oude wond gaat open wat erop doen????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sjanien

oude wond gaat open wat erop doen????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 22:06

Hallo,

Ik heb een pony die ongeveer 15 jaar geleden een vervelende wond heeft opgelopen aan haar achterbeen. Daar is toen niks een gedaan met het gevolg dat er wildvlees op is gekomen. Sinds afgelopen winter gaat er af en toe een stukje wildvlees af en komt er een beetje bloed uit. Wat kan ik hier aan doen? Ik dacht er zelf aan om er evt uierzalf of vaseline op te smeren om het soepel te houden. Want ik denk dat het door de droogte open knapt. Hebben jullie hier ervaring mee en wat kan ik er aan doen? Alvast bedankt voor je antwoord. ;)

Monster_tos

Re: oude wond gaat open wat erop doen????

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 23:01

vaseline sluit de boel af, zou het gewoon goed schoonmaken. Als er weer wat open is afspoelen met wat soda water of biotex.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 23:09

Bel je DA even voor advies, wond/litteken dat na 15 jaar rustig zijn actief wordt heeft controle van een expert nodig.

hedwyghedika

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 00:15

Is de wond open of dicht?
Als hij open is, zou ik hem wassen met biotex. Daarna heb ik ooit van iemand gehoord dat je er gemalen koffie overheen moet doen, die van DE ofzo... :o Een kennis van mijn moeder had dat ook een keer geprobeert, omdat de hechtingen van haar paard de hele tijd opengingen. Zo'n oude man kwam daarmee aan, heeft het geprobeerd en het werkte bij haar. :7

Als het een droge wond is, zou ik Sudocrem nemen, of iets met zink. Houdt de huid soepel en door de zink komen de oorspronkelijke kleur haar weer terug. :D

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 00:18

hedwyghedika: dat van die koffie klopt! Gewoon grove maling. Zo heb ik een echt grote wond aan een achterbeen ooit helemaal dicht gekregen.
De koffie schijnt het vuil eruit te houden... ik deed wel dagelijks spoelen met schoon water, en daarna colloidaal zilverwater erop... dan pas de koffie.
Lijkt apart, maar het werkt echt!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 08:01

Ik denk dat je er beter een DA bij kunt halen die het wildvlees eens wegsnijd. Zolang dat er zit krijg je nooit een mooie wondgenezing. Ik zou daar eens mee beginnen. Dan heb je kans dat het na al die jaren eens netjes dichtgroeit.

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 08:43

Het is geen open wond meer. Er zit over de totale oppervlakte wildvlees. DA heeft er aantal jaar al naar gekeken en kon er niks meer aan doen. Dat had meteen moeten gebeuren maar dat is bij de vorige eigenaar niet gebeurt. Maar soms komt er zeg maar een scheurtje in de harde korst wildvlees en dan komt er iets bloed uitlopen. Ik denk dat ik er iets op moet doen zodat het wildvlees niet te droog wordt en open springt. Iets erop doen tegen de wildvlees vorming is niet meer mogelijk en ook niet nodig.

Denk niet dat het een optie is om een oude wond weer open te halen. Dan loopt de pony met een enorm gat in haar been. Of hebben mensen hier ervaringen mee? Wildvlees wond weer open maken?

Zal kijken of ik vandaag of morgen even foto's kan maken, dan is het iets duidelijker. :D

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 08:51

Zou het absoluut niet open maken!!!
Calendula zalf kan heel goed helpen! Werkt erg goed bij littekenweefsel en houd het soepel!! (dun aanbrengen en inmasseren)

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 12:13

Zoiets ja... ik ga ook voor wat Kentaro zegt... soepel proberen te houden lijkt mij dan beter.
Calendula of een goede Vit.E olie.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 13:25

betadine creme.. smeer ik overal op: het ontsmet, zorgt dat er geen vuil en vocht in de wond kan komen en houdt de huid ook nog soepel.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 16:51

sjanien schreef:
Denk niet dat het een optie is om een oude wond weer open te halen. Dan loopt de pony met een enorm gat in haar been. Of hebben mensen hier ervaringen mee? Wildvlees wond weer open maken?

Zal kijken of ik vandaag of morgen even foto's kan maken, dan is het iets duidelijker. :D

Nee, dan is het inderdaad geen optie om het opnieuw open te laten maken :n . Dan zou ik ook kiezen voor calendulan oid. Met vaseline moet je met zonnig weer oppassen. Het kan inbranden, vooral op een huid die al iets geïrriteerd is.

Wegbenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 19:12

Uiteraard de DA bellen, maar zolang zou ik het schoonmaken met betadine shampoo en daarna er betadine zalf op doen. Succes

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 21:40

DA erbij halen vindt ik beetje onzin. Die weet ook niet wat je erop moet doen en ik kan beter hier vragen aan mensen die er ervaring mee hebben. Als het echt helemaal open gaat en flink bloed komt er wel een DA bij. Maar nu is dat niet nodig.

Calendula waar kun je dat kopen?

Aukelizzy: bedankt, dat van vaseline wist ik niet! Heb het ooit al eens een keer op de verbrande neus gesmeert maar hielp dus niet.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 21:43

Calendulanzalf of creme kun je gewoon bij de drogist of apotheek krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 21:46

Mijn paard heeft een soort gelijke plek. Niet echt wild vlees maar droge, ruwe huid die soms wat barst als het echt te droog wordt. Ik gebruik calendulanzalf of aloëvera gel op de randen. Houdt de randen van de plek fijn soepel.

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 22:05

Oke ga morgen meteen even naar de drogist, bedankt!
Zit die zalf soms in een grijze pot?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 22:08

De zalf zit hier in een gele tube. Ik denk dat je misschien sudocreme bedoelt? Hier zit die namelijk wel in een grijze pot.

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 22:10

Ohja sudocreme is dat, maar dan moet ik dus opzoek naar een gele tube.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 22:11

Als je het vraagt weten ze het ook vast wel in de winkel. :)

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 22:11

Ik heb goede ervaringen met honingzalf (geen idee meer hoe dat spul heet). Biotex, betadine etc maken wel schoon maar dat droogt de plek nog meer uit. :)

Edit: Vetramil! :)*

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 22:13

Wildvlees kan je inderdaad weg laten snijden. Maar als het 15 jaar oud is.... :\

Ik gebruik inderdaad ook vaak calendula zalf als het soepel moet blijven.
Ik neem aan dat het een beetje lijkt op eelt?

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 22:25

Het is een paardenmiddel, maar mijn schoonpa, een man van dik in de 70 deed er altijd suiker op. De wond groeide dan heel mooi dicht! Dus mss heb je wat aan mijn tip. Ik heb het zien werken op 1 jaarling paard en een veulen welsh. Echt niks meer te zien van de wond op termijn. Bij de jaarling was de wond ook al wat ouder. Maar gelukkig wordt hier nog snel gehandeld bij wonden. Ook bij mijn eigen paard is de wond die hij opliep, toen hij op straat is gevallen behoorlijk mooi geheeld. Ik zie het natuurlijk, want ik weet waar ie zit. ;)

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-10 08:29

idefix4 schreef:
Het is een paardenmiddel, maar mijn schoonpa, een man van dik in de 70 deed er altijd suiker op. De wond groeide dan heel mooi dicht! Dus mss heb je wat aan mijn tip. Ik heb het zien werken op 1 jaarling paard en een veulen welsh. Echt niks meer te zien van de wond op termijn. Bij de jaarling was de wond ook al wat ouder. Maar gelukkig wordt hier nog snel gehandeld bij wonden. Ook bij mijn eigen paard is de wond die hij opliep, toen hij op straat is gevallen behoorlijk mooi geheeld. Ik zie het natuurlijk, want ik weet waar ie zit. ;)

Deze wond is echte al 15 jaar oud dus in dit geval zal het niet meer helpen. Toen ik de pony kreeg was de wond 2 jaar oud en toen konden we er dus niks meer aan doen. Het ging altijd goed tot deze winter en er af en toe een stukje afgaat of een sneetje in het wildvlees komt. Maar ik ga zo eerst maar eens het middel van de drogist proberen. Maar bedankt voor jullie tips! ;)

kayleighdn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 17:39

wassen en antibiotica of wondspray opdoen. En dagelijks schoonmaken.
Laatst bijgewerkt door Annetje op 12-04-10 16:58, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: website verwijderd

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 18:17

Het staat tussen de spullen van VSM (misschien dat je het ook ergens anders van hebt, dat zou ik zo niet weten :P )
Je moet niet naar de beschrijving kijken! Er staat iets op voor kleine wondjes en schaafwondjes..... Dan zou je het niet kopen....
Maar ik ben jaren terug bij een plastisch chirurg (na een verkeerde ingreep aan m'n hand door een andere arts...) geweest en die raadde het iedereen aan! Ik gebruikte het al vele jaren daarvoor, zowel voor m'n paard als voor mezelf, maar als een arts het toch ook zegt :D :P
Je moet het niet te dik gebruiken!