Schuurplekken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjaM74

Schuurplekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-10 21:44

Sinds kort heb ik een shetlander van ongeveer 7 jaar.
Ze was verwaarloosd en zwaar hoefbevangen geweest.
Bij aankoop had ze kale plekken(stekeltjes) o.a. onder haar manen en op nog een paar plekken. Volgens de verkoper aan de rui.
Nou goed haren groeien nu weer terug. Alleen dacht ik vandaag een nieuwe plek boven haar staart te zien.
Haartjez ijn gewoon afgebroken lijkt, geen eczeemplekken er onder ofzo.
Wat zou het zijn ? Kan het wel eczeem zijn? Hoe ziet dat er uit en wat zijn andere redenen van schuren?

Tigra_

Re: Schuurplekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 22:43

Bij eczeem is het vaak schilferig.
Voor de rest kan ze ook gewoon jeuk hebben van het verharen en daarom gaan schuren.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 23:18

Die van mij schuren nu ook wel een beetje met al die losse haren. Maar ik zou voor de zekerheid even controleren op luis en mijt.

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 08:12

Eens met capopjekop. Verder kan je ergens misschien een bezem bevestigen. Sommige paarden vinden het heerlijk om daar tegen aan te schuren maar de beschadigingen aan staart en manen zijn minder dan wanneer ze tegen de muur aan schuren.

NatasjaM74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-10 21:32

Borstel heb ik bij de geiten al wel, bij de paarden nog niet.
Maar onder de manen schuren is dat een logische plek?

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 21:34

NatasjaM74 schreef:
Borstel heb ik bij de geiten al wel, bij de paarden nog niet.
Maar onder de manen schuren is dat een logische plek?

Jaa dit is een van de warme plekken, als het warm weer is zweten ze hier ook erg snel, en dat gaat jeuken, dus gaan ze schuren. ;) Azijn zou kunnen helpen tegen de jeuk.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 17:15

Bij deze temperaturen en een dikke wintervacht gaan ze juist bij de manenrand schuren want daar broeit het het meest, bij de staart kan dito maar kan ook duiden op wormen. Veel rossen met een goede borstel, eventueel scheren, wormspuit erin indien nodig. Manen eventueel invlechten zodat het daaronder wat kan luchten.

danique00

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 18:08

Ik heb een shetlander met zomereczeem. Zijn de manen kort? (niet langer dan 15cm) Als dat het geval is zou ik er maar vanuit gaan dat de shet zomereczeem heeft (bij mijn shet begint het ook alweer) Ik zou het even aankijken. Als hij blijft schuren kun je er over denken om een dekentje op te geven. Je hebt speciale zomereczeem dekens die het hele lichaam bedekken. Ik geef toe dat het een beetje een zielig zicht is maar ik denk maar zo.. liever een ingepakte shet die het met 30 graden waarschijnlijk erg warm heeft, dan de hele zomer gek worden van de jeuk.

NatasjaM74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-10 20:52

De shet heeft een volle bos manen, het is echt onder de manen dat het kaal was. Groeit nu weer beetje haar op.
Ze is al ontwormd. Is wel verwaarloosd dus zou wel door wormbesmetting kunnen komen. Bedankt voor de uitleg. Ik hou even in de gaten of er geen plekken bij komen.

AmberM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 13:30

Is er nog nieuws? Ben benieuwd mijn vp heeft ook een beetje van dit soort plekken!

_marlinx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 17:28

Dat kan indd! bij de staart kan je het helemaal goed zien als er bovenop kleine haartjes naar boven steken.

NatasjaM74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-10 21:33

Nou vandaag even goed geborsteld, maar nu heft ze echt een soort eczeem plekje vlak boven haar staart.
Vrees dus voor echte eczeem, of zou het de rui nog kunnen zijn?
Kan er ook nog wel bij ;(

NatasjaM74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 10:05

Nou gisteren wees iemand me er op dat het nog wel eens luis zou kunnen zijn.
Dus vanaad nog maar eens goed gekeken en jawel hoor, vet in de luis.
Onvoorstelbaar dat ik dat gemist heb zeg, maar ja witte schimmel met grijze vlekjes en niet zo'n denderend vachtje.
Nou ja gelijk beide paarden behandeld, stal leeg gehaald en gesprayed, alle borstels en halster in de anti luis.
Nou ja houd je van de straat. Hoop dat ze nu langzaam opknapt, wat triest hé.
En dan gewoon verkocht als "gezonde"pony, best lef hé!
Slechte handelaar hoor heb hem al gemaild en gebeld maar tot nu toe geen respons.
Als hij na deze week nog niet heeft gebeld en een regeling treft dan zet ik hem te boek als slechte handelaar.

NatasjaM74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 19:21

Heb ik de luis 2x behandeld , maar nu gaat ze opeens weer heel erg schuren, bij der staart en aan 1 kant vlak achter der hals.
Baal er echt van geen idee wat het is. Iemand ideen? Mocht het eczeem zijn, is er dan ook invloed van voeding?
Schimmel zou dat nog kunnen of geeft dat geen jeuk?

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 12:15

Hier ook iemand die een luize pony beest heeft. Heb hem 6 keer behandelt (in 3 weken tijd met wassen en spray) en nog vind ik neten en nieuwe luisjes. Om hem kaal te scheren vind ik het nog net te koud, hij sloopt dekens.

NatasjaM74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 14:56

O kaalscheren, heb ik helemaal niet aan gedacht, is dat niet zielig? Tenminste jeukt dat niet meer? En scheer je dan heel de pony?
Wassen is hier ook geen optie want heb alleen koud water beschikbaar, of met gieters , kan wel maar schiet niet echt op.
Wel goed om te weten dat luizen zo hardnekkig konden zijn, als dat het is.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 21:53

Ff bij de je da Sebacil halen, 1 ml per ltr water en je pony helemaal insoppen (ook hoofd, ogen natuurlijk vermijden) met een spons. Je hoeft niet uit te spoelen, dus gewoon op laten drogen. Liefst eind vd ochtend, begin vd middag doen, zodat ze weer droog is voordat het afkoelt. Na een week opnieuw wassen. Succes. Overigens heel veel rassen met een dikke vacht hebben last van luis, helemaal als ze in wat mindere conditie zijn. Luis geeft ook veel jeuk.

NatasjaM74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-10 20:53

Zag wel wat schilfers bij der manen, vrees dus wel een beetje, maar ze heeft wel een echte volle bos manen en staart?