[Gevr] Tips om watervoorziening@paddock te regelen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Myke

[Gevr] Tips om watervoorziening@paddock te regelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-10 11:25

Hoi,

Hoe regelen jullie de watervoorziening op de paddock als er geen (buiten) kraan is of de sloot niet geschikt is qua watervoorziening?

Komend weekend vindt er bij ons op stal een wisseling van de wacht plaats in de paddock.

Er gaan 2 pony’s verhuizen naar elders en er komen er 2 voor in de plaats.
De ene pony is van een vriendin, de andere is van een nieuw stalgenootje.
Haar paard is inmiddels ook al gearriveerd. Staat tijdelijk nog apart in andere paddock.
De verwachting is (gezien het formaat) dat deze verhoudingsgewijs meer drinkt dan de 2 pony’s.

In de huidige situatie zijn wij gewend om met kleine jerrycans water heen en weer te slepen. Dat is met 3 pony’s nog te doen, maar nu al vrij veel werk.
We hebben niet de beschikking over een buitenkraan en de binnenkraan is ‘beperkt’ bruikbaar v.w.b. het formaat van jerrycans en emmers, etc.
Paddock ligt wèl aan een slootkant. Een oplossing zou ook een weidepomp kunnen zijn.
Echter de kwaliteit van het water, vertrouwen wij niet. Toelichting: de sloot ligt namelijk naast of aan de mestbak. Het paard van een nieuw stalgenootje krijgt momenteel wel water met emmers uit deze sloot en drinkt dat ook.
Dat wil ik voor die van mij pertinent niet (heeft blaas/nier-problemen verleden).

In de zomer op de weide krijgen ze wel gewoon water uit de nabijgelegen sloot.
Dat water ziet er ook beter, helderder uit.

Nu heb ik wel al een H2O zak gekocht afgelopen winter.
Maar omdat het pad naar de paddock toe vrij moeilijk begaanbaar is, is het lastig deze te gebruiken.
Met de wisseling van de wacht, zijn we op zoek naar een andere, betaalbare oplossing.

Iemand tips, suggestie of advies hieromtrent? Hoop dat het een beetje duidelijk is.

PB mag ook.

Dank je wel alvast.

Myke

Marchador

Re: [Gevr] Tips om watervoorziening@paddock te regelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 11:28

Put slaan en handpomp plaatsen?
Ik heb een heldere sloot vlak naast het weiland met stromend water. In de winter haal ik hier mijn water uit. Maar nu hangt mijn pomp weer.
Ontzettend makkelijk en komt helder water uit, drinken er zelf ook uit :)

Myke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-10 11:36

Marchador schreef:
Put slaan en handpomp plaatsen?
Ik heb een heldere sloot vlak naast het weiland met stromend water. In de winter haal ik hier mijn water uit. Maar nu hangt mijn pomp weer.
Ontzettend makkelijk en komt helder water uit, drinken er zelf ook uit :)

Dat is op zich een goeie tip om eens verder te onderzoeken! Enige idee van de kosten?
En wat zou de invloed van de mesthoop zijn op dit water uit de handpomp?

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 11:41

Je kan de put natuurlijk slaan waar je wilt :) Dus kan je een plek wat verder van de mesthoop uitkiezen. Mijn paard drinkt tegenwoordig ook alleen maar grondwater, het is soms erg troebel, maar ze drinken het allemaal!
Grondwater en ook slootwater kan je laten testen bij de GD, http://www.gddeventer.nl

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 11:42

De kosten van het slaan van de put weet ik zo niet.
Ik ben toen naar Wildkamp gegaan. die hebben slangen, pompen en al dat materiaal. uiteindelijk voor de pomp met materiaal ben ik op 250 euro uitgekomen. Ze hebben het daar ook helemaal voor me in elkaar gezet.

mizzpoez

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 11:46

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 11:50

Mizzpoez:
Myke schreef:
Nu heb ik wel al een H2O zak gekocht afgelopen winter.
Maar omdat het pad naar de paddock toe vrij moeilijk begaanbaar is, is het lastig deze te gebruiken.
Met de wisseling van de wacht, zijn we op zoek naar een andere, betaalbare oplossing.

Die dingen zijn zeker handig, maar als je geen handige kraan hebt of niet makkelijk met een kruiwagen kan lopen, heb je er niets aan;)

Myke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-10 13:38

Allemaal bedankt voor de tips tot nu toe. Daar heb ik zeker iets aan. Ik heb overigens zo'n H2GO zak voor in de kruiwagen. Een optie zou zijn om een verharding naar de waterbakken aan te leggen en het is inderdaad handig zo'n zak. Wij hebben geen handige kraan. Er passen alleen maar jerrycans tussen van max 10 liter of net een emmer. Daarmee zijn we aan het verder kijken naar opties, want we zijn ook niet elke dag aanwezig. Toch wel 5-6x per week. Er komt zo wie zo een extra waterbak bij, wat mij betreft.

Bij de doe-het-zelf-zaken zijn alleen tuinslangafmetingen van 10 meter of meer op een rol te krijgen. En dan is het nog de vraag, of de slang er omheen past. Iemand daarvoor een suggestie. Tussenstukje mag alleen tijdelijk blijven zitten bij gebruik van de kraan.

0opeeto0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 13:31

Je hebt van die tussenstukjes tekoop, even kijken bij praxis ofz.

davy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 13:38

kraan opsplitsen in 2 delen waarbij je aan een kant dan terug een kraantje hangt en aan de andere kant leg je een darm tot aan de piste die je verbindt aan een automatische drinkbak in de piste. Geen gedraag meer met emmers en de paarden hebben altijd vers en fris water.