Goedkope rijbak maken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

juul_picasso

Goedkope rijbak maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-10 08:45

Ik wilde eens informeren.

Wij hebben nu in de paddock wit zand liggen en dat is erg zwaar voor een rijbak. Voor een paddock is het prima maar voor mijn pony valt daar gewoon niet in te rijden.

Weten jullie een sorrt zand dat prima is voor een rijbak. Het liefst zo goedkoop mogelijk.

xSaarSaar

Re: Goedkope rijbak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 08:46

Kan je er geen houtsnippers ofzo doorheen mengen? ik heb gehoord dat dat ook nog wel eens kan helpen tegen een zware bak :)

Jantineee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 08:48

ik volg dit topic even. Wij willen ook graag een rijbak maar het is nogal prijzig..

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 08:50

houtsnippers niet doen, is in onze paddock in het verleden eens gedaan... maar er was niet aan gedacht dat houtsnippers gaan rotten met als gevolg 1 grote modderzooi wanneer het regent. Nu hebben we dat er allemaal uitgegraven, kost je een heleboel geld en tijd.
Is er in de buurt geen rijbak waar je gebruik van kan/mag maken?

juul_picasso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-10 09:02

jawel maar ik heb hindernissen en die bak is 10 minuten verder op en nu kan ik niet springen en dat vind ik erg jammer

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 09:05

Ik denk dat het beste is aanrijden met iets zwaars, aanwateren, laten rusten, aanwateren, laten rusten en dan pas rijden. Na het rijden weer vlak slepen en aanwateren....

Mercedesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 09:12

Inderdaad geen houtsnippers doen, ik heb het ook en de 1e keer gaat het goed, ik had het in de herfst gedaan, en toen deze herfst weer gedaan en wat een bende is het geworden!

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 09:14

En houtsnippers stinken, vind ik zelf. Daarbij liep mijn pony er niet goed op. We hadden haar van voor moeten beslaan, en toen liep ze wel rad, maarja in feite moet een bodem gewoon goed zijn.

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 09:19

Mengen met leemzand schijnt ook te helpen.Maar dat moet je maar net kunnen krijgen in de buurt.(Wij hebben ook zo'n mulle bak)
Wij hebben een bedrijf in de buurt van Emmen 3 keer gebeld,en 3 keer zouden ze terugbellen met een kostenplaatje,maar ik hoor steeds niks,ben er zat van.
Nu laten we er een laag geel zand afgraven en op de paddock gooien,kijken of het daar beter van wordt.

Eega

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 09:19

Met een goedkope oplossing ben je vaak achteraf toch duurder uit. Laat je goed informeren door mensen die er verstand van hebben. En misschien dan toch even door sparen voor een duurdere maar betere oplossing.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 09:44

houtsnippers ben ik ook niet zo'n voorstander van. we hebben het hier ook 1 keer gehad, en het ging vreselijk stinken (rotten) en werd inderdaad ook een blubber zooitje.
wat je kan proberen is elke avond de sproeier erop die een tijdje aan laten staan zodat het zand goed vochtig blijft. en dan eventueel een uurtje voordat je gaat rijden nogmaals de sproeier erop. dan kan je bak niet volledig uitdrogen en dus mul worden. en dan na het rijden goed slepen.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 07:18

Ik zou gewoon lekker gaan sparen voor een goede bak..
Zijn jullie niet bang dat je zn benen naar de .... helpt in een zwaardere bak?

Eega

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 08:04

Zware bak is inderdaad niet te raden!

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 08:08

Hoi hoi, ik weet dat er op twee stallen tapijtsnippers door het vrij zware zand zijn gemengd en dat dat erg goed werkt. Ik weet in beide gevallen niet hoe de bak voor de snippers waren (naar vertellen behoorlijk zwaar, als duinzand) en daarna vele malen beter...ik zou me ook goed laten informeren hoor....informatie inwinnen hoeft geen geld te kosten tenslotte...

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 08:10

Ben bang dat 'goede rijbak' en 'goedkoop' niet echt samengaan... Het gaat natuurlijk niet alleen om het zand, maar ook om wat eronder ligt...

Bonnyyyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 08:13

Elpharo schreef:
Hoi hoi, ik weet dat er op twee stallen tapijtsnippers door het vrij zware zand zijn gemengd en dat dat erg goed werkt. Ik weet in beide gevallen niet hoe de bak voor de snippers waren (naar vertellen behoorlijk zwaar, als duinzand) en daarna vele malen beter...ik zou me ook goed laten informeren hoor....informatie inwinnen hoeft geen geld te kosten tenslotte...

dat heb je in sommige buurten heel vel volgens mij was het vlak bij harreveld dat ik het had gezien dat heel veel mensen een tapijt snipper bak hebben! een kennis van ons waar wij vooreen reden met ons paardje hadden dat ook dat rijd echt heel lekker en het is dan nit zo zwaar meer! en als je paard rolt in een zandbak als je er op zit houd dat het goed tegen :+

Roka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 08:17

Onze buitenbak was tot vorig jaar zomer ook megamul!
Als het een keer flink geregent had,dan moest je gelijk gaan rijden alleen dan was hij nog begaanbaar
Het was net een vergiet
Wij hebben er mega veel kuub leem in laten brengen,steeds laagje voor laagje en hij is nu super :D
Kosten al met al zo'n 300 euro!

