welke brokken en een vraagje over een rij bak

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LadyDaily

welke brokken en een vraagje over een rij bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-10 11:06

ik heb 2 vragen in 1 topic omdat ze hier allebei kunnen geplaatst worden :o
Eerste vraag:
Ik heb een pony en voer haar subli basis brok. Maar nu is ze nogal dik en heel erg lui.
Ik wil dat ze wat fitter word en in meer dingen zin heeft zoals springen. Nu dagt ik aan sportbrok omdat ze meer conditie gaat krijgen naar een winter stop. En ik wil wel dat ze net als nu blijft glanzen :P
Wie kan mij wat aanraden?

Twee vraag:
Wij willen graag een bak en nu hebben wij de keuze waarschijnlijk om het onderste sand (wit) naar boven te halen(dus omkeren hebben onze buren ook gedaan) of gewoon een bak maken via de meeste gebruikte weg. Maar nu weten wij daar het kosten plaatje niet van weet weet dat wel?
En dit bedoel ik echt exlusief de hekken dus echt alleen maar de bodem.

Wie weet het kosten plaatje van een bak bodem en hoe hebben jullie dat gedaan?

groetjes

barbar

Re: welke brokken en een vraagje over een rij bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 11:37

van een bakbodem weet ik niks :P

je hebt kans dat als je pony wat slanker is dat ze meteen wat fitter is.
je kan sportbrok proberen om meer energie te geven, maar mijn paardje werd hier alleen maar dikker van.
wat ik toen heb gedaan is een deel van de basisbrok vervangen voor 4 granen haver, hier werd mijn paardje fitter maar niet dikker van.
hoeveel brok krijgt je pony nu, en hoeveel werk doet ze?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 12:24

Vragen over voeding horen hier niet ;) Is een apart subtopic voor: VS

Ik vermoed dat jouw pony lui is omdat-ie te dik is. Helemaal geen krachtvoer lijkt me veel zinniger, met zonodig een vitaminekoek of korrel. Mijn paarden krijgen helemaal geen krachtvoer, alleen kuil, en doen het daar prima op - inclusief glimmen, want dat gaan ze echt niet alleen maar van krachtvoer doen.

Bak omkeren: kan een loonwerker doen met een graafmachine. Graafmachien kost inclusief machinist ongeveer 90 euro per uur. Een 20 x 40 bak omkeren kost al snel anderhalve dag, afhankelijk van hoe diep het zand zit.

Na omkeren kan je de eerste maanden nog niet (goed) rijden in zo'n bak, die moet eerst nog inklinken. Goed aan laten rijden na omkeren helpt wel.

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 13:17

ik denk idd zoals ibbel zegt dat je paard lui/moe is omdat ze te dik is ..basis sportbrok geeft wel energie maar zet ook aan ...

mijn jone ruin werd ok heel snel dik van basis sportbrok ...hem heb ik overgezet op cavalor strucomix eiwitarm...en gewoon normaal droogkuil .klein scheutje zonnebloemolie door het voer ..iedere dag longeren en niet te veel brok-krachtvoer voeren !

sochtends halve schep strucomix en wat hooi...tegen 10:00 gaat ie de paddock in - 18:30 weer op stal gewoon een beetje kuil...ga ik savonds rijden krijgt ie na het rijden iets minder als een halve schep strucomix.
hij is nu binnen 2 maanden weer helemaal op gewicht en glanst mooi :D

(over strucomix)

Cavalor Strucomix Originalis een volledig onderhoudsvoer dat alle natuurlijke grondstoffen bevat zoals een paard die vroeger in alle vrijheid zelf kon vinden. Het bevat Struconcept, waarbij verschillende gras- en luzernesoorten zorgen voor een aanvoer van ruwe celstof die de darmflora stimuleert. Pro-Yeast en een uitgebreid gamma van kruiden, zoals tijm, look en eucalyptus hebben op hun beurt een positief effect op vertering, weerstand en ademhaling. Omdat Strucomix Original een volledig voeder is, hoeft er geen extra hooi te worden gegeven, hoewel het mag. Strucomix Original kan ook worden gebruikt als vervanger van ruwvoeder naast krachtvoeder, of het wordt gegeven als aanvulling naast krachtvoeder en ruwvoeder, zodat uw paard alle gewenste kruiden ter beschikking krijgt

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-10 14:54

bedankt! :D

Ik weet wel hoe duur het word als we de bak omkeren. Maar ik bedoel hoe duur het is als je het niet omkeerd dus als je gewoon zand lat komen enzv.

kayleighdn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 15:39

Vraag 1: Misschien eens slobber of biks proberen?
Vraag 2: Als het mooi zand is het niet al te veel modder en grond, kan je het gwn omkeren hoor (:
Laatst bijgewerkt door Annetje op 12-04-10 17:07, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: website verwijderd

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 15:51

ik zou eerst eens je pony in conditie en op gewicht brengen ngen, en geen andere brok geven

bak omkeren is goedkoper dan speciaal zand erin laten storten