hoefbevangenheid shetlander

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Klaaswoeba

hoefbevangenheid shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-10 10:35

Hoi mensen,

Even een vraagje;
Sinds vorig jaar herfst staat mijn pony bij iemand als gezelschapspony (bij een grote KWPN-er) nadat hun eigen shet ingeslapen moest worden. Ze staan in een best wel groot weiland, veel groter dan dat ze bij ons altijd in heeft gelopen.
De pony die ingeslapen moest worden heeft een aantal keer hoefbevangenheid gehad wat hem uiteindelijk fataal is geworden. De eigenaar van het weiland en de KWPN-er waarschuwde mij daarom ook dat ze niet weer hetzelfde als met de vorige shetlander wou hebben en dat we er rekening mee moesten houden.

De vraag aan jullie is nu, hebben jullie daar oplossingen voor? Hoe pakken de mensen met shetlanders dit aan? Hebben jullie tips en trucks?

Het weiland is sowieso al opgedeeld in drie segmenten zegmaar. Voor een smal stukje, in het midden een heel stuk en achter ook een heel stuk (achter ligt het het hoogste en groeit ook het meeste gras). Dan hebben ze ook nog een kleiner schapenweitje aan de zijkant van het huis.
Mijn pony heeft nog nooit hoefbevangenheid gehad, maar is wel altijd wat dik (zoals bijna altijd met shetlanders, hehe). Bij ons zelf heeft ze dus altijd in een klein weiland gestaan en overdag aan de stik.

Alvast bedankt:)

Groetjes Hanne

Arabesk

Re: hoefbevangenheid shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 12:10

Shetlanders en hollands gras gaan gewoon erg slecht samen....

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 12:12

Mijn welshje is vorig jaar flink (acuut) hoefbevangen geweest en heeft daar nog steeds last van.
Ik ben nu bezig met het creeeren van een plek zodat hij daar kan staan. Hij gaat schraal, bijna kaal en krijgt hooi. Liefst van vorig jaar, maar dat heb ik nog niet kunnen vinden. Hij zal tot die tijd minder hooi krijgen.
Verder kreeg ik de tip van de dierenarts om een klein stukje weide nat te maken in de droge periodes voor als hij last heeft van zijn voetjes.
Hij heeft hier vorig jaar flink gebruikt van gemaakt en gaat ook echt in het natte staan. Het zal hem zeker wel verlichten.
Ik zou je pony dus niet in de grote weide laten staan, maar een plekje maken. en houd het verder goed in de gaten :)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 12:15

Als je shet in een volle weide komt dan zou ik toch een graasmasker nemen voor haar.

Als ze al dik is en dan ook nog in het volle gras komt is de kans groot dat het niet goed gaat.

Zowiezo is het goed dat het eerste gras gemaaid en gehooid wordt voordat de paarden er in gaan. Dit ivm de fructaan en eiwitten die in het voorjaarsgras zit.

Iris_10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 13:09

Miepie1980 schreef:
Als je shet in een volle weide komt dan zou ik toch een graasmasker nemen voor haar.

Als ze al dik is en dan ook nog in het volle gras komt is de kans groot dat het niet goed gaat.

Zowiezo is het goed dat het eerste gras gemaaid en gehooid wordt voordat de paarden er in gaan. Dit ivm de fructaan en eiwitten die in het voorjaarsgras zit.

Mijn pony (WelshxNew Forest) wordt ook altijd snel heel dik.
Het weiland waarop hij mag grazen word altijd eerst een of twee keer gemaaid en gehooid. Dit helpt vaak wel in het voordeel.
Ook loopt hij met een grasmasker rond. Hierdoor kan hij de zomer overdag zo'n 9 uur extra lopen, dan wanneer hij geen grasmasker op heeft. Hij vind het niet zo leuk, daarom mocht hij vorig jaar het laatste uurtje nog wel even zonder.

Groetjes,
Iris

BenWLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 13:54

Onze fjordenpony is ook gauw hoefbevangen door het fructaan en eiwitten. Hierdoor zijn wij overgestap op de graaskorf (met halster er aan vast en veiligheidsclip). Ik dacht die van harry horse... maar weet dat niet zeker.Kan ik wel voor je nakijken als je dat wil!
wij zijn er harstikke blij mee en de pony kan dus langer naar buiten i.p.v. 2 uurtjes ofzo en tot nu toe is ze niet dikker geworden, terwijl ze daar grote aanleg voor heeft.
Ze wordt bijgevoerd met graszaad hooi en pavokoeken en op de wei eet ze ongeveer ja.. ik denk de helft minder dan normaal.
Voor ons een idéale uitkomst! Ook mijn bijna 2jarige shetlander heeft een graaskorf.
Ook kun je appelazijn proberen dat kan het ook voorkomen. Dit kun je via een spuit voeren (zoals ontwormspuit) of via een broodje. Het bevordert de darmwerking en zorgt dat ze ook niet al te dik worden.

Hoop dat ik je een beetje geholpen heb?
Je mag mij altijd nog meer vragen sturen over pb;)!

BenWLOVER

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 21:15

Zorg dat je shet afvalt. Daarnaast kun je de ruimte nog kleiner maken en dan iedere dag de draad een meter opschuiven zodat ze steeds maar een beetje nieuw gras is. Of een graasmasker, maar dat vind ik zelf niet zo geweldig. Ze kunnen dan toch lastiger kroelen enz.

Zelf houd ik mijn pony's op een kaal land en laat ze kort op het gras.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 12:27

mijn merrie is afgelopen winter voor het eerst bevangen geweest en ik zal komende zomer ook op moeten gaan letten.
Vorig jaar heeft ze ivm andere omstandigheden een graasmasker omgehad maar daar werd ze zo gefrustreerd van dat ik dat niet wil, het moet ook voor haar leuk blijven.
Het plan wat er nu ligt is dat ze dagelijks een paar uur op een kaal stuk grasjes mag knabbelen en de rest in de paddock met hooi. Waarschijnlijk word het 's morgens hooi en daarna de wei op zodat ze ook niet met honger het land in gaat.
Heb ook het advies gehad haar te ondersteunen met pro-biotica omdat de bevangenheid door een darmonsteking kwam.

gypsylover1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 17:22

je moet hele kleine stukjes afzetten en het liefst de KWPNer het 1st laten afeten...de vree iets omzetten je shet in dezelfde wei aan een lijn en de kwpner even lange gras laten eten.
verder veel beweging als wandelen,rijden,mennen of fietsen is nooit verkeerd.. ;)