Kunstmest op de paardenweide? Doen of niet? Help?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ferry80

Kunstmest op de paardenweide? Doen of niet? Help?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-10 23:49

Hallo

Ik heb 2 paarden. Ze staan bij een boer.
Hij vroeg mij of hij kunstmest mocht strooien op de weide. De hele winter hebben ze op dat stuk grond gelopen, omdat ik ze persee buiten wou hebben, dus weinig gras te vinden nu. Hij vroeg me of hij kunstmest moest strooien zodat ze straks gras hebben.

Paarden kunnen toch enorm jeuk krijgen van kunstmest of is dat niet waar?
Ik heb dat ooit gehoord..

Wat is jullie ervaring daarmee? Of is het klinkklare onzin?
Hoe lang moeten de paarden wachten voordat ze op de weide mogen komen waar het is gestrooid? Is het voor paarden met gevoeligheid voor hoefbevangenheid cruciaal op kunstmest te strooien?

Ik hoor graag jullie ervaringen.

Groetjes

Barron

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 00:00

Zelf strooi ik wel 2 maal in het jaar kunstmest. Dit is overigens wel speciale mest voor paardenweide welke een langzame afgifte heeft, waardoor het gras geleidelijk voedingsstoffen kan opnemen zonder in 1 keer een groeispurt te krijgen. Ik strooi in deze tijd de eerste keer als er regen is voorspeld, dus dit weekend net gedaan en later in het jaar nog een keer. Ik kies er voor omdat ik een vrij kleine weide heb en het gras na de winter echt een opkikker nodig heeft. Daarnaast strooi ik kalk rond november om mos terug te dringen. Ik laat mijn paarden in ieder geval twee weken niet op het bestrooide stuk, maar in deel mijn wei dan in twee stukken. Wel is het belangrijk dat je regen hebt als je strooit, anders lost de mest niet op en blijven de korrels op het gras liggen.

Mijn pony is ook gevoelig voor hoefbevangenheid, maar ik kies er voor om ze niet 24 per dag in het gras te hebben, de rest van de tijd staan ze in de bak met hooinetten.

Succes!

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 00:02

Citaat:
Zelf strooi ik wel 2 maal in het jaar kunstmest. Dit is overigens wel speciale mest voor paardenweide welke een langzame afgifte heeft, waardoor het gras geleidelijk voedingsstoffen kan opnemen zonder in 1 keer een groeispurt te krijgen. Ik strooi in deze tijd de eerste keer als er regen is voorspeld, dus dit weekend net gedaan en later in het jaar nog een keer. Ik kies er voor omdat ik een vrij kleine weide heb en het gras na de winter echt een opkikker nodig heeft. Daarnaast strooi ik kalk rond november om mos terug te dringen. Ik laat mijn paarden in ieder geval twee weken niet op het bestrooide stuk, maar in deel mijn wei dan in twee stukken. Wel is het belangrijk dat je regen hebt als je strooit, anders lost de mest niet op en blijven de korrels op het gras liggen.

same here....
meestlal staat deze info op de verpakking de kunstmest die ik gebruikte mogen ze er 6 weken niet op.
hoefbevangen dat weet ik niet.......daar kan een ander je vast meer over vertellen anders misschien ff google.

Kendra

Re: Kunstmest op de paardenweide? Doen of niet? Help?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 00:07

Jeuk???
Als je de deze zomer gras wilt, zul je moeten bemesten en je paarden er een tijdje van af moeten halen - ook omdat je het gras de kans moet geven om weer te groeien, anders heb je straks alleen onkruid over. Er zijn veel verschllende opvattingen over het bemesten van land. De beste methode is nog steeds af en toe een bodemmonster laten nemen, zodat je weet wat je toe moet voegen om weer de juiste voedingsstoffen in de grond te krijgen. Laat de eigenaar in ieder geval geen pure stikstof strooien, dat is niet goed voor een paardenwei.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 06:54

Ik strooi ook kunstmest - kalkammonsalpeter, ook wel bekend als KAS of kalkcyanamide, merknaam Perlka.
In principe kan je paard met een paar dagen alweer gewoon in de wei waar kunstmest gestrooid is (behalve bij het gebruik van Perlka, dat is vanwege de cyaan-groep wel giftig, dus daar ben ik iets voorzichtiger mee) - kunstmest is gewoon 'zout' en zodra het opgelost is, is het weg. Je wilt alleen wel dat je gras ook groeit en niet meteen weer wordt opgegeten. Dus ik laat mijn paarden er in op het moment dat er naar mijn mening weer voldoende gras op staat. En dat kan na 2 weken zijn, of na 8 weken, afhankelijk van hoe kaal het land was, hoeveel het regende en hoe warm het was.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 06:56

Wij strooien ook kunstmest, de paarden gaan dan wel een paar dagen niet op de wei.

shireen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 07:08

En hoe zit dat dan met een heel groot stuk land? Als ze bij ons mesten blijven de paarden staan.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 08:10

Ik strooi altijd alleen koeienmestkorrels. Ik heb ooit gelezen dat daar weer bepaalde mineralen in zitten die paarden binnen moeten krijgen ofzo..

