Verhuizing naar andere stal: Voedervragen!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NIV

Verhuizing naar andere stal: Voedervragen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-10 20:57

Volgende week gaat mijn ijslander (+- 400 kilo) verhuizen naar een stal verder op. Nu heb ik een aantal vragen over de overgang naar ander voer. Ik zal proberen de situatie zo goed mogelijk te schetsen.

Op dit moment krijgt ze 2 a 3 keer per dag nat hooi. En 2x per dag basisbrok met af en toe een handje muesli voor de afwisseling. Ze staat zo om de dag ongeveer 6 uurtjes in het land. Ik rij per dag 1 a 2 uur met haar recratief.

Op haar nieuwe stal wordt (nat) kuil gevoerd. Voor brokken moet ik zelf zorgen. Hoe kan ik de overgang van hooi naar kuil het beste laten verlopen (met oog op hoefbevangenheid) en welk soort brok kan ik het beste voor haar aanschaffen? Waarschijnlijk gaat ze ook aankomende maand 24/7 het land op. Welke brok is dan het meest geschikt? Ik zat voor dat moment te denken aan Pavo summer fit koeken maar is genoeg zonder extra brok?

Alvast heel erg bedankt voor jullie tips en hulp!

tamary

Re: Verhuizing naar andere stal: Voedervragen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 21:41

Die pavo koeken hoor ik veel negatieve ervaringen over. Voornamelijk met sobere rassen (jeuk, heet, etc.)
Basisbrok met hoog vitaminegehalte en weinig energie is subli ponybrok, ook makkelijk aan te komen.
Kuil en zeker natte kuil is vaak ellende, ik zou zeker proberen een paar baaltjes hooi mee te nemen en langzaam om te zetten. Al zou ik een pony die kennelijk al eens hoefbevangen is geweest niet op kuil willen hebben. (en ook niet zomaar 24/7 op gras trouwens)

NIV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-10 22:08

Bedankt voor je reactie. Ze is nog nooit hoefbevangen geweest, gelukkig.
Ik weet dat over het algemeen natte kuil niet wordt aangeraden, maar mijn ijslander heeft een stofallergie en hoest op hooi dat niet kletsnat is (op compact gras ook trouwens). Ben bang dat het niet gaat lukken om op de nieuwe stal zulk nat hooi te laten voeren.

Ze staat nu dus al wel op gras alleen nog niet 24/7 maar dat wordt (ook op nieuwe stal) langzaam opgebouwd.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 00:45

Overgang hooi - kuil idd altijd stapgewijs doen, eerst half om half en dan hoeveelheid hooi langzaam afbouwen. Vooral goed kijken hoe je paard mest. Verder heb ik qua voer goede ervaring met paardenkernbrok van treurniet evt in combinatie van non heating muesli van havens. Ligt er aan hoeveel werk je doet met je paard en wat ie nodig heeft. Ik kijk altijd hoe mijn pony is, als ze wat meer aan het werk is en ik vind haar te lauw, dan pas ik mijn voerschema aan.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 00:52

Ik zou helemaal geen brok meer bijvoeren eigenlijk...

Maak de wisseling van ruwvoer zo geleidelijk mogelijk als kan, dus in het begin wat afbouwen/opbouwen. :)

NIV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 10:51

Bedankt voor de tips! Ga kijken of het gaat lukken hooi mee te nemen en daar nat te laten voeren.

NatasjaM74

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 11:54

Pavo heeft ook brokken voor o.a. ijslanders ze heten LIGA.
Hebben ze maar weinig van nodig om wel genoeg vitamines binnen te rkijgen, misschien ook een idee.
En idd pavo koeken.

