Hoefbevangen shetlanders op volle weide, kan dat kwaad?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Equidea

Hoefbevangen shetlanders op volle weide, kan dat kwaad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-10 18:21

Ja misschien een hele domme vraag, maar wil het toch graag zeker weten.

Vandaag kwam ik langs een prachtig weilandje, prachtig in het gras, een hele mooie inloopstal, net hekwerk én een gevulde waterbak.
Alleen stonden in dit weiland 2 kleinere shetlanders die erg duidelijk hoefbevangen waren, de ene had hele lange typische hoefbevangen voeten en de ander was 'kortgewiekt'. Beide liepen kreupel en erg pijnlijk.

Nu heb ik zelf geen shetlander, en heb ik zelf geen directe ervaring met hoefbevangenheid (alleen indirect en gelezen over...). Vandaar dat ik de vraag even hier stel.
Ik wil namelijk niet die mensen lastig vallen met de dierenbescherming als er niks aan het handje is.

Martje80

Re: Hoefbevangen shetlanders op volle weide, kan dat kwaad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 18:24

lijkt me niet, helemaal nu met jong gras niet

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 18:26

Uhhh nee, dit is verre van ideaal.
Maar doet de DB er wat mee?

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 18:28

Ooh jakkes arme Shetlandpony's.... :(:)

@siskeh: Idd, ben ik ook wel benieuwd naar...

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 18:30

je zou eerst bij die mensen langs kunnen gaan of iemand die er wat meer verstand van heeft ze laten zien. misschien maak je je zorgen om niks en de dierenbescherming meteen bellen vind ik overdreven als je het niet zeker weet. succes!!

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 18:33

direct de dierenbescherming bellen, beter 10 x voor niets dan 1 keer te laat. Die dieren staan daar dood te gaan! trouwens als het om een bedrijf gaat moet je niet bij de dierenbescherming maar bij de AID zijn

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 18:36

Nou voordat je de dierenbescherming er met de haren bijsleept kun je ze zelf ook aanspreken. Waarom de pony's daar staan en zeggen dat het niet goed is. Misschien is er wel een reden waarom ze daar staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 18:39

Ga gewoon ff netjes bij de beste mensen langs en vraag waarom de dieren er zo bij lopen, doen ze er heel relaxt over en boeit het hun niks kan al tijd nog DB bellen,
Ze hebben wel duidelijk pijn anders lopen ze niet kreupel.

Ruth_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 18:39

Misschien kan je beter eerst even samen met een ander volwassen iemand even langs de eigenaar gaan om het verhaal te vragen? Als ze vragen waarom zeg je gewoon dat je weet dat het niet goed is voor een bevangen pony in vol gras te laten grazen.
De DB zit ook niet te wachten op loze meldingen, maar als je dat veiliger vind kan je die ook eerst raadplegen.

edit: qua loze melding bedoel ik natuurlijk niet dat de ponies niet bevangen zijn of kreupel lopen :+
Maar misschien doet de eigenaar er al iets aan of is de DB er al mee bezig?

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 19:28

Shetjes en weiland gaan inderdaad niet goed samen. Maar misschien weten die mensen dat wel niet? Ze zien natuurlijk wel dat ze kreupel zijn, lijkt me, maar misschien zijn ze nogal onwetend wat HB betreft. Dus ik volg de rest. Ga met de informatie die je nu hebt naar die mensen toe en spreek je zorgen uit over de shetjes op de volle weide.

sandersenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 22:09

arme shetjes..
je kan het beste natuurlijk de eigenaren inlichten dat is het beste wat je kan doen.
en een weide vol gras vooral nu het voorjaar weer begint, is natuurlijk veelste veel voor 2 kleine shetjes dat kan nooit goed zijn!

GoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 22:11

Ik heb vorrig jaar hetzelfde meegemaakt.
Ik zag ook steeds een aantal pony´s staan die duidelijk hoefbevangen waren.
Na een week toch de dierenbescherming gebeld, en deze zijn er op af gegaan.
De pony´s zijn toen van de wei gegaan, er bleken wel al meer mensen gebeld te hebben.
Ik zou zeker bellen als ik jou was, misschien weten die mensen het niet of hebben ze geen verstand van zaken!

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 00:16

Bij de mensen langsgaan wil ik best doen, maar gezien het weiland niet aan een bijbehorend huis grenst zal dat wat problematisch worden. Is denk ik een pachtweiland van de gemeente, er staan ook 1 of 2 van die hoogspanningsmasten in (wel netjes afgewerkt).

Wat zou de DB/AID hiermee doen verder?

Ik heb verder ook niet echt de behoefte om me teveel te bemoeien met andermans zaken, wil me geen onnodige problematiek op de hals halen. Ik was in deze gewoon een oplettende voorbijganger.

Mijn ogen zagen 2 shetlanders die pijn hadden bij het staan op de benen, de ene had hele lange hoeven en de ander was zo gekortwiekt dat het richting bokhoeven ging.
En verder stond er nog een iets magere haflinger, maar gezien dat mooie jonge gras zal dat wel goed zitten. (zal hoogstwaarschijnlijk mager zijn door de afgelopen winterperiode, mijn eigen paarden hebben daar ook wat last van).

Mijn vraag was dus niet of ik de DB moet bellen (want pijn hebben die beestjes zeker...), maar of dat gras kwaad kon, in gedachte de vraag houdend of ze beter zullen worden op een prachtig begroeid weiland, of juist zieker zullen worden.
Persoonlijk dacht ik van wel, maar met alleen iets denken kom ik niet ver. Wilde graag zeker weten of het kwaad kon,