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 08:28

Hier wordt aankomende week gesleept en kunstmest op de wei gereden (kalkemonsalpeter). Het stuk wei waar ze nu lopen wordt alleen gesleept. Hier wordt altijd kunstmest gebruikt.

Wat hoefbevangenheid betreft; gewoon strooksgewijs gras bij geven, dan doseer je mooi en geef je weinig gras, kun je dat met oud hooi aanvullen als dat nodig is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 08:32

Ik heb kuntsmets speciaal voor paardenweides, zit extra magnesium in en zout voor de smaak, is langwerkend, dus wordt vertraagd opgenomen. Iets duurder, maar ik heb al een mooi groen landje waar al een groeispurt in zit. Buren hebben nog weinig groei, gele plekken van de winter....

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 08:42

russel schreef:
Ik heb kuntsmets speciaal voor paardenweides, zit extra magnesium in en zout voor de smaak, is langwerkend, dus wordt vertraagd opgenomen. Iets duurder, maar ik heb al een mooi groen landje waar al een groeispurt in zit. Buren hebben nog weinig groei, gele plekken van de winter....

Welk merk en wat is dat precies?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 09:30

Ik heb even het verschil opgezocht tussen kunstmest en organische mest.
Kunstmest wordt heel snel omgezet naar stikstof, en zorgt dus dat het gras in een keer een flinke groeispurt krijgt en daarna niet meer. Organische mest moet eerst op natuurlijke wijze omgezet worden naar stikstof, dat duurt langer, er komt dan over een lange periode steeds een beetje stikstof vrij, en dus blijft het gras over een lange periode steeds een beetje mest erbij krijgen en groeit dus gelijkmatiger. Hoe het precies qua mineralen zit heb ik nog niet gevonden.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 09:50

Hier gaat ook altijd kunstmest over de weide. Geen bijzondere kunstmest speciaal voor de paardenweides oid, maar gewoon 18/18/18 (zoiets).
Gewoon dun uitstrooien en dan de eerste 14 dagen geen paard erop. Knapt het gras goed van op. Bovendien kan ik op die manier meteen ook kalk aan onze zure grond toevoegen.

Je wilt gras wel bemesten, anders put je de weide uit.
Kunstmest is dan wel zo efficient.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 10:25

Hoeveel gebruiken jullie dan? Dus omgerekend hoeveel kilo op een hectare?

Suusje1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 11:02

Ik lees ook even mee.
Heb 2 kleine stukjes land en wil ze om de beurt aanpakken. Zaaien jullie ook meteen graszaad bij met het kustmest strooien? Is bij een van mij weitjes wel nodig, is door de loonwerker te zuinig ingezaaid met Horsemaster vorig jaar...

Barron

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 11:15

Vorig jaar heb ik ook bijgezaaid tegelijk met het bemesten. Hou er dan wel rekening mee dat je paarden er nog veel langer niet op kunnen staan. De grasjes moeten eerst tijd krijgen om goed wortels te krijgen anders trekken de paarden ze er met wortel en al weer uit en daarnaast zijn ze ook nog kwetsbaarder als de wei nat is er in gelopen wordt. Althans dat is mijn ervaring. Wel zie ik dat als ik mijn wei heb bemest en het even goed de tijd geef om bij te komen (4 tot 6 weken in het groeiseizoen) dat de kale plekken ook weer herstellen.

De mest die ik gebruik is van Pavo. Op hun site staat precies een beschrijving van de werkzame stoffen en hoeveel er gebruikt moet worden. Dit is wel redelijk dure mest en volgens mij zijn er ook prima goedkopere alternatieven, maar omdat ik dat niet exact weet vind ik dit een handige oplossing.
Laatst bijgewerkt door Barron op 05-04-10 11:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Suusje1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 11:17

Ik heb 2 stukken dus kan ze gerust eerst 2 maanden op 1 laten zodat het andere bij kan komen. Bijtrekken van kale plekken is moeilijk omdat daar nooit graszaad gezeten heeft. Ga het maar gewoon proberen denk ik, heb nog wat Horsemaster staan.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 11:18

Wij zitten op zandgrond en ontkomen niet aan strooien. Neem de soort waar de minste stikstof in zit, er zijn veel variaties.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 14:22

Bravura schreef:
russel schreef:

Welk merk en wat is dat precies?

Je hebt hem van Pavo, maar die doen hun zakken er om heen, ik heb hem van de originele fabrikant, is een zak met groene tekst. Scheelt een paar euro, gewoon vragen aan je fouragehandelaar.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 14:42

Ik heb en kunstmest en organische mest, ook strooi ik superfosfaat en Kali. Ik heb ooit een bodemonderzoek laten doen en toen een heel schema gekregen. Ik strooi wat betreft de KAS 150 Kg per hectare.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 17:07

Heb dus ook phosfaat gestrooid een week of 3 geleden, super mooi groen en al 10 cm lang gras. Goed voor de wortels van het gras, die worden ook langer en dat willen wij.