overgang stro naar vlas bij hoest?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

overgang stro naar vlas bij hoest?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-10 11:31

Mijn paard heeft nu al een week of twee last van een vervelend kuchje. Het zijn geen hoestbuien, maar echt 1-3 kuchjes, maar wel diepe, en het gaat niet echt lekker over. Vanaf vandaag gaat hij aan de ventipulmin en predisolon, en ik wil hem eigenlijk ook op vlas zetten, zeker tijdens zijn kuur. Maar nou is mijn vraag: heeft dat nut als zijn buurpaarden wel op stro staan? Ook ligt er altijd een baal stro (zo'n grote) in de stallen als voorraad om op te strooien. Ook wil ik voor zijn hoeven (neiging naar rotstraal) eigenlijk liever stro, maar voor het hoesten zou vlas weer beter zijn. Wie heeft zijn paard ook op vlas (of krullen etc.) gezet tegen het hoesten en daar echt de voordelen van gezien? En mijn tweede vraag is dus of het bij mij op stal nut zou hebben, aangezien er toch stro aanwezig blijft.

barbar

Re: overgang stro naar vlas bij hoest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 11:44

als de paarden worden opgestooid terwijl iig die van jou buiten staat kan het zin hebben, ook maakt het uit of er tralies of een dichte wand tussen de boxen zit.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 11:47

Mijn DA adviseerde mij om m'n pony wel op vlas te zetten toen ie zo hoeste.
Naast mijn pony staan de paarden ook gewoon op stro en de stro opslag is ook in de zelfde ruimte, maar alle kleine beetjes helpen :)
Het scheelt dan iig dat in de eigen box minder "stof" aanwezig is.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-10 11:53

Das waar Roxiie, dat scheelt natuurlijk ook al.

Opgestrooid wordt meestal als de mijne buiten staat idd, maar af en toe ook 's avonds en dan staat hij dus op stal...Niet altijd op vaste tijden, dus daar is geen peil op te trekken helaas...Er zitten ook tralies tussen de boxen, en verder is het een heel "open" stal, op zich erg fijn natuurlijk, maar stof verspreid zich dus ook makkelijk....Ik ga het toch maar proberen denk ik, baat het niet dan schaadt het niet, en voor een kortere periode zal het ook niet zo slecht zijn voor z'n hoefjes denk ik...Ben nog steeds benieuwd naar verdere ervaringen :j

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 11:59

Ik heb een van onze paarden sinds september op vlas gezet, ook ivm stof. Hij krijgt ook alleen nat hooi of kuil. Opstrooien en vegen doen we alleen als hij buiten staat (en dat staat hij overdag altijd). De andere paarden naast hem staan dus nog steeds op stro en dar heeft hij (tot nu toe) geen last van.
Het scheelt voor hem echt heel veel, maar dus alleen in combinatie met nat hooi/ kuil.
Hij heeft overigens geen geweldige voeten maar die zijn zeker niet slechter geworden sinds hij op vlas staat....

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 12:01

Ik heb mijn paard op zaagsel gezet omdat het hoesten niet overging.
Hij hoestte niet op stal, alleen tijdens het werk.
Sinds hij op zagsel staat, is het hoesten helemaal gestopt!!
Maar mijn paard staat nu in een stal waar alleen maar parden op zaagsel staan, dus helemaal geen stof meer van stro!
je kunt het, het beste testen als hij geen medicijnen meer krijgt, omdat de medicijnen het hoesten zowiezo tegen gaan!

Mijn paard kreeg ook kuurtje ventipulmin en toen stopte het hoesten, ook toen hij hij op stro stond, maar na 2 weken begon het hoesten weer...

Ook zou je paard geen hooi meer moeten voeren maar kuilgras of geweekt hooi.

Hopelijk kun je het oplossen! hoesten is erg vervelend!!

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-10 12:05

Miriam: oke ,da's goed om te horen, het kan dus wel heel veel schelen....

Raja: Mijn hoest ook alleen tijdens het werk, en dan nog maar een paar keer, meer niet. Maar vond het toch tijd worden om toch maar even de DA te laten komen. Idd, ik maak de kuur af en laat hem dan nog maar een tijdje staan op vlas, denk ik, dan ben ik er zeker van...Zij hoeven kan ik natuurlijk extra in de gaten houden, als dat weer achteruit gaat zie ik dan wel weer verder...Hij krijgt al kuil, maar dat noem ik uit gewoonte nog steeds hooi :)

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 12:11

Idd verstandig om hem na de kuur nog op vlas te laten staan!
Dan weet je het zeker!

Die van mij hoesstte eerst ook alleen in het begin, maar werd steeds erger!
Toen idd de VA laten komen en ventipulmin erin...

later dus op zaagsel gezet omdat het hoesten weer begon..

Afgelopen zomer was ik met hem op vakantie en daarkreeg hij hooi ipv kuil, omdat ze dat niet hadden.
Hij stond daar wel op vlas, maar had voor de laatste 2 dagen wat stro erin gelegd, vond het zonde om een nieuwe baal vlas te openen. En hij stond toch in een buiten stal, dus iki dacht,k dat kan wel ff...
Maar meneer begon toen toch wel weer te hoesten!
Hij is er dus echt erg gevoelig op!

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 12:18

hangt heel erg van het paard af
ik hoef mijn paard niet naast een ander te zetten die wel op stro staat dan is het direct weer mis
ze reageert sowieso het heftigst op stro en niet op hooi
Die van mij staat nu 24/7 buiten en heeft nergens last meer van :)

vonnie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 12:23

Vanaf oktober 2009 tot een paar weken terug heeft mijn paardje veel gehoest (met aandraven voornamelijk). De hele winter allerlei medicijnen gehad (ventipulmin, prednisolon, slijmoplossers) en ook heeft ze nog een bacteriele infectie gehad en daarvoor een pittige antibiotica kuur gekregen.

Mijn paardje is van een binnenbox naar een buitenbox gegaan. Even later ook het stro vervangen door vlas omdat ze nog steeds hoestte, ze krijgt alleen kuilgras. Ze staat overdag de hele dag buiten en ook de buurpaarden hebben geen stro. Nu is het zo goed als over, maar ik heb dus wel de hele huisvesting er voor moeten aanpassen voordat ze niet meer hoestte, een klein beetje hielp niet. Ze kwam al de hele dag buiten.

Succes met je paardje, p.s. vlas hoeft toch niet persee slechter te zijn voor de hoeven, goed schoon houden denk ik?

Oja, tijdens de kuren met ventipulmin was ze ook hoestvrij maar zodra ik daar mee stopte begon het weer.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 12:28

Ik zou niet weten waarom vlas rotstraal in de hand zou werken. Integendeel lijkt me, het neemt veel meer vocht op dan stro.

Mijn paarden zijn allemaal op vlas, ik heb er één hoester bij, die dat op vlas niet meer doet, en zodra hij stro of hooi krijgt weer begint. Hoefproblemen heb ik bij geen een paard.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-10 12:36

Nee vlas is imo niet zo erg bij hoefproblemen, het is meer zaagsel (waar hij bij zijn vorige eigenaresse tien jaar op heeft gestaan) dat niet zo goed is (blijft langer nat). Bij vlas is de bovenlaag idd droog, dus het zal idd wel meevallen met die rotstraal. Daarbij heeft hij dat al maanden niet meer, dus dat zal wel loslopen. Nu eerst maar die hoest oplossen! Het hoesten wordt bij mijn paard niet erger, was meer dat het zo lang duurde dat ik vond dat ik nu toch maar even deskundig advies moest hebben. Het werd niet erger, maar ging ook niet over. Waarschijnlijk gaat het nu met een beetje hulp (medicijnen) plus aangepast stalbeleid gauw beter....En 24/7 buiten trekt mij ook nog steeds eigenlijk, zeker in de zomer.....

Tancreda4Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 21:19

Het helpt iig iets. Mijn merrie staat ook vanwege hoest op vlas, buurpaard gewoon op stro, staat een strobaal in de gang, en de schapen aan de overkant van de stalgang ook op stro. Maar het scheelt iig al iets. Kijken of er zoveel mogelijk opgestrooid kan worde als die van jou buiten staat, ook qua vegen etc.

Ik heb overigens de ervaring dat een vlasstal een stuk droger blijft dan een stro stal, en dat lijkt mij beter voor gevoeligheid voor rotstraal.

amber2202

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 21:23

je kan hem best op vlas zetten..
heeftie een buitenluik of iets?
ik zou er sneller voor kiezen om m in een buitenstal te zetten dan m op vlas te zetten..
de stof moet snel uit de stal kunnen verdwijnen..

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 07:47

Nou ik heb gisteren de stal volgestort met vlas :) Hoop alleen dat ie gauw is opgehouden met het opeten van het vlas, want da's niet zo slim paardjelief :n Nou ja, eten...het was meer snuffelen en daarbij iets knabbelen, maar ik heb maar een behoorlijke berg kuil in z'n stal gegooid, hopelijk snapt hij dan dat z'n tapijtje niet eetbaar is...En anders azijn? Heeft iemand daar ervaring mee: azijn over het vlas om het niet lekker meer te maken? Ach waarschijnlijk went het nog wel, hij heeft vroeger op zaagsel gestaan, ging ook goed....

Hij was tijdens het longeren weer redelijk bezig, ben sinds gisteren bezig met de ventipulmin en vandaag zijn eerste dosis prednisolon...ben heel benieuwd....