Paard zweet onder deken??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dona85

Paard zweet onder deken??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-10 21:30

Hallo
Ik had een vraagje of iemand weet wat het slimste is;
mijn paard staat voor het eerst deze winter met een deken aan,
hij was nogal mager toen ik m kocht dus mij werd aangeraden om een deken op te doen, zodat
hij zijn energie in ieder geval niet hoefde te verbruiken om warm te moeten blijven.
Hij is nu weer lekker op gewicht :Y)
En vanavond kwam ik bij hem en merkte dat zijn hals en buik bezweet waren.
onder zijn deken zelf niet.
Hij staat met een katoenen deken op met voