verwaarloosde wei

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

espiga1984

verwaarloosde wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 08:08

Hallo,

Sinds kort hebben wij een huisje met een halfopen stal en een stukje wei van ongeveer een halve hectare. Na wat opknapwerk aan het huis zelf, zijn mijn vriend en ik begonnen aan de tuin en het weiland. De vorige eigenaar had 2 ezels, 2 pony's en 2 emoes (!) op de wei staan, met als gevolg dat de wei volledig kapotgetrapt is in het voorste stuk. Er hingen ook zeker 4 soorten weideafsluiting en er is nog eens prikkeldraad! We hebben ondertussen de stallen uitgekuist (was nog in geen jaren gedaan, er lag meer dan een halve meter mest!).
Die mest ligt nu op de mesthoop achteraan de stal.

Ons plan is om een soort 'paddock paradijsje' te maken, met een paddock/rijbak, een open stal en een track rondom het weiland. Waarschijnlijk willen we tegen het einde van de zomer een paard en gezelschapsdier aanschaffen.

Nu is mijn vraag, hoe kan ik het best deze wei aanpakken? Deze is echt verwaarloosd geweest. Er staat veel onkruid (dus sproeien?). Graag wil ik bemesten maar volgens mij zijn de dieren niet genoeg ontwormt geweest dus de eigen mest is niet bruikbaar denk ik? Prikkeldraad doen we zowieso weg, in de plaats komen palen en lint. Paddock/rijbak zal voorlopig op het gras zijn, tot we geld hebben om een gedraineerde bak aan te leggen.
Ik denk om de wei gewoon te laten rusten, zodat op de platgelopen plaatsen het gras kan terug groeien (dus eventueel bijzaaien). Wanneer het gras hoog genoeg is kunnen we het misschien laten hooien?

Hebben jullie nog ideetjes of tips? Alvast bedankt

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 08:15

ik kan je als tip geven: Vaak maaien. Daar kan (de meeste) onkruid niet tegen.
Wij zaten in dezelfde situatie en het heeft geholpen! Uiteindelijk bleef er nog 1 soort onkruid over, grote bladeren, daar hebben we per plant een hand kunstmest op gegooid. Dan groeien ze gewoon dood.

Palmera

Re: verwaarloosde wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 12:48

Als je maait is er toch een grote kans dat de zaden van het onkruid zich verplaatsen. Zeker als je de boel laat liggen. Als er echt heel veel onkruid is gewoon laten spuiten. Ben je er vanaf. Wellicht is het in jouw geval een idee om de boel om te laten ploegen en opnieuw te laten zaaien. Vraag de lokale loonwerker maar eens hoeveel dat kost

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 16:10

Ik zou de hele handel doodspuiten, omploegen en opnieuw inzaaien. Ben je meteen van de wormbesmetting af, en als je het daarna goed bijhoudt kan je voorlopig jaren vooruit met je wei. Eens in de 6-7 jaar (in etappes) geheel opnieuw inzaaien is overigens sowieso noodzakelijk, en tussendoor kan je dan nog eens laten doorzaaien.
De oude mest kan je een jaar laten composteren en dan uitrijden, dan zijn de wormeieren wel dood.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 16:16

als het echt te erg is, spuiten , ploegen en opnieuw inzaaien
ben je meteen ervanaf

kayleighdn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 19:40

Ik zou doodspuiten met dat spul(ik weet niet hoe het heet maar jij weet vast wel welk onkruidbestrijdingsmiddel ofzo je moet gebruiken) Dan zou ik er graszaad zaaien(hebben wij ook gedaan). Bemesten met koeienmest zou ik zelf niet doen. Dat ontwormen zou ik zowieso even laten doen of misschien doe je het zelf. Hooi van maken kan, maar het paard zal het vast niet zo lang laten groeien dat je er hooi van kan maken.

espiga1984

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 08:38

Bedankt voor de tips!
Uiteindelijk veel werk dus, maar ik denk dat het inderdaad de beste oplossing is om alle onkruid kapot te spuiten, om te ploegen en opnieuw te zaaien. Eens in de zoveel jaar moet dat toch gebeuren en ik vrees dat de vorige eigenaar in geen 20 jaar nog maar eits aan dat weiland gedaan heeft.
Bij ons int straat zijn er nog mensen met paarden dus ik ga mss daar eens vragen wie hun land doet. Zeker nu we nog een paar maanden tijd hebben voor er effectief een paard komt, zal dit wellicht de beste oplossing zijn.

En de mesthoop kunnen we idd nog een tijdje laten liggen tot alle worpjes dood zijn.