hooi voeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Antheman

hooi voeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 19:35

Dat lijkt eenvoudig, hooi voeren, maar hoe geven jullie het?

Ik zat te denken aan een grote bak met een betonraster erop.
Maar dan rijst de vraag: hoe zorg ik ervoor dat het hooi in de bak kan?

Hoe doen jullie dat? Behalve gewoon op de grond geven, of onder een autoband stoppen?

Caira

Re: hooi voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 19:37

ik heb een bollenkist, ideaal!

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 19:39

In een hooinet stoppen? In een ruif?

boendertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 19:40

Je kunt ook een ruif maken met een dakje erboven. Blijft het hooi droog en het waait niet weg.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 19:41

Caira schreef:

Doe je daar iets bovenop?

Hooinetten en ruiven zijn niet handig om los neer te zetten, he ;)

kayleighdn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 19:42

Wij hebben een hele handige manier ervoor. Wij hebben een schuilstal, daarachter loopt een padje. Achterin een luikje gemaakt dan open en dicht kan. En daar geven we het door. Makkelijk en het blijft droog. Een ruif kan ook maar dan heb je weer kans dat het hooi wegwaait.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 20:00

Antheman schreef:
Caira schreef:

Doe je daar iets bovenop?

Hooinetten en ruiven zijn niet handig om los neer te zetten, he ;)

waarom zou je er iets bovenop willen doen?

boendertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 20:03

je hebt ruiven voor de weide, of je kunt het zelf bouwen. Palen gaan de grond in, dus het staat niet los op de wei.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 20:10

Caira schreef:
waarom zou je er iets bovenop willen doen?

wegwaaien en
etenstijd verlengen

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 20:12

ah ok, etenstijd verlengen doe ik niet aan, ze hebben hier immers altijd de toegang tot hooi. Wegwaaien valt mee, ik voer grofstengelige voordroog en dit is zwaar genoeg. Enkelt wat rietjes op de grond maar die veeg ik weg als ik de paddock schoonmaak.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 20:16

In de ene paddock hebben we een houten bak getimmerd waar 4 paarden naast elkaar kunnen eten. Mijn paarden zijn niet gauw te dik dus die mogen zoveel eten als ze willen.
In de andere paddock hebben we 1 helft van een 1000 liter vat staan, die hebben we doormidden geslepen, de onderkant is een waterbak, die je makkelijk kan schoonmaken omdat er een hendel zit die je open en dicht kan doen. Van de bovenkant hebben we dus de plastic binnenkant omgedraait en daar het rooster weer overheen gedaan. Aan de bovenkant zitten 2 speilen waardoor ze iets minder makkelijk kunnen eten maar er kunnen met gemak 2 paarden uit eten.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 20:22

crazycactus schreef:
In de ene paddock hebben we een houten bak getimmerd waar 4 paarden naast elkaar kunnen eten. Mijn paarden zijn niet gauw te dik dus die mogen zoveel eten als ze willen.
In de andere paddock hebben we 1 helft van een 1000 liter vat staan, die hebben we doormidden geslepen, de onderkant is een waterbak, die je makkelijk kan schoonmaken omdat er een hendel zit die je open en dicht kan doen. Van de bovenkant hebben we dus de plastic binnenkant omgedraait en daar het rooster weer overheen gedaan. Aan de bovenkant zitten 2 speilen waardoor ze iets minder makkelijk kunnen eten maar er kunnen met gemak 2 paarden uit eten.

Heb je hier een foto van?

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 20:34

Moet ik even zoeken, maar moet er ergens wel een foto van hebben. Monumentje.

Gevonden!!!

Afbeelding Er zit een gat in de bodem dus je kan hem heel makkelijk schoonmaken. Doordat de pennen in de grond prikken verschuift hij niet, en als je hem zelf wil verplaatsen til je hem op en schuif je hem zo opzij.

en ook gelijk een foto van de onderkant,
Afbeelding
Aan de andere kant zit er dus een hendel, als je die omhaalt loopt ie leeg en is de bak ook makkelijk schoon te maken.

