Sinds 1 maand heb ik een reuzeleuke IJslanderruin die samen met 3 andere paarden (2 grote merries en een pony) op een paddock staan van 20 x 40 meter. Deze paddock wordt ook als rijbak gebruikt. 2 paarden staan 's nachts op stal, mijn paard en een ander blijven 24/7 buiten en hebben een inloopstal. Gelukkig kunnen de paarden het goed met elkaar vinden en gebeurt er nooit wat. Nu wil de eigenaresse een 5de paard (een Friese ruin) erbij doen, "omdat onze paarden toch niet steeds in de inloopstal staan". Ik ben er op tegen omdat ik 5 paarden gewoon teveel vindt voor deze paddock. Nu vraag ik mij af, weet iemand criteria hoeveel paarden er bij elkaar kunnen staan op een paddock? Alvast bedankt voor je reactie!
Kan prima vind ik zelf, bij ons hebben we iets grotere paddocks volgens mij, maar daar staan max. 10 paarden in.
freespirit
Geplaatst: 05-04-10 08:51
Ik heb bij heel slecht weer mijn 3 peerties ook wel eens in de bak (20x40) staan. Twee flinke van 1.73 en 1.83 en één van 1.50, en dát vind ik al erg krap.
Als ze er altijd staan vind ik het aan de krappe kant. Zal misschien wel gaan maar persoonlijk vind ik het te klein.
Phrono
Geplaatst: 05-04-10 10:15
Bij ons op stal gaan ze swinters ook in de paddock/rijbak, zal ook die afmeting hebben ongeveer, 20 bij 40, misschien iets groter. Zijn gaan er met z'n 6en op, 5 pony's en 1 paard. Meer wordt denk ik ook al te veel, dit kan mooi zo.
joyce B
Geplaatst: 05-04-10 10:19
Hier staan 2 paarden en 2 pony's samen in een paddock met schuilstal van zo'n 520 m2. 20 bij 20 zand en de rest bestrating. Dat kan prima en ze kunnen er ook in spelen/stoeien/galopperen (liever niet allemaal tegelijk, dat is mij wel wat te krap) en als een paard niet mee wil doen gaat die op de stenen of in de stal staan. Ik laat ze daarnaast, als ze verder niet veel beweging krijgen en/of niet minimaal een aantal uren op de wei kunnen, ook nog regelmatig in de 20 bij 60 bak. Dan kunnen ze echt uitvliegen als ze willen. Maar die 4 paarden hebben dan echt alle ruimte voor zichzelf. Waar ik vroeger reed liepen de paarden met een stuk of 8 paarden overdag in een 20 bij 50 bak. Dat ging ook prima.
Voor een rustig groepje wat goed met elkaar op kan schieten lijkt me dus vanuit mijn ervaring 5 paarden overdag op 20 bij 40 helemaal geen probleem. 's nachts gaan er ook nog 2 uit, dus blijven er maar 3 over toch? Dat is toch meestal het langste deel van de dag.
Wij hebben 2 haflingers een fries en 2 shetten in een bak van 20 x 40 staan met een voorstuk erbij van 20 bij 10 ofz. (?) kan makkelijk staan s'nachts op stal
Bij ons lopen er 2 kleine pony's (A-tjes), 2 D-tjes en 1 paard in een 20 x 40 paddock, met daaraan nog een straatje. Ze hebben 3 stallen en een luifel met z'n 5en.
Hier hebben 7 paarden heel de winter op een stukje van 20x40 gelopen. Die twee van mij hoorde er eigenlijk ook bij. Maar die heb ik apart gezet omdat ik het wel heel druk vond. Liepen ook 3 ruinen tussen die nogal vervelend zijn.