Weide: hoe aan beginnen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

crazygirl1

Weide: hoe aan beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 19:21

Hallo iedereen!

Ik open dit topic voor vooraf info te hebben, nl. wat is er nodig voor een goede weide? Is het dan ook 'realiseerbaar'.
Mijn grootouders hebben een stuk land. Vroeger diende het om groentjes te planten, sinds enkele jaren hebben ze alles omgeploegd etc en er gras gezaaid.

Mijn grootouders moeten (lees: ze willen het net houden) elke week het gras afmaaien maar ze worden ouder en dit begint fysiek zwaar te worden (met 2 grasmachines is het toch 1.30u gras maaien)

Nu denken we er aan om hier een weide van te maken, zo wordt het land benut en hebben ze zelf geen last meer van het wekelijks grasmaaien.

Wat zou er allemaal nodig zijn? Op wat moet er worden gelet? Ik weet niet of het veel verschilt maar het is in België.

XxX

xelle

Re: Weide: hoe aan beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 19:33

Je moet palen hebben, en een draad/lint nodig. Ook moet je een handvat hebben zo kan je de draad open doen! :)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 19:34

Wil je de weide echt netjes en groen houden?

Vergis je niet in het werk wat bij een weide onderhouden komt kijken, dat is écht veel werk. :)

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 19:39

Wat voor werk bedoel je?

Weet enkel dat er draad, elektriciteit, paaltjes en mogelijkheid om open te doen, nodig is:D Daarom dus de vraag/topic

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 19:52

Wat voor beesten wil je gaan houden op die weide?

Als ik er nu even vanuit ga dat je paarden wilt houden daar, en dat 'goed wilt doen'.
Dan moet je al nadenken over het gras, het eventuele inzaaien, wil je nog omweiden, wat doe je met slecht weer, mest- en wormbeleid, enz...

Omheinig is het laatste werk denk ik. :)

Ik ben ook geen kenner maar zie wel wat een werk het is. :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 20:07

Hoe groot is het stuk land? Ooit moestuin geweest, 1.30 uur maaien met twee (hand?)maaiers? Dat is dan 1000 m2? 2000 m2? Veel meer kan het niet zijn lijkt me. Daar kan je nauwelijks een wei van maken. Om te hooien is het sowieso te klein, voor paarden vermoedelijk ook. Blijft een weitje voor 2 schapen of een paar geiten over...

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 13:22

Ook ik ben zeer benieuwd naar de grote van de wei. Als het klein is, is het enige wat je kunt doen strookbegrazing met eventueel bijvoeren van hooi. Dit hooi kun je dan dus niet van je eigen land halen.
Ik weet niet of je al een pony/paard hebt? Wat je ook kunt doen met een kleine weide is daar geen paard of pony op zetten maar de wei gewoon 2-3 keer per jaar laten maaien. Dan heb je in ieder geval een vooraad hooi liggen.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 13:26

Je kunt ook gewoon schapen nemen. :)

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 13:31

Als eerste: checken op (giftig) onkruid. Als dat er is doeltreffend verwijderen. Verder is het inderdaad handig te weten hoe groot het stuk is en hoeveel en wat voor paarden je erop wilt zetten. Zorg in elk geval dat je een plek hebt om je mest naartoe af te voeren, of het moet zo groot zijn dat je het kunt slepen zonder dat je gras in één grote mesthoop verandert. Ook het water is een puntje van aandacht: kunnen ze uit de sloot drinken, zijn er waterbakken te maken of moet je dagelijks water gaan brengen?
Verder is het slim aan wisselweides te doen. Doormidden hakken dus, en als de ene weide is afgegraasd op het andere land zetten. Strookbegrazing kan ook, maar houd er wel rekening mee dat de 'strook' die je erbij geeft, intensief belopen wordt en dus eerder stuk gaat.
Wil je ze er ook in de winter op zetten? Dan gaat het land met paarden zo goed als zeker naar de knoppen, en zul je in het voorjaar moeten laten rollen en, doorzaaien en eventueel bemesten en onkruid laten bestrijden.
Komt dus, kortom, inderdaad nog best iets bij kijken. En dan heb ik het nog niet over het laten bemonsteren van je land om de zuurtegraad te bepalen, en over je omheining waar je mogelijk een batterijklok voor nodig hebt, of eentje op het lichtnet als daar electriciteit is.
Zoek je een simpelere oplossing, zou je inderdaad een boer kunnen vragen of je wat schapen mag lenen, of een loonwerker kunnen vragen er hooibalen van te maken. Voor die laatste suggestie moet je het gras natuurlijk wel eerst echt lang laten groeien.