Wat op de bodem van uitloopstallen? en nog wat tips gevraagd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tinka

Wat op de bodem van uitloopstallen? en nog wat tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 15:39

Ik ben bezig met nieuwe stallen bouwen (althans mijn man dan). Er komen dan 3 stallen van 3 bij 3 en nog een overdekt stukje voor mijn ijslander. Daarvoor is het dan betegeld en er komt een paddock naast. Aan 1 kant van die paddock hebben ze beschutting van de schuur en tegenover de stallen ook. Ik laat het dak van de stallen iets uitsteken zodat ze daar ook nog onder kunnen schuilen.
Nou willen wij van de winter zo weinig mogelijk werk hebben aan de paarden, zodat we ons kunnen richten op de leukere dingen. Nu zijn we vaak zo veel tijd kwijt aan het uitmesten ed dat er niets meer komt van rijden.
Wat kan ik het best op de bodem van de stallen doen, ik dacht aan rubber tegels en dan achterin een laagje stro bv, of helemaal geen stro. Evt. kan ik aan de schuur ook nog een afdakje maken zodat ze daar onder kunnen schuilen en liggen op het zand, is dat een idee?
Het idee is om ze in ieder geval s'avonds in de stallen op te sluiten. Zal ik de stallen overdag open laten staan of dicht doen? Ik ben bang dat ze er nl. een bende van maken als ze de hele dag in de stal kunnen.
In de paddock komt dan ook nog een hooiruif met zo'n dakje erop te staan, waar ze makkelijk met z;n vieren uit kunnen eten.
In de zomer staan de paarden zowiezo dag en nacht buiten, ik denk dat ik dan de stallen zowiezo afsluit. Ze kunnen dan ook op de wei. In de winter kunnen ze in principe niet op de wei, want dan trappen ze alles kapot, we zitten hier op zware kleigrond nl.
Het gaat in totaal om 4 paarden.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 15:41

Wij hebben alleen tegels zonder bodembedekking. Zodra er stro ligt wordt dat ontzettend smerig, nu mesten ze netjes buiten.
Liggen doen ze buiten wel in de paddock.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 15:45

Daar zat ik ook over te denken. Heb je rubber tegels of gewone?

Britt

Re: Wat op de bodem van uitloopstallen? en nog wat tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 15:51

Gewone tegels, koeientegels geloof ik. We hebben wel nagedacht over rubber tegels voor in de winter, ivm de kou. Maar dat hebben we toen niet doorgezet, ze staan al uit de wind, dat scheelt meestal voldoende.

daphneids

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 18:53

stro of los zand.

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 19:22

Wij hebben zand in de schuilstallen. Dit moet wel af en toe worden leeggehaald.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 21:09

Ik zou een deel rubber (mat) doen en de rest betegelen, dat schept het snelste poep :j

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 21:11

Als je rubber neemt zou ik kijken of je die met iets relief kunt nemen, dan weet je zeker dat het niet glad wordt. Zou er zeker geen bodembedekking ingooien, het is toch al zacht genoeg.
Rubber mat of betegelen is inderdaad het prettigste. :)

Puur mijn persoonlijke mening, maar ik zou de deur gewoon dag en nacht openlaten. Zal ook het minste werk zijn. :)

NatasjaM74

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 23:22

Mijn ijslander en shet komen ook zo te staan. Ik ga in de stal rubber matten doen. Verder geen bedekking, al zijn ze in de stal waar ze nu in kunnen heel schoon (ligt al een maand stro met een enkele drol).
De deur blijft heel de tijd open hoor zodat ze kunnen schuilen, en als ze echt zacht willen liggen kunnen ze in het zand van de padock liggen vind ik of in de wei.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 23:25

Volgens mij gaat het niet om hard of zacht kunnen liggen, maar om droog kunnen liggen vooral. :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 12:09

Het makkelijkste voor jezelf , en het fijnste voor je paarden , is het als je gewoon de stallen dag en nacht open laat staan.
Dan kunnen ze in de stal schuilen tegen regen , wind , zon en steekbeesten. En natuurlijk tegen sneeuw en kou.
En dan heb je altijd een plekje om hooi te voeren , waar het hooi niet natregent.

Rubber tegels of bvb. een HIT-softbed of iets dergelijks waarop ze comfortabel kunnen liggen in de stal.

En dan aan de stal vast een bestraat uitloopje waar ze altijd droog kunnen staan , en daaraan vast weer een zandpaddock.
Daar kunnen ze dan altijd even lekker de benen strekken , lekker liggen in het zonnetje , lekker rollen....

Is heel erg fijn in de winter als ze de wei niet op kunnen , maar voor de zomer ook erg fijn natuurlijk.

Je kunt dan d.m.v. deuren / hekken zelf bepalen waar ze allemaal mogen lopen.

- alleen in de stal
- op stal en op het erfje
- op stal + erfje + paddock
- op stal + erfje + paddock + wei

Ideaal ! Hoef je niet te tobben verder en de beestjes kunnen heerlijk hun gang gaan :)

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:43

dit hebben wij ook
strooisel was geen optie, grote smeerbende
wel mestten ze bij mij overal, binnen, buiten, in paddock, noem maar op
heb deel van die rubberspeeltuin tegels, die laten vocht door en zijn lekker droog
en deel koeienmatten maar dat vind ik niet ideaal en wil ik dan ook veranderen
zijn nl vrij glad, laten niet zo goed water door en zijn dus sneller smerig
dus van de zomer op zoek naar nog meer speelgoedtegels

zit alleen nog met mijn paddock
zand er in mag niet van gemeente hier, dan noemen ze het een bak en dat mag niet... maar hoe krijg ik dat droger...

BrittKitt schreef:
Wij hebben alleen tegels zonder bodembedekking. Zodra er stro ligt wordt dat ontzettend smerig, nu mesten ze netjes buiten.
Liggen doen ze buiten wel in de paddock.