Je hoort veel over hout en tapijt snippers,daar hebben wij geen ervaring mee.
Het lijkt me wel dat dat gaat rotten.

Wij hebben " gewoon" een loonbedrijf gebeld en zij zijn een aantal keer geweest.
Zij waren blij dat ze van het leem af waren en ze hebben het super laagje voor laagje opgebracht.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 08:18

Als je een ronde grove korrel zand in de bak hebt kun je mengen wat je wilt,hij blijft te zwaar.
Als je zand koopt moet je rivierzand hebben met een platte korrel.Dan kun je voor de stabiliteit en veer nog een snipper van het 1 of ander er door gooien.
Je basis is zand.De ondergrond is ook belangrijk,maar meer voor de afvoer van water.Heb je geen probleem met flinke plassen (zand wordt toch niet glad) dan is een worteldoek onder je toplaag voldoende om vermenging met de ondergrond tegen te gaan.

diesel83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 08:19

ik heb vanaf 1 mei een eigen stal met land en rijbak ook deze rijbak moet drastisch opgeknapt worden hij is zwaar en ligt op een puinbodem (drainage is daardoor super bak is nooit nat). maar omdat alles al oud is is het zand naar de zijkanten gelopen (daar is het echt zwaar) en hebben we stukken waar nauwelijks zand ligt (midden van de bak). de bak is nooit gesleept verder dus wij gaan eerst een kraantje huren zodat we alles weer kunnen egaliseren (kost 100,- voor een weekend) daarna halen we losse puinstenen die we tegen komen eruit (met de hand, is wel even wat werk) en daarna gooien we er tapijtsnipper op (deze kun je per baal kopen van 500 kg voor 125,-). Ik weet nog even niet hoeveel balen we nodig hebben (wil ook geen dikke laag puur voor wat opvulling en vering die het geeft en het minder zwaar maken van de bak) denk dat we met 2 balen beginnen. Dus al met al is dit nog goedkoop

slagchoco_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 08:21

ik ben het met Eega en Sientje eens. Een goedkope en goede bak bestaat eigenlijk niet. Wij hebben een redelijk prijzige bak, maar het betaald zich dan ook uit als je 'm eenmaal hebt. Hij is alleen niet berijbaar met vries- en sneeuwweer, regen maakt echt niks uit. :)

Wij hebben eerst riolering gemaakt naar de sloot, daarna zijn er zeeschelpen overheen gegaan, we hebben als zand woudzand gebruikt... laat super water door en loopt niet zwaar.
Je moet hier wel aan een hogere prijsklasse denken, maar wat versta jij onder goedkoop als ik vragen mag?

edit: ik zie dat er alweer berichten waren gepost, sorry als ik dubbele informatie geef

NatasjaM74

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 15:15

ZOu zelf cocosvezel proberen als mijn bak zo mul blijft. Dat is natuurlijk en geeft later bij evt afvoer geen problemen.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 15:23

Wij hadden vroeger Stierenzand, dat komt uit het IJsselmeer en is niet zo duur. Er zitten wel wat schelpjes in, maar daar heb ik met rijden nooit last van gehad. Qua structuur lijkt het op rivierenzand het is alleen een stuk goedkoper.

Houtsnippers zou ik niet aan beginnen. Daar groeien bacterien ook goed in. Als je paard bijv. gevoelig is voor mok of rotstraal kan dat een ramp zijn.

Tapijtsnippers heb ik geen ervaring mee, wel positieve verhalen over gehoord.

Ik heb ook wel eens in een bak gereden van hulsjes van electriciteits kabels, een goeie bak, ik weet alleen niet wat de kosten daarvan zijn.
Laatst bijgewerkt door Myca op 04-04-10 16:05, in het totaal 1 keer bewerkt

hannahtJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 15:52

Ik zou houtsnippers inderdaad niet aanraden. Vreselijk dat spul. Ik denk inderdaad goedkoop en goed wat betreft een rijbak niet helemaal samengaan. Heel veel succes er mee iniedergeval!

juul_picasso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 19:48

oke kan ik ook gewoon de grond keren en dan bouwzand erboven op storten?

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 20:05

Bedoel je met de grond keren, ploegen of spitten of rotoreggen? En dan bouwzand er overheen?
Hoe diep wil je 'keren'? Alleen dat witte zand of nog dieper?

Bouwzand zou ik nooit doen, dat is te fijn van structuur.
Als het nu zo zwaar loopt, kan je het bijv. niet sproeien of beregenen?