stalbodem voor rotzooi paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Looks

stalbodem voor rotzooi paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-10 20:22

Beetje gekke titel, maar wist niet hoe ik het anders moest formuleren.

Sinds kort hebben wij onze 3 sportpaarden aan huis staan. 2 van mijn paarden staan op stro en zijn vrij netjes op stal, mag ik niet over klagen. Maar mijn andere merrie maakt er gewoon echt een bende van. Ze mest wel netjes achterin, maar ze vindt het niet nodig om haar benen op te tillen in de stal, dus uiteindelijk komt het allemaal op 1 hoop, en pist ze er nog een keer overheen en kan ik dus alles weggooien, wat nog niet zo'n ramp is, maar wat wel erg is is dat ze dus kaal staat wanneer ze alles naar 1 hoop toe sleept. Daarom ben ik overgegaan op vlas, hierdoor hoef ik niet alles weg te gooien, maar ben ik wel elke dag een uur bezig met die ene stal, om al die kleine stukjes uitelkaar gevallen mest eruit te halen en te zoeken in het vlas, want intussen ligt er alweer een hoop vlas over het mest heen. Een uur vind ik toch te lang is als ik nog de rest moet doen en 3 paarden moet rijden, enz.

Het probleem doet zich met name 's ochtends voor, ik ga om 12 uur 's nachts nog langs om alles schoon te maken (doe ook niet aan oppoten, want dat sleept ze ook door heel de stal) en 's ochtends om half 8 is het dus 1 grote ramp. Het maakt trouwens ook niet uit hoevel ik erin doe, van zowel stro als vlas, sterker nog, hoe meer hoe ergere rotzooi het wordt.

Ik wil me niet meer de hele tijd zo druk hoeven te maken over hoe ik de stal ga aantreffen. Ik ga er veel te vaak heen om te kijken of er niets ligt, en 's nachts kan ik natuurlijk niets aan doen.

Heeft iemand tips? Ik zat zelf misschien aan krullen te denken, hier komt de mest misschien wat minder onder te zitten, en dan nog is het lijkt mij minder irritant als de mest in vlas gaan zoeken. En bij krullen lijkt het me ook zo dat het ook niet zo'n ramp is als ze haar benen wat minder optilt, omdat dit ook uit kleinere deeltjes dan bijv stro bestaat.

Sorry voor het langer verhaal, ik hoop dat iemand mij kan helpen!

Biskwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 20:29

Hoe groot is jou stal als je een uur doet over het mesten van een vlasstal? De kleine dagelijkse mestronde, waarbij ik alleen poep en viezigheid uit de stallen verwijder, mest ik 9 vlasstallen in een uur. Vlas is veel minder arbeidsintensief. Krullen is hetzelfde als vlas qua schoonhouden. Ik zou een gedeelte vlas 'potten' (als je dat goed doet, valt er niets aan te slepen) en dan alleen de bovenlaag doorharken, heb je zo alle keutels eruit. Gladtrekken en evt. aanvullen. Weekelijks de natte plekken eruit en nieuwe baal erin. Evt. kun je nog aan rubberen stalmatten denken.

Morgalyen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 20:30

Bij mijn opa stonden de paarden, waneer ze op stal stonden, op rubber matten, die kon je zo schoonscheppen. Maar als je paard bijvoorbeeld graag liggend slaapt of het grootste gedeelte van de dag op stal staat is dat misschien niet zo prettig.

Melia

Re: stalbodem voor rotzooi paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 20:31

Misschien rubberen matten erin en dan wat stro/vlas/krullen er in leggen?

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 20:32

Ik heb ook zo'n varken. Voeten optillen komt niet in haar woordenboek voor. En het midden ligt ook altijd kaal. De mijne staat ook op vlas en ik ben iedere dag hooguit 20 minuten bezig. Oppotten is bij mij ook geen optie, dat kost me tig balen vlas iedere maand.

Wat ik iedere dag doe: Eerst de nog in tact zijnde mesthopen in de kruiwagen. Vervolgens schuif ik alles wat nog te hergebruiken is in de hoek. In het kale stuk wat in het midden ligt is het vaak soppen. Dat gaat ook regelrecht de kruiwagen in. De rest schuif ik in de hoek. De achterkant ligt vaak heel hoog met de bovenste laag nog 'schoon' vlas en daaronder de bagger. Dat probeer ik dus zo goed mogelijk te verdelen zodat het schone weer in de hoek kan en de rest in de kar.
Vervolgens veeg ik het hele zootje schoon, zodat het ook nog even op kan drogen.

Zo gooi ik iedere dag ongeveer een halve tot een hele kruiwagen weg. Ik ben niet (meer) zo kieskeurig, ga niet lopen zeven enzo. Alles wat er dan overblijft, verdeel ik over de stal en daar gooi ik dan weer een kwart tot een halve baal overheen. Ligt eraan hoeveel er nog in ligt. Probeer toch wel een goede laag te hebben.

