Veengrond & verharden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fjordnina

Veengrond & verharden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-10 16:00

Nadat de paarden in februari/maart van de winterweide afkomen gaan ze op een kleinere wei. Nu is het zo dat een gedeelte van die wei vrij nat is doordat het water niet wil zakken. Voor het hek en rondom de hooibakken was het deze winter zo'n zooi dat ik met moeite de bakken kon vullen, want ik kwam er met de kruiwagen gewoon niet meer doorheen. Paarden werden er dan ook niet echt happy van en ik ook niet.

Nu willen we daar dus een stuk gaan verharden zodat ik in ieder geval het hek doorkom en ze met droge voeten hooi kunnen eten.

Probleem 1: veengrond klinkt altijd in.
Probleem 2: er zal ook af en toe (een keer of 2 per jaar) een trekker overheen moeten.

Hoe en waarmee zouden jullie dit oplossen met een beperkt budget?

Ik heb zelf zitten denken aan grasbetontegels of oude koeienroosters, maar wellicht zijn er meer ideeën?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 16:04

Stelconplaten. Die van 8 cm dik kunnen zwaar verkeer hebben, zijn 2e keus verkrijgbaar, altijd verplaatsbaar (wel met zwaar materieel) en áls ze al verzakken is het 4 m2 die in z'n geheel scheefzakt, en geen losse tegels. Ik heb ze (op zandgrond weliswaar) ook rond mijn voerplaatsen. Ideaal.

30 cm veen afgraven, zand storten en leggen maar. Je kunt er voor afwatering iets ruimte tussen houden, maar dat hoeft niet.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 16:08

Bij ons hebben we ook veengrond, maar dit is idd wel iets waar je last van blijft houden in de winter. Behalve zorgen voor een goede afwatering, doen we er niks aan.
Je moet er wel goed op letten dat wat je er ook aan doet, dat het niet glad wordt in de winter of met regen.