrale grasmat, deze is volledig bijgekomen door de kunstmest. We hebben wel mest gebruikt die speciaal bestemd was voor paardenweides. Je kon precies zien waar we stukjes waren vergeten daar was het veel minder groen.

Daarnaast stonden er enorm veel distels op dit weitje deze heb ik nog niet allemaal weg, een groot deel wel.
Ik ben er achter gekomen dat geen enkel gif werkt tegen Jacobdskruid, dit ben ik er dus met de hand uit gaan trekken. Een hels karwei, ik denk dat ik wel 20 kruiwagens heb weggevoerd, maar de waard. (de weide stond er helemaal vol mee i.v.m. schrale grond). Dit jaar hoop ik hier minder last van de hebben door de gevoede grond.

Daarnaast haal ik nog steeds de weide van de mest, in het najaar hebben we de mest van de paarden steeds verspreid over een weiland waar ze niet op liepen maar dit doe ik nu niet meer i.v.m. bloedwormen waar ze net van zijn genezen. De mest voer ik nu dus af naar een stukje bos achter mijn weide. We willen deze zomer wel een soort mesthoop gaan maken zodat de mest een jaar kan liggen en we die mest een jaar daarna zelf kunnen gebruiken.

DIt jaar verwacht ik wel weer het e.e.a. te moeten spuiten, maar het ergste is wss toch wel weg. Nu de grasmat vele malen beter is hoop ik dat het onkruid ook wat minder kans krijgt om te groeien. We hebben nu in de winter een deel van de weide waar ze overdag op lopen. Hier is de grasmat wat beschadigd, dus ik ben benieuwd wat het onkruid daar doet. Dit was trouwens een deel van de wei met heel weinig onkruid :( maar helaas de droogste, vandaar dat we die nu hebben gegeven.

Pfoeh, een heel verhaal, maar ik hoop dat jullie er wat aan hebben!