Maar hier ga je echt niks aan kunnen veranderen. Eens een varken blijft een varken. :n

Looks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-10 20:37

Biskwie: stal is 4 bij 4, maar denk niet dat het minder werk is als de stal kleiner zou zijn. Potten gaat helaas niet, dan sleept ze gewoon heel de pis door de stal heen. De keutels zijn de volgende ochtend geen keutels meer, maar allemaal kleine mini stukjes die overal liggen, en die ik er allemaal uit haal, want het zijn er zoveel dat het echt heel vies is als ik het laat liggen, dat is eigenlijk ook een beetje het probleem. Ik weet dat het een beetje moeilijk voor de stellen is, als ik naar mijn andere paarden kijk kan ik ook haast niet geloven hoe ze dit voor elkaar krijgt.

Stacey: een ervanere, dat is fijn voor mij. Ik vrees dat het dat dan ook maar bij mij wordt, dan maar wat meer geld aan vlas kwijt. (Kan nou door mijn veel te precieze werk iets meer dan 1 pak per week doen)

Zabor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 20:43

ik houd alle paarden op vlas, maar als er een keer een échte goorling bij is, dan stap ik toch weer over op stro.
Vlas is niet te doen, binnen de korste keren helemaal nat en het is te duur om de stal regelmatig leeg te halen.
Stro is minder duur en heb ik er geen probleem mee om 1x per 3 dagen de stal leeg te halen en opnieuw flink op te strooien, zo staat ze tenminste nog een beetje knap. De twee tussenliggende dagen halen we de mest weg en laten we de rest liggen, zo kweek je toch een laagje en staat ze niet kaal.

Lastig......
ik ga dit wel even volgen, misschien heb ik ook nog iets aan handige tips.

Nikkylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 16:45

Evelyne80

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 17:51

Ik heb ze ook op vlas. De ruin is nog wel eens onrustig. Ik laat het dus wel oppotten. Nu al wel een half jaar denk ik. Ik heb de laatste tijd nog nooit zo weinig vlas gebruikt :9 Het is echt een dikke laag waar ik zo vaak mogelijk drollen uit wip maar geen natte plekken want dan haal je de vaste laag overhoop. Ik doe alleen als het echt nodig is wekelijk een beetje vlas erbij maar dit is voor twee stallen nog geen half pak vlas. Als het straks warmer wordt dan ga ik weer mesten. Alle natte plekken eruit en het schone bewaren. Daarna weer een pak erop en laten liggen. Voor mij werkt het prima zo! Je moet wel het geduld hebben om er niet aan te komen. Dat had ik eerst ook niet en ging toch natte plekken scheppen.....

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 18:05

Evelyne80, dat is vaak het probleem met paarden die hun hoeven niet optillen in stal. Daar krijg je de mogelijkheid niet om op te potten. Dat blijven ze door elkaar lopen. :)
Mijn pony bijvoorbeeld is wel een schone. Daar kan ik gemakkelijk maanden oppotten en daarbij vrijwel geen vlas verbruiken. :j

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 19:38

ik heb een stal van 3 bij 9 en ook een paard wat een zootje maakt van haar stal ze staat nu op 40 vm vlas waarvan alleen de eerste paar cm schoon is en dat werkt een stuk relaxter als stro daarmee kon ik elke dag de hele stal leeghalen, nu hoef ik de drollen er alleen maar uit te halen en er even een hark doorheen halen om te kijken of ok alles heb en er gaat maar een keer per week een nieuwe baal in

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 19:46

Ik heb vandaag een nieuw pensionpaard op stal wat op vlas staat. Ben dus heel benieuwd hoe dit werkt en of het echt zo veel minder werk is.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 21:08

Ik heb 2 paarden op strokorrels staan, ideaal!
Eén is een paard die netjes is op stal (doet alles op één plek)
De ander mest door de hele stal en loopt er het liefst doorheen.
Volledig verslag via onderstaande links.

t40

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 21:35

dit probleem kan ik ook. Mijn ruin is ook en viespeuk. Stond ook op vlas, maar plast gewoon veel in zijn box waardoor het gauw nat is.En de drollen legt hij overal neer. op sto gaat het wat beter en kan ik het wat beter schoon houden. het is gewoon lastig als je paard zo vies is.

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 21:44

Ik zou een strokorrels proberen.
Veeel droger dan vlas, zaagsel of stro.
Had een enorm vies paard.. die in 2 dagen 4 vlasbalen tot 'stront' had gemalen...
Met strokorrels redde ik het tot 1 zak in de week.

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 21:48

je zegt dat je merrie mooi achterin tegen de muur aan poept en pist.
je kunt een buis bevestigen langs die muur, zo'n 20 à 30 centimeter er van af.
dan valt het vuil onder/achter de buis en kan ze er niet door heen lopen. de buis moet je ongeveer op de hoogte van haar zitknobbels (help, hoe heet dat bij een paard?) plaatsen.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 12:12

Ik heb die van mij op matten staan met krullen aan de zij- achterkant (hier mesten en plassen ze, bij die ene heeft het wel even geduurd voordat ze niet meer op de mat plaste maar het is goedgekomen.)
Voor de nacht schuif ik een laagje krullen over de matten, zodat ze toch een lekker bedje hebben en 's ochtends veeg ik de schone krullen weer aan de zijkant en mest de plekken uit waar ze mesten en plassen.
Zoals ik al zei: met 1 heeft het even geduurd, maar ik heb nu lekkere schone boxen met weinig uitmestwerk en weinig verbruik van strooisel.