afgebeten manen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Flutterby

afgebeten manen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 17:37

Hallo!

Ik heb een nu 12 jarige (eczeemvrije!) welshcobmerrie die 1 enorme passie in haar leven heeft: de grootste ruin van stal.
Met de nodige mazzel staat deze hunk bij haar in het weiland, en jawel.. madam stalkt hem hele dagen!
Gedurende de winter stond ze onder een loeisterke winterdeken met halsstuk, dit geweldige ding heeft de tanden van haar krachtpatser overleeft *\o/*

nu het halsdeel eraf is (en ze vandaag dus voor de 2e keer zonder deken stond) is er dus een gróót stuk van haar manen opgevreten door de liefde van haar leven. Helemaal in katzwijn stond ze weer naast hem, hem toestaand al haar maantjes eraf te knabbelen.. ;( Mijn dame mist nu een kwart van haar volle manenbos, smerige middeltjes willen niet helpen en anti-bijt is er na een uurtje flink doorsabbelen ook af

hoe kan ik in godsnaam haar manen redden?
apart zetten is niet echt een optie, ze breekt graag uit om naar knappe mannen te gaan kijken..

> van de FAQ & zoekfunctie werd ik niet wijzer: 1 oud topic over "smeer anti-bijt" en verder een x aantal topics over zomerjeuk/zomereczeem..
help!

jasminex

Re: afgebeten manen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 17:45

je kan het melden bij de eigenaar van "de hunk" :+
en samen iets bedenken?
verder weet ik echt niks sorry

Disaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 18:28

Idd, misschien met de eigenaar van de ruin wat dingen afspreken :)

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 19:20

En dan? Vragen of die 'foei' tegen zijn/haar ruin zegt :+

Wij smeerden vroeger altijd hertshornolie in de staarten van merries met veulens, dat hielp wel! Dan stinkt je paard alleen wel een uur in de wind...Als antibijt ook niet helpt, is de enige oplossing uit elkaar halen. Sommige paarden doen dit nou eenmaal bij elkaar, jammer maar helaas!

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 12:06

hertshoornolie werkt zeker weten, alleen moet je zelf ook tegen de geur kunnen :=

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 12:08

zeggen dat ze niet vreemd mag gaan :p
hertshoornolie kan je nog proberen of een vliegendeken met hals

Julez

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 14:23

Ik weet niet hoe lang de manen van je merrie zijn, maar anders een vlecht in de manen leggen?

melissa_sil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 14:29

misschien is dit een beetje ver gezocht, maar is een muilkorf misschien een idee? ik zeg ook maar wat hoor, heb hier zelf geen ervaring mee.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 14:52

vlecht erin juist niet doen dan bijten z alles eraf

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 14:56

Een vliegendeken? Muilkorf?

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 15:36

jeetje bren balen! en andere weide bij jill en beau! die staan voortaan ook gewoon weer of geen weer buiten!

Flutterby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-10 20:53

o0eefje0o schreef:
jeetje bren balen! en andere weide bij jill en beau! die staan voortaan ook gewoon weer of geen weer buiten!

sunny is om meerdere redenen uit die wei weg he ;)
o.a haar dominante gedrag dat niet door een ander paard begrenst werd..

Julez schreef:
Ik weet niet hoe lang de manen van je merrie zijn, maar anders een vlecht in de manen leggen?

gekortwiekt :+
er is nu ongeveer een kwart van de breedte af, dus de vlecht leggen gaat sowieso niet lukken (plus dat het het probleem niet verhelpt, want het ligt óók grotendeels aan mijn merrie die zich zo sletterig gedraagt dat de mannetjes zich niet meer in kunnen houden :x )

bromfiets schreef:
hertshoornolie werkt zeker weten, alleen moet je zelf ook tegen de geur kunnen :=

en erachter zien te komen waar het te koop is.. hier in de omgeving in iedergeval niet
:)* ik zie hem te koop bij divoza, paardendrogist! ik ga meteen online bestellen!

jerneykarel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 21:27

ik heb ook een verzorgpony die samen met 3 andere pony's staat daarvan zijn 2 net 1 jaar en die bijten aan haar manen en staart en het word nu echt heel lelijk!
wat moet ik nu doen?
zijn er speciale middeltjes voor?

alvast bedankt

Flutterby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-10 13:38

ik kan inmiddels blij melden dat de atex daas-spray heeft geholpen (ja, die waarvan je witte paard bruine vlekken krijgt en gigantisch stinkt!) Nu nog afwachten tot het weer aangegroeid is, bijzonder charmant op wedstrijd dus!

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 19:09

Daar zit ook hertshornolie in volgens mij! Mooi zo! :D