elbee schreef:Je kunt je veulen nu al laten wennen aan contact met mensen en aan borstelen.
Als het veulen met zijn moeder op stal staat, borstel je hem met een zachte borstel. Het belangrijkste is niet dat hij schoon wordt, maar dat hij vertrouwen in je krijgt en merkt dat het lekker is als ie geborsteld wordt. Ik zet veulens als ze zo jong zijn niet vast en als hij wegloopt laat ik hem gewoon gaan. Als hij bijt oid, duw je zijn hoofd weg. Doe het niet te lang, stop ermee als het nog goed gaat. Ik deed het meestal als ze weer terug op stal kwamen, dus alle energie al buiten kwijtgeraakt waren. Je kunt hem ook al laten wennen aan het aanraken van zijn benen en eens rustig proberen of je zijn voetje op kunt tillen. Niet te vaak, niet te lang en alles gewoon rustig aan. zo kun je al een leuke band opbouwen. Veel plezier met je veulen (en goed dat je advies vraagt hoor, beter dan mensen die net doen alsof ze alles al weten en ondertussen hun paardje verpesten)
Dankje, dat was goed advies. Hij staat niet in een stal (gaat hij ook nooit doen), hij staat gewoon in een hele grote wei met een paar andere fjorden. Sinds vandaag kan ik hem aaien (nog niet overal, en alleen zittend), hij was eerst wat schrikkerig. Nu komt hij wel af meestal als ik op mijn hurken zit en een beetje zacht praat en mijn hand uitsteek. Ik ga stillaan proberen hem met een zachte borstel te borstelen een beetje. En vanaf welke leeftijd kan ik hem dan echt vastzetten om te poetsen?