Haha zie op de foto's dat ze daar allebei erg smerig zijn. Gelukkig zijn het oude foto's de voerbak staat inmiddels op een andere plek, hier deed hij even dienst als opvulling omdat mijn oliebol het hek weer eens gesloopt had ;)

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 21:16

Ik heb nu de hooibaal in het weiland staan waar ze van kunnen eten.
Eigenlijk wil ik een bak maken met een deurtje, zodat ik de baal hooi erin kan rollen, deurtje dicht en hij staat vast. Dan kunnen de pony's er gewoon bij. Een van hun maakt er namelijk een enorme zooi van.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 21:21

Wij hebben hooinetten met kleine mazen aan palen hangen.
En een hooibak, maar omdat ze een hele pluk nemen, waait de rest de wei in en dat eten ze niet meer op.
Met hooinetten (met kleine mazen) morsen ze ook, maar wel minder.

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 21:51

Die van mij hebben in hun paddock een apart betegeld plaatsje met een (houten) soort bak (vast aan de grond) waar het hooi in gelegd wordt. Dit plaatsje grenst aan de tuin van het huis van de staleigenaresse. Dus zij hoeft alleen haar tuintje in om ze hooi te geven. Ze hebben ook vrijwel onbeperkt hooi. Doordat de bak in een beschutte hoek ligt, waait er vrijwel niks weg.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 21:53

dit is mijn hooibak
Afbeelding

het rooster ligt er los op dus zakt ook mee naar beneden. kan er ruim voldoende hooi indoen voor 2 paarden voor een hele dag en knoeien doen ze amper. terwijl het eerst al vertrapt was voor ik de ander buitenhad. werkt ideaal

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 21:55

Antheman schreef:
Ik zat te denken aan een grote bak met een betonraster erop.
Maar dan rijst de vraag: hoe zorg ik ervoor dat het hooi in de bak kan?

Das een goed idee, meer moet dat niet zijn... Ah kijk... het vb. staat hierboven! :+

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 02:00

Die is mooi ikke20! :j
Waar heb je die bak en dat raster vandaan?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 06:33

ikke20 schreef:
dit is mijn hooibak
Afbeelding

het rooster ligt er los op dus zakt ook mee naar beneden. kan er ruim voldoende hooi indoen voor 2 paarden voor een hele dag en knoeien doen ze amper. terwijl het eerst al vertrapt was voor ik de ander buitenhad. werkt ideaal

Zoiets had ik ook in gedachten.
Heb je dat rooster nog vastgemaakt ergens, of ligt dat uitsluitend los op de bak?

CC, bedankt voor je fotoos!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 09:35

bak is zelf gemaakt onderkant is pallet daarop 4hoekbalken en dan planken ertegenaan met wat ruimte ertussen zodat water wegkan rek ligt er gewoon los op wel opletten dat der geen scherpe stukjes zitten aan het rooster

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 10:06

Je moet je afvragen wat de funktie is die je nastreeft; alleen dat het hooi niet wegwaait of ook dat ze er langer over doen voor het op is.
In het eerste geval zal een bak met stevig stuk gaas er in al helpen. In het 2e geval moet je de mazen klein maken. 3 cm werkt bij mij prima :)
In het topic over Paddock Paradise zit een link naar de diverse manieren om hooi te voeren.

Irmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 10:23

Een ruif misschien?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 10:53

ikke20 schreef:
bak is zelf gemaakt onderkant is pallet daarop 4hoekbalken en dan planken ertegenaan met wat ruimte ertussen zodat water wegkan rek ligt er gewoon los op wel opletten dat der geen scherpe stukjes zitten aan het rooster

Kunnen ze dat rek dan niet omhoog halen?

DD, ik moet gewoon experimenteren. Ik wil zuinig met het hooi zijn, en in 1e instantie lijkt het gaas op bovenstaande foto me prima.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 11:02

Persoonlijk vind ik de mazen te groot en ik vind met een metalen onderdeel dat je altijd goed uit moet kijken dat er geen ongelukken mee kunnen ontstaan (scherpe delen).
Verder is hout natuurlijk onderhevig aan rotting, dus daar zou ik ook niet voor kiezen. Of je moet er makkelijk (en gratis) aan kunnen komen).