hoe shet in wei houden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

o0eefje0o

hoe shet in wei houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 16:41

zal het verhaal even aanpassen!

ben opzoek na de gouden tip om een shetlander merrie in de weide te houden!

wat doen ze met de shet ( de shet is niet van mij ze is van een goeide vriendin )
de shet is voor de dochter van mijn vriendin die knuffelt poetst en rijd de shet zo nu en dan!

Hoe staat de shet:
de shet staat in een kudde met een Fjord een kruising Fjord x ? en een Fries.

als zij in de weide staat bij de andere paarden gaat ze door alle draden heen! na een andere weiden of na het gazon voor het huis?
deze weide is afgezet met 3 draden een lage een hogere en 1 er tussen in.
hier hebben de paarden onbeperkt hooi

nu hebben we hier om ook een weide alleen voor haar gemaakt omdat ze niet te houden is in de wei met de kudden!
dit is een keinere weide met gras en ook onbeperkt hooi!
de weiden is afgezet met gaas! en 2 stroomdraden.

ook heeft de shet al aan een paal met een touw gestaan maar hier sloopt ze het halster of de paal! dus na een halve dag was dit experiment ook al gestaakt!

wie o wie heeft de goude tip
Laatst bijgewerkt door o0eefje0o op 13-04-10 17:00, in het totaal 1 keer bewerkt

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 16:46

Schrijf eerst je verhaal eens goed op. Gaat het op 1 of twee shets, welke groep bedoel je, wat doe je met het dier etc. Graag in goed Nederlands, zodat het te begrijpen is, dus met hoofdletter een zin beginnen en afsluiten met een punt. Dit is zo warrig geschreven dat niet duidelijk is wat je bedoelt...

Equidea

Re: hoe shet in wei houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 16:50

Je kunt jezelf beter de volgende vraag stellen;
Waarom wil je pony uit zijn weide breken? Normaal gesproken willen paarden niet weg uit hun veilige kudde.

Denk hierbij aan;
Alleen staan of geen leuk vriendje hebben, ongelukkig zijn, weiland niet in orde (te klein of niet voldoenend genoeg), veel op stal?

Heb je foto's van je weiland?

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 16:55

Ben vrij zwaar dislecties. dus duidelijkere zinnen gaat me niet lukken sorry!

de shet is van een vriendin niet van mij! hij is voor haar dochtertje als kroel knuffel en soms eens hobbel ponny!

zij staat in een kudde met een fjord een kruising fjord en een Fries. de shet is al ouder!
als ze hier staat sloopt ze alle omheinig en loopt ze na een andere weide! ze hebben onbeperkt hooi!

als ze alleen staat staat ze in een weide die afgezet is met gaas en daar over heen 2 draden stroom! hier staat gras op en ook onbeperkt hooi

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 17:01

begin post aangepast

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 17:02

zit er toch iets niet goed binnen het kuddebestand. Heeft het dier wel een vriendje waar hij/zei mee optrekt?

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 17:04

ga het na vragen op die vraag kan ik zo geen antwoord geven!

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 17:10

ik heb weleens gehoord, om aan het halster iets te monteren, zodat ze een klap krijgt van stroomdraad ;)
shetten zijn soms ook enorm eigenwijs, en t hoeft niet altijd aan de kudde te liggen.

succes :)

Daantjuh20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 17:16

Dit is gewoon typisch shetlander gedrag. Die van mij doet het ook op het land maar ook bij de rijbak en dan vervolgens niet meer terug durven. Je kan of haar op het landje zetten met gaas en er een shet bij zetten, of het land waar de rest staat omheinen met gaas zodat ze er gewoon weer bij kan.

kayleighdn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 19:49

Ze moet eens een goeie snok van het draad krijgen, dan zal ze het niet meer doen denk ik. Misschien nog een draad eronder?

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 18:06

Ik heb om mijn hele wei schapengaas achter het schriklint gemaakt.
Mijn Mini is nog nooit ontsnapt,

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 14:21

ag wat herkenbaar, mijn shet wil ook ALTIJD weg al ie je duidelijk dat e geniet van het gras.

ik zie het meer als kick hoe pest ik mijn baasje het meeste ?

die van mij springt dan zelfs over de sloot als ze het zat was :')

nou moet ik zeggen ben nu 3 jaar verder en heb het haar niet meer zien doen sinds ik mijn oude pony weer terug heb gekocht.
ze stond hier voor ook met een shet maar die was duidelijk niet aardig genoeg :')

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 14:26

nog een stroomdraad extra, maar wel opletten dat de grotere paarden er niet in kunnen trappen...

en anders overal gaas rond, hoewel ze dit zonder extra stroomdraden waarschijnlijk binnen de korste keren gesloopt krijgt.

Caroline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 15:00

Schapengaas is idd een goed middel om de kleintjes binnen hun weide te houden.

Staat er wel genoeg stroom op de bedrading?
Misschien is de stroomklok te zwak voor de grootte van de omheining?

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 21:15

mijn shet brak ook uit .. ook dat hij alleen stond .. vaak voelen shetties het stroom niet eens .. wij hebben de stroom een keer goed hoog gezet & tegen zijn borst aan gelegd .. klinkt heel zielig maargoed hij is een keer op een 80 km weg beland & liever een levende shet dan een dooie !!

ik weet niet of het bij jou shet gaat om niet fijn voelen of wat dan ook .. daar zou ik eerst een oplossing voor zien te vinden ! is het echt uittesten & gewoon voor de lol uitbreken zou ik die techniek is uit proberen .. heeft bij mijn shet heel goed geholpen !

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 13:33

heeft de shet dikke manen? dan voeltie nl minder snel iets van de stroomdraad. Men vlecht dan wel eens ijzerdraad in de manen, na een paar keer snappen ze het wel.

ZeldaZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 15:41

Ik heb zelf 2 paarden, maar een goede vriendin van mij, die heeft een haflinger en een shetje.
Die staan ook wel een is de paddock, en daar zit een stroom draad boven aan, daar onder nog een, en daar onder zit een stroom elastiek of zoiets. Die shet brak ook altijd uit de paddock. Maar nu niet meer. Ook heeft ze een kleine aparte paddock, want soms staat er nog een clysdale paard bij. en die mag de shet niet ;p dus, ze heeft een stukje van de paddock afgezet, met hout, en daar achter zitten nog ijzeren of stalen buizen. dat werkt ook erg goed, hij heeft al enkele keren geprobeerd te ontsnappen, maar nooit meer gelukt. ;p

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 15:43

Als je erachter bent hoe je ze in de wei kan houden, zeg het aub. Want ik weet het ook nog niet na 3 jaar :+

kschulte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 15:48

Als ze een hele dikke bos manen heeft, dan voelt ze inderdaad de stroomdraad niet. Ik heb het een keer bij iemand gezien die vlocht een paar losse stukjes stroomdraad in de manen. Gewoon 3 restjes van ca 40 cm en dan een heel klein stukje meevlechten en de rest laten hangen. Hierdoor zal ze het eerder voelen wanneer ze hiermee tegen het schrikdraad komt. Hopelijk werkt dit genoeg om haar te leren dat de daar niet tegenaan moet komen.

ZeldaZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 15:50

Bizzybijtje schreef:
Als je erachter bent hoe je ze in de wei kan houden, zeg het aub. Want ik weet het ook nog niet na 3 jaar :+

nou zoals ik zei :P werkt bij mijn vriendin ook. ze had zelfs een keer een falabella tijdelijk staan, en die is ook niet ontsnapt uit die houten ding.

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 21:52

hier is het probleeem op gelost! ze hebben een greppel om de wei heen gegraven!

_Angelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 13:16

misschien ook goed om te checken of er daadwerkelijk stroom op de omheining staat. Als er een draadje kapot is, of een verbinding niet klopt, dan houd je niks binnen de omheining.

Quinc

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 16:15

sterk stroomdraad er op doen?