Wat voor kuil is het? Is ook nog verschil in geloof ik, ik voer nu ook voordrooggras en dat is vrij stengelig en bevat dus niet zo heel veel suikers enzo. (wel meer dan hooi).
Zou voorverpakt hooi nog een optie zijn, hier is een handel die het hooi eerst nog een keer ontstoft voor het verpakt wordt. MOet het zelf nog proberen hoor, mijn ijslander hoest ook van stoffig hooi en krijgt nu ook gedrenkt.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 12:25

ik zou gewoon een compleet supplement geven als je iets wil bijvoeren, vor de energie hoef je niet zo snel bij te voeren bij ijslanders, maar vit/min kan ivm het vaak niet onbeperkt ruwvoer kunnen geven (ivm dichtgroeien,spekkig worden etc) omdat veel ruwvoeders gewoon te rijk zijn

de pavokoeken ben ik niet zo fan van , zie aardig wat jeuk reacties bij sobere dieren op die dingen

maar er zijn voldoende volleige supplementen in brokjesvorm,
pavo heeft er een aantal , hippolyt, van gorp , dodson&horrel etc , hebben ze maar 1 of 2 handjes van nodig om alles binnen te rijgen

NIV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 12:54

Er is zo veel keus! Wordt moeilijk kiezen, maar bedankt voor de tips!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 17:42

Citaat:
de pavokoeken ben ik niet zo fan van , zie aardig wat jeuk reacties bij sobere dieren op die dingen

Jeukreacties komen ook vaak van de suiker/melasse, die ook gebruikt wordt om brokjes zijn 'brokjesvorm' te geven. ;)

IJslanders zijn echt sober en je overvoerd ze dan ook al snel, met alle gevolgen van dien.

Ik zie zelf echt niet in waarom je deze pony krachtvoer zou moeten geven...
Je ziet meestal ook wel aan je paard of het goed in zijn vel zit, snel herstelt, enz.
En als je echt twijfelt kun je bloed laten onderzoeken. :)

Vergis je niet: soms is een evt. tekort zelfs minder schadelijk dan een teveel!

NIV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-10 14:56

TurdusMerula schreef:
Citaat:

Jeukreacties komen ook vaak van de suiker/melasse, die ook gebruikt wordt om brokjes zijn 'brokjesvorm' te geven. ;)

IJslanders zijn echt sober en je overvoerd ze dan ook al snel, met alle gevolgen van dien.

Ik zie zelf echt niet in waarom je deze pony krachtvoer zou moeten geven...
Je ziet meestal ook wel aan je paard of het goed in zijn vel zit, snel herstelt, enz.
En als je echt twijfelt kun je bloed laten onderzoeken. :)

Vergis je niet: soms is een evt. tekort zelfs minder schadelijk dan een teveel!

Ik moet eerlijk zeggen dat sinds ik haar heb en ook alle jaren ervoor toen ik haar alleen bijreed, (basis) krachtvoer krijgt. Ik heb er nooit over nagedacht om dat te stoppen, mede ook omdat ik haar nu vaak nog wat te lauw vind. We rijden wel recratief maar toch zeker gemiddel minimaal 10/15 km per dag gecombineerd met tölt en gangentraining onder weg. Het is dus niet een uurtje stappen, draven en handgalopje aan de lange teugel (natuurlijk af en toe wel). Denk je niet dat ze zonder extra voer de nodige vitaminen en mineralen (en wat energie) gaat missen? Of zullen die met de overgang naar kuil al genoeg aanwezig zijn in haar dieet?

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 15:15

Supergoed juist dat je er nu dan even bewust bij stilstaat en over nadenkt. :)

Ik zou zelf liever veranderen in de hoeveeheid ruwvoer, en dat net zo lang ophogen totdat je haar fit genoeg vind...
Ik houd zelf niet zo van kuil maar heb wel het idee dat daar vaak meer in zit, dus misschien scheelt dat idd ook al wat.
Ik zou zelf daar in elk geval meer mee experimenteren. :)
(Al helemaal als je je zorgen maakt om hoefbevangenheid evt., dan zijn suikers al helemaal uit den boze...)

Er zijn vast wel grenzen aan tot wanneer je paard het goed doet zonder krachtvoer, maar bij mij heeft dat nog nooit op pittige ritten van die afstand gelegen. ;)

NIV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-10 18:22

Ik denk dat uitproberen inderdaad de enige manier is om er achter te komen hoe ze het het beste gaat doen. Zowel met/zonder extra voer en welk van 100 soorten als het nodig is. Ga t ook nog even aan een veearts (met paarden) vragen, wat hij adviseert.

I.i.g. bedankt voor jullie advies.