Ik zit met 2 probleempjes. De 1e is dat mijn paard niet naar de hoefsmid kan. Haar voor hoeven gaan goed maar als hij achter komt gaat het niet meer. Ze heeft vroeger een keer een klap met een hamer in haar buik gehad bij de vorige eigenaar met de hoefsmid. We oefenen elke dag, zelfs met krabben gaat het niet!! Wie heeft een oplossing want we zijn al 12 maanden bezig!!!
2e Mijn paard heeft wat ruimte tussen haar tanden en ze heeft daardoor tandvlees ontsteking. We moesten van de tandarts elke dag met een tuinslang in haar mond alle hooi restjes eruit spoelen. Maar we hebben geen tuinslang op de manege (hij is er wel maar dat is voor de luxe stallen en dat was de verkeerde ofzo) Als de ontsteking heel lang blijft doorgaan wordt het heel zacht en dan is het mis en dat willen we niet!!!
Ze tanden kan je bijvoorbeeld met een flesje water, met zo een sportdop schoonmaken, dat kan je er dan gewoon spuiten.
En met de hoefsmid is wel echt een probleem,want dat moet natuurlijk echt gebeuren. Ik ben er geen voor stander van in tegen deel zelfs, maar als ie echt moet, kan je trangigel gebruiken, daar worden ze wat rustiger van. (Het is natuurlijk geen oplossing)
Jeetje wat lastig, en met een hamer slaan jeetje logisch dat dat arme dier er een trauma aan over heeft gehouden, ik heb zelf een pony die niet op ijzers kan ook beetje door hetzelfde probleem en denk dat een verdovingsmiddel niet zal gaan helpen. Kan je hoefsmid wel de achterbenen op tillen of ook niet?
Het is natuurlijk niet wenselijk, maar de achterhoeven zullen toch echt bekapt moeten worden. Je zou een praam kunnen proberen. De meeste paarden worden hier heel rustig van en je hoeft niet met een verdovingsmiddel aan de gang.
Wel zou ik hulp inschakelen van iemand die er verstand van heeft om de angst van de pony voor het optillen van de achterbenen te overwinnen.
Hoevenprobleem: zou ik een deskundige bijhalen. Als jullie al zo lang zonder resultaat bezig zijn, gaat het met wat tips van internet ook niet lukken. Tandvlees: haal bij de apotheek een grote spuit (500 ml ofzo), vul 'm met water en spuiten maar!
_marlinx
Geplaatst: 29-03-10 17:30
Eeen hoefsmid heeft wel vaker lastige paarden gewoon laten gaan. hoefsmid weet daar heus wel raad mee, anders komt er een praam op