Land bemesten, daarna gevaar voor wormen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LadyJ

Land bemesten, daarna gevaar voor wormen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-10 12:12

Hallo,

We hadden laatst een discussie;

Als je de wei bemest met paardenmest en dat uitspreid, is er dan kans op besmettingsgevaar van wormen?

Ik denk zelf van wel maar heel veel mensen zeggen dat dat niet kan en dat als je sowieso op tijd de wormenkuur geeft het al helemaal geen kwaad kan.

Hoe denken jullie hierover?

Groetjes LadyJ

Excuseme

Re: Land bemesten, daarna gevaar voor wormen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 12:17

Ligt eraan hoe oud de mest is. Als het langer dan 1 jaar op een grote bult heeft gelegen dan loop je weinig risico. Anders wel en heb je, afhankelijk hoe besmet de paarden zijn, wel last van verspreiding wormen.

LadyJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-10 12:20

De mest heeft dacht ik wel de hele winter gelegen, verder voor zover ik weet hadden de paarden geen wormen en altijd keurig op tijd de wormenkuur gekregen

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 12:25

Ja volgens mij besmet je dan je weiland. Volgens mij moet je de mest eerst een paar weken laten liggen en uitdrogen in de zon voordat de paarden erop kunnen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 12:35

Mest moet sowieso composteren (daarbij loopt de temperatuur op tot een graad of 70) voordat je het uitrijdt. Na 4-6 maanden liggen is stromest normaalgesproken gecomposteerd. Vlasmest is al met 6-8 weken gecomposteerd.

Slepen van mest geeft uiteraard ook besmetting, maar het is sowieso een utopie te verwachten dat je een wei (of paard) wormvrij kunt houden.

Dus ik verspreid de eigen mest altijd, sleep de wei, en ontworm regelmatig. Heb er in 16 jaar paarden aan huis houden nog nooit problemen van ondervonden.

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 12:52

Wij hadden ooit een bloedwormbesmetting en volgens de DA was de wei toen na 3 maanden leegstand en slepen weer schoon. En daarna hebben we inderdaad nooit meer een bloedwormbesmetting gehad.
Als je de wei bemest moet je sowieso de wei een week of 4 tot 6 geven om te kunnen groeien, dus dan is het besmettingsgehalte erg laag. Er vanuit gaande dat de mest ook al een tijd heeft gelegen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 13:06

als de mest de hele winter gecomposteerd heeft kan het gemakkelijk. Daarnaast, als jij een goed wormenbeleid hebt is de kans dat er zich daadwerkelijk wormen in de mest bevinden ook niet groot.

daphneids

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 08:37

als je het land met paardenmest bemest is er inderdaad een kan op besmetting in geval van schapen en koeien mest is dit niet. Dus ontworm je paard regelmatig of laat met iedereen van het weiland een mest onderzoek doen, dan weet je zeker of je paard besmet is.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 10:19

de kans is inderdaad aanwezig. maar als zoals eerder genoemd de mest lang genoeg heeft gelegen, dan is de kans kleiner.
verder inderdaad gewoon een goed wormbeleid hebben of mest onderzoek laten doen, dan wordt de kans op besmetting minimaal. maar echt wormvrij wordt je land/paard nooit.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 10:21

LadyJ schreef:
De mest heeft dacht ik wel de hele winter gelegen, verder voor zover ik weet hadden de paarden geen wormen en altijd keurig op tijd de wormenkuur gekregen

Elk paard heeft wormen. Het ligt aan de hoeveelheid wormen die zich in een paard bevinden.

LadyJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-10 12:23

Ok bedankt voor je reactie ik ga inderdaad eens overwegen om toch eens in de zoveel tijd een mest onderzoek te doen...
Moet de dierenarts daarvoor komen of moet je het brengen zeg maar?

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 13:25

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 13:30

Ik zou het zelf nooit doen (mest afvoeren is heus zo duur niet).

Maar wil je toch perse de eigen mest over het weiland van je paarden, dan bij voorkeur zo oud mogelijk mest. Vervolgens land braak laten liggen en eerste snee eraf maaien (hooien/kuilen) en pas daarna de paarden er weer op.

Anders heb je gegarandeerd verhoogde worminfectiedruk.

Ik strooi liever kunstmest dan dat ik de paarden op gras met daarover hun eigen mest moet laten eten. Dat vind je zelf toch ook niet lekker?!

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 13:34

Je kunt de mest ook sneller laten composteren en redelijk wormvrij houden door kalkcyanamide over de mesthoop te strooien. Het gebruik hiervan komt wel redelijk precies, op de volgende website lees je er alles over: http://www.kalkcyanamide.de/paardenweiden.htm

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 15:23

Dees schreef:
Ik zou het zelf nooit doen (mest afvoeren is heus zo duur niet).

Maar wil je toch perse de eigen mest over het weiland van je paarden, dan bij voorkeur zo oud mogelijk mest. Vervolgens land braak laten liggen en eerste snee eraf maaien (hooien/kuilen) en pas daarna de paarden er weer op.

Anders heb je gegarandeerd verhoogde worminfectiedruk.

Ik strooi liever kunstmest dan dat ik de paarden op gras met daarover hun eigen mest moet laten eten. Dat vind je zelf toch ook niet lekker?!

Als ik dat doe heb ik gelijk een doodziek paard! Kunstmest is hier echt uit de boze. Hier wordt in de hele omgeving al jaren met paardenmest bemest en ik hoor nooit rare verhalen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 21:57

Kunstmest strooien kan niet iedereen!
Het is de kunst het op de juiste manier toe te passen ;)

Bovendien: je moet altijd rekening houden met de ondergrond waarop je bemest. In Schoorl heb je wel héél andere grond dan in Friesland - op zandgrond heb je idd weinig te zoeken met kunstmest.
Maar de eigen paardenmest over de weide... dat is ALTIJD vragen om moeilijkheden.

Gewoon laten weghalen die bult, en desnoods dan de nabure boer vragen om koemest te injecteren.
Een paard verdient beter dan van zijn eigen mest af te moeten eten.

LadyJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-10 22:17

Helaas hebben we er zelf niks over te zeggen... we staan op een privé stalling. En hier wilde ik gewoon eve wat info over

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 11:37

Ik ga iedere dag het weiland door, en maak de mesthopen helemaal kapot en rul met de mestvork (dit is echt een fluitje van een cent). Na een week zijn de mestkruimeltjes helemaal uitgedroogd en bijna weg. Na 2 weken zie je er niets meer van. De paarden gaan steeds naar schone strook weiland na enkele weken.

Ook doe ik mestonderzoek 2 keer per jaar.

Zo wil ik de mesthoop beetje in toom houden en tevens zorgen voor bemesting van de weide.

Zijn er meer mensen die het zo doen?

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 15:15

pentium schreef:
Ik ga iedere dag het weiland door, en maak de mesthopen helemaal kapot en rul met de mestvork (dit is echt een fluitje van een cent). Na een week zijn de mestkruimeltjes helemaal uitgedroogd en bijna weg. Na 2 weken zie je er niets meer van. De paarden gaan steeds naar schone strook weiland na enkele weken.

Ook doe ik mestonderzoek 2 keer per jaar.

Zo wil ik de mesthoop beetje in toom houden en tevens zorgen voor bemesting van de weide.

Zijn er meer mensen die het zo doen?

Ik ook af en toe. Niet altijd.
Mijn weide heeft op het moment rust.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 15:31

Dees schreef:
Kunstmest strooien kan niet iedereen!
Het is de kunst het op de juiste manier toe te passen ;)

Bovendien: je moet altijd rekening houden met de ondergrond waarop je bemest. In Schoorl heb je wel héél andere grond dan in Friesland - op zandgrond heb je idd weinig te zoeken met kunstmest.
Maar de eigen paardenmest over de weide... dat is ALTIJD vragen om moeilijkheden.

Gewoon laten weghalen die bult, en desnoods dan de nabure boer vragen om koemest te injecteren.
Een paard verdient beter dan van zijn eigen mest af te moeten eten.

Dank je voor de tip, maar ik denk zomaar dat we wel genoeg ervaring hebben daarmee 8-)
Maar hedendaags gemengd kunstmest is 9 van de 10 niet goed voor paarden.

Elliinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 15:48

Volgens mij kan dit geen kwaad als het paard gewoon op tijd een wormenkuur heeft gekregen.

gitje65

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 15:57

Paardenmest is juist goed, mits het goed gecomposteerd is. Kunstmest is slecht voor een paardenwei en injecteren ook (is nl. verrotte mest). Er wordt steeds vaker een link gelegd naar weidebeheer en bijv. zomereczeem. Gelukkig is er steeds meer aandacht voor goed weidebeheer voor paarden. Het is ook een heel ander dier dan een koe en heeft meer verschillende grassoorten en onkruid nodig.

kayleighdn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 17:23

Veel mensen zeggen 'doen'
Maar ik vind het echt geen goed idee.
Als je je wei bemest gaat het gras te snel heel hard groeien. En dan zitten er veel suikers en fructaan ofzo in. Dat is slecht voor de hoeven. Daar kunnen ze zeer snel hoefbevangen van worden. Zeker Haflinger.
Ik heb ook een site met wat informatie (moet nog bijgewerkt worden) en je kan een mail sturen voor extra weetjes. (;

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 17:24

kayleighdn schreef:
Veel mensen zeggen 'doen'
Maar ik vind het echt geen goed idee.
Als je je wei bemest gaat het gras te snel heel hard groeien. En dan zitten er veel suikers en fructaan ofzo in. Dat is slecht voor de hoeven. Daar kunnen ze zeer snel hoefbevangen van worden. Zeker Haflinger.
Ik heb ook een site met wat informatie (moet nog bijgewerkt worden) en je kan een mail sturen voor extra weetjes. (;

ik denk dat je je eerst even moet verdiepen in de verschillende meststoffen en de werking daarvan :o

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 17:28