buitenbak aanleggen, welk zand? kostenplaatje ongeveer?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

petraaken

buitenbak aanleggen, welk zand? kostenplaatje ongeveer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-10 11:49

Nadat deze winter mijn 2 jonge merries een stuk van de wei letterlijk omgeploegd hebben ben ik nu toch maar aan het kijken of ik een deel van onze boomgaard en een stukje van de wei kan ombouwen naar een buitenbak/paddock. Nu ben ik me dus aan het informeren wat voor zand ik het beste kan gebruiken en wat het kostenplaatje ongeveer gaat zijn. De bedoeling is om een 20 x 40 m bak te hebben maar dat moeten we nog even checken of we daardoor niet voor de ingang zitten naar het andere stukje wei dat we hebben. Kan maar zo zijn dat de bak ergens rond de 35 m ook eindigd.

Wij hebben thuis een zandgrond maar met een grote natuurlijke steenlaag in. Wij kunnen dus echt geen meter diep een put maken zonder enorm te sakkeren op de veldsteen die dat erg bemoeilijken. Zo ook weidepalen in de grond slaan is soms niet makkelijk.

Iemand suggereerde ons om zand te nemen die gebruikt wordt voor zandsculpturen. Dit is stevig zand en zou mits regelmatig slepen en losrollen erg goed om op te rijden en ook erg belangrijk bij lang droog weer niet gaan stuiven zoals veel zandsoorten. Iemand daar ervaring mee? Of welk zand gebruiken jullie om in de buitenbak annex paddock te leggen? Rond de boomgaard staat er ook een rode beukenhaag (waar we wel een eindje vanaf blijven zodat de wortels niet beschadigd worden). Omdat de bak ook als paddock zal gebruikt worden wil ik liever niet met snippers werken omdat ik vrees dat die 2 jogne merries gaan putten graven en dat is dan zonde van je dure bakbodem.

Utrolig

Re: buitenbak aanleggen, welk zand? kostenplaatje ongeveer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 13:45

Ik heb gehoord dat Woudzand het beste is. Dit is een combinatie van zandsoorten. Even de zandhandel in de buurt opbellen!!

kayleighdn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 18:04

Gewoon normaal zand kan ook hoor, goedkoop en makkelijk te krijgen. Op het begin ligt de bak wel wat zwaar, maar na een tijdje word het een stuk ligter.
Laatst bijgewerkt door Annetje op 12-04-10 16:59, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: website verwijderd

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 20:37

ga je hem ook draineren etc? maakt het droger.
let wel dat als paarden er ook in staan.. dat ze het vaak vertrappen..zelfs met zand. hoe het precies zit weet ik niet

kelly007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 10:00

ik heb thuis rijpiste/paddock en bij mij ligt er scheldezand in.
Houdt lang het vocht op dus waardoor het niet snel zal stuiven.
ik ben er heel blij mee

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 10:45

Als er een bak komt zeker weten dat er een drainagebuis in komt.

@ Kelly007 hoe groot is jou bak? Wat was bij jou het kostenplaatje? Ik zou een 20 x 40 m bak kunnen laten aanleggen.

kelly007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 10:56

mijn bak is eigenlijk 26 x 30 m
dat heeft bij ons met drainage afwerking zand enz 5500 euro gekost voor het zand alleen al zaten we aan 2500 euro

Zarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 14:32

Ik heb ook een 20x40 bak, en daar ligt woudzand in. Bevalt super goed, we hebben hem niet gedraineerd, wel aan een slootje liggen, maar hij is altijd heel snel weer droog, kan er dus bijna altijd in rijden! Voor het zand waren we zo rond de 3000 euro kwijt. We hebben er ook houten afrastering omheen, dus dat maakte het kostenplaatje dan wel weer iets duurder..

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 14:56

Stremmer zand, hoor ik ook goede dingen over.

laat je goed informeren door bedrijven die weten waar ze over praten, dat voorkomt teleurstellingen later en extra investeringen.
Ook omdat je de winterdag de paarden erin wilt laten lopen en dan meer dienst doet als paddock/uitloop.