Veulenvacht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JudithO

Veulenvacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 06:49

Ja hoor, het is weer zo ver. De paarden verharen, en de veulens, nou ja, jaarlingen dus ook. Helaas hebben die een dubbele vacht, namelijk hun wintervacht en hun dikke wollen veulenvacht. Ik heb ook zo'n naarling staan, een Shetlander. Hij is nu net door zijn wintervacht heen. Maar zijn veulenvacht laat nog geen cm los! Ik vind dat altijd een ramp, dat beest krijgt het dan zo heet straks en de kleur van die veulenvacht is ook zo vies bruin.
Wat doen jullie allemaal om die vacht zo snel mogelijk eraf te krijgen? Ik ga niet scheren, hij staat 24/7 buiten en ik wil hem ook geen dekens om doen.

savath

Re: Veulenvacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 07:00

Gezonde voeding en ik borstel mijn veulens geen drie keer op eenwinter.
Mijn naarlingen zijn al bijna volledig uitde haren.
We geven elke dag lijnzaad meel,en twee keer per week kruidenslobber met lijnzaad olie.
Vroeger hadden we ook shets en die veulens kwamen soms ook moeilijk uit de harenndan scheerden we die vroeg op het siezoen,nu bv en niet later want dan is de zomervacht ook naar de vaantjes.

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 07:01

Ps, dekens deden we enkel snachts of met vries weer om.
We scheerden ze met een groffe scheerkop(dan hebbe nze nog genoeg vacht!)

kayleighdn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 20:09

Met de goede roskam flink erovergaan. Ik heb al een heel dekbed vol kunnen steken met die haren (:

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 10:37

Nou, zelfs met de furminator komt er nauwelijks wat vanaf. Die veulenvacht is gewoon ellende (donders, ik had dat paardje pas later deze zomer over moeten nemen... Zit nu ook met een naarling shet met veulenvacht :\ )
Mja, gewoon bezig blijven, rosborstel en ik heb zo'n grooming block. Weet nog wel dat het bij mn eerste ook vreselijk lang duurde voor hij helemaal door die vacht heen was. Het werd ook nog eens heel lelijk, want het liet op de ene plaats makkelijker los dan op de andere waardoor het zo'n pluk-pluisbaal werd. bah.
groetjes en sterkte van je lotgenootje

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 10:52

Mijn ruintje wordt dit jaar 3, die wordt 3 op 23 mei. Toen hij zijn veulenvacht verloor was hij pas in augustus klaar. Ik hoop toch echt dat mijn naarling van dit jaar wat sneller klaar is, aangezien hij in augustus al naar de keuring moet. Ik borstel hem nu elke dag met de furminator. Er komt maar weinig haar af, helaas.