manen knippen/trekken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nrkee

manen knippen/trekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 14:52

ik wil bij mijn paard de manen zo recht afknippen , maar weet niet precies hoe dit moet?
Ze zeggen dat je de manen dan moet 'trekken' , maar hoe moet dit precies? Of kan je dit gewoon met een scherpe schaar afknippen? Mijn paard heeft wel al haar manen recht afgeknipt toen ik haar kreeg maar dan wat aangegroeid weer. Ik wil ze redelijk kort recht afknippen
Weet niet of dit uit te leggen valt via een topic maar ik hoor het wel

Voorbeeldje van wat ik wil:
Afbeelding

ps: Ik hoef geen reacties over dat dat lelijk is, ik vind het namelijk wel mooi.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 14:56

Het oogt natuurlijker om ze te trekken, dan krijg je niet zo'n hele strakke lijn aan de onderkant. Ik trek altijd met een trekkam, een dunne manenkam zeg maar. Klein plukje pakken, en dan het onderste stukje tegen de richting in kammen. de haren die je overhoudt om je kammetje wikkelen en een korte stevige ruk geven.
Als je de manen heel dik wilt houden, kun je ook een trimmes/kam gebruiken, deze snijdt het haar af op de lengte die jij wilt!

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 15:11

Als de manen niet vreselijk dik zijn kan je het gewoon knippen, de truuk is om niet gelijk te kort te knippen, ongeveer 5 cm langer dan je voor ogen hebt. Je kamt de manen heel goed door en knipt af, volg hierbij de natuurlijke boog van de hals. Daarna weer goed doorkammen, en dan de happen wegknippen, weer doorkammen en weer knippen etc.
Net zo lang tot je een kaarsrechte lijn hebt, daarna kan je met een uitdunschaar (efileerschaar) de punten uitdunnen waardoor het natuurlijker valt en het er niet zo bot uitziet.

Lima84

Re: manen knippen/trekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 18:58

Ik heb zo'n kammetje met een scheermesje erin, daar doe ik de manen van mijn paard altijd mee. Men denkt altijd dat ik trek, maar dat is dus mijn geheim, hihi.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 21:12

Lima84, dat is wat ik bedoel met een trimmes, we hebben dezelfde truc!

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 11:53

Aangezien het hier over de verzorging gaat en verplaats ik het van TAO naar VSW

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 12:59

Hoihoi,

Dat lijkt wel een fraai Western Pleasure coupje!
Bij ons houden ze dat mooi in model en bij door eerst te trekken en dan eventuele puntjes weg te knippen.
Veel kammen en nat maken zodat het haar plat valt. Hou er rekening mee dat het opbolt na het drogen.

Nicole__1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 14:01

zelf vind ik trekken een veel mooier resultaat hebben, met knippen worden ze zo kaarsrecht en dat is niet mooi

kayleighdn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 09:47

een klein kammetje, daar draai je de haren omheen en trekken. Maar voor rechte manen kan je het beter knippen.

Zitosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 10:30

Hier kun je de soorten kammetjes zien :)

Ik ga altijd als volgt te werk
- plukje haar nemen
- met je kammetje naar boven werken tot de lengte die je wilt behouden (soort frizé bekomen)
- onder de lengte heb je nu warrige maantjes, die draai je rond je kam
- trekken
- opschuiven naar volgend deel
- uiteindelijk weer netjes kammen en de haartjes die er dan nog veel uitsteken bijknippen met schaar :)

Is heeeel moeilijk uit te leggen zo via internet _O-
Misschien even foto's maken :P

iertje2valen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 10:32

Ik snij de manen altijd, met zo een snij mesje van de kapper, krijg je hetzelfde affect als trekken.

Tessa_Nolita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 19:09

Ik zal de manen niet knippen, komt er niet mooi uit te zien!
Als ik jou was zou ik ze gewoon snijden/of als je ze dunner wil trekken.

Angelatommy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 18:29

bij mij op stage knippen ze alle manen.
Ik vind dat persoonlijk onwijs lelijk.
Met zo'n mesje of een trek kammetje vind ik het veel en veel mooier.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 18:35

Ik zeg koop een trimmesje
Daarmee snijd je de manen af en lijkt het minder geknipt, dus natuurlijker. Die kun je ook bij de aanzet van de manen gebruiken om uit te dunnen (aan de kant waar de rest van de manen overheen vallen uiteraard)

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 20:21

Maar hoe moet je ze met de boog van de hals mee knippen dan?
Want ik zie vaak paarden die dan nagevelijk lopen en de manen prachtig met de ronding van de hals vallen!

Zetten ze ze bij misschien tijdens het knippen van de manen :D

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 20:25

Als elk haartje gewoon een handbreedte lang is (bijv) loopt het allemaal gewoon gelijk, toch?
Anders gewoon een foto ernaast houden en aan de hand daarvan knippen (hoe het paard buigt etc) haha :')

Noiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 10:28

ik pik na 4 dagn even in:
hoe kun je het best een veel te dikke en lange bos manen snel (en mooi) uitdunnen en inkorten?
Paard in kwestie houdt absoluut niet van veel gepluk aan zijn lijf en de manen/rasta's zijn echt te lang om zo te laten.
Een optie is alles afscheren, maar dat is 1. drastisch + 2. gezien zijn achtergrond en karakter ook geen gemakkelijke klus.

_draakje21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 13:39

Stellabella schreef:
ik pik na 4 dagn even in:
hoe kun je het best een veel te dikke en lange bos manen snel (en mooi) uitdunnen en inkorten?
Paard in kwestie houdt absoluut niet van veel gepluk aan zijn lijf en de manen/rasta's zijn echt te lang om zo te laten.
Een optie is alles afscheren, maar dat is 1. drastisch + 2. gezien zijn achtergrond en karakter ook geen gemakkelijke klus.

een flinke hoeveelheid equistar erin en proberen toch los te kammen en dan knippen?
Knippen zal hij weinig van merken toch?? evt dus met zo'n uitdun schaartje ( of hoe noem je ze :P )