vergunning bak

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Frances

vergunning bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-10 17:49

Ik had een vraagje.
Een vriendin van mij is van plan een wei te gaan huren met daar al een stal op.
Nou wil ze in die wei graag een soort van bak aanleggen.
De bedoeling is een stuk grond te omheinen met schriklint en daar wat geel zand in te storten.
Dit zonder licht o.i.d.
Nou is dit eigenlijk een soort van primitieve bak.

Voor een echte bak is natuurlijk een vergunning nodig maar valt dit onder de definitie bak?
Je zou het namelijk ook kunnen zien als een stuk weide afzetten en deze grond ophogen.

Ik hoop dat iemand hier het antwoord weet omdat ze morgen eigenlijk een beslissing moet maken of ze het wel of niet doet.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 17:52

Als ze het morgen al moet weten is het wel een beetje laat om te verzinnen of er een vergunning voor nodig is. Vraag informatie aan bij de gemeente hierover. Een draad spannen mag volgens mij zowiezo, maar zand erin zorgt er inderdaad voor dat het een bak is, en dan zit je met bestemmingsplannen e.d.

Frances

Re: vergunning bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-10 18:00

Hee, bedankt voor je reactie,
even voor de duidelijkheid, ze wil de bak morgen niet leggen, maar beslissen of ze wel of niet die weide gaat huren.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 18:02

O, ok, dat was moeilijk op te maken uit het topic. Voor hoe lang gaat ze het weiland huren? Ik zou zeggen, gewoon huren, en dan uitzoeken of er vergunningen nodig zijn. En anders gewoon op gras gaan rijden, doe ik 's zomers ook!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 18:05

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-10 18:09

Ze wil het weiland voor langere tijd gaan huren, tot het niet meer bevalt zegmaar....
Ze heeft al rond gekeken of dr een bak in de buurt is om mogelijk te gebruiken maar dit is helaas niet het geval.
Nou wil ze wel graag rijden en een stuk afzetten is sowieso de bedoeling alleen het zand zou wel een pre zijn.
Ik heb al hier op bokt gekeken maar de reacties zijn zo verschillend, van dat je niet in de wei mag rijden tot dat je helemaal geen vergunning nodig hebt. Ze gaat morgen wat dingen op papier zetten met de eigenaar en had hier graag wat meer duidelijkheid over zodat ze dat in haar beslissing mee kon nemen.

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-10 18:09

evelli, ik ga je link even doorgeven :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 19:09

dat is per gemeente bepaald, dus dat moet ze dan ook bij de gemeente navragen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 20:22

Ik zou het zeker gaan na vragen bij de gemeente als ik jullie was want voor een definitieve bak heb je een aanleg en een lichte bouw vergunning nodig!

De aanleg vergunning is voor de bodem en de lichte bouw vergunning voor de afrastering.
Wat je wel zou kunnen proberen is eerst alleen een zandplaat neer te leggen zonder omheining dus ook geen prik paaltjes en dan kijken of je gezeur gaat krijgen. Denk er om dat de buren hun ogen niet in hun zak hebben zitten en je zo verlinken bij de gemeente.
Spreek helaas uit ervaring!

NatasjaM74

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 20:24

Verandering in grond dus afgraven en weer storten wordt in principe ook niet toegestaan zonder vergunning. Dat heeft met waterafvoer etc te maken.
Maar ja of er iemand moelijk over doet is een tweede.

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-10 20:33

@rapido, buren zijn op 400 meter afstand en verder kan er alleen iemand met de fiets of lopend in de buurt van de wei komen dat zal niet het probleem zijn. Verder wil ze toch graag een omheining aangezien ze de bak ook als soort van paddock wil gaan gebruiken voor de nattere periodes.

Het punt is alleen dat ze de stal al liever kwijt dan rijk zijn omdat die midden tussen het brabants landschap ligt dus ze bang is dat ze geen vergunning gaat krijgen.

Mocht er nog iemand bruikbare tips hebben dan zijn die van harte welkom!

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 20:54

Wellicht dat je de grond kan "keren". Dus door de onderlaag naar boven te brengen. Als er een mooie onderlaag van wit zand zit zou je zo misschien onder de regeltjes van grond afgraven en storten uit kunnen komen. Maar dat weet ik niet.

Verder heeft het zowiezo niet zoveel zin om er een laag zand op te gooien als er dikke klei of leem onder ligt. Zonde van je geld voor het zand want dan heb je nog een onrijdbare bak.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 21:12

Toch even de gemeente bellen. In het buitengebied doen ze vaak heel moeilijk als je iets aan het landschap veranderd. Of je neemt het risico en maakt geen slapende honden wakker. Als er voor de stal geen vergunning is heb je dan ook nog de kans dat die ook weg moet.

Yvette10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 23:17

De bodem kan een aanlegvergunning zijn , een bodem die uit verschillende lagen bestaat is zelfs een bouwwerk en de omheining paardrijbak is altijd een bouwwerk , een constructie en dus altijd een bouwvergunning.
Plaats je b.v een beukenheg om de bodem is het vergunningsvrij.
Ik spreek helaas uit ervaring

ulestro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 23:31

het is verandering van bodemstructuur, dus daar is een vergunning voor nodig.
Voor de omheining met linten is er geen vergunning nodig, wel als dit met houten balken of iets dergelijks zou worden gedaan...

MAAR er vraagt bijna niemand dit aan, omdat dit meestal wordt afgekeurd (toch hobbymatig)
Dus gewoon aanleggen, met weinig mensen over praten en hopen dat er niemand klaagt...

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 20:24

met de gemeente overleggen is de enige oplossing. Toen ik hier kwam wonen was er al een "bak" Ik heb daar extra zand op laten storten, maar wil er ook verlichting langs.

Ben oa. voor dat naar de gemeente geweest, om de bak te "legaliseren". van de gemeente was het niet nodig, en zolang ik de verlichtingspalen <2m zou maken was ook daar geen vergunning voor nodig. Ze werken niet altijd tegen !

Nu heb ik wel een goede band met de gemeente, zij hebben mij ook 100% gesteund toen ik een paardenstal wilde zetten en een paar #$%%^!! rotterdammers die mijn huis of stallen niet eens konden zien, bezwaar maakten. Ik denk dat de gemeente zo mogelijk nog nijdiger was dan ik :D destijds.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 12:07

Al zitten je buren 400 meter verderop, ze hebben hun ogen niet in hun zak zitten en rotte appels melden alles bij je gemeente. En idd in buiten gebied gelden best strenge regels. Heb er ook ervaring mee want zit al weeeeeeeeken op onze vergunning te wachten om stalletjes te bouwen dankzij onze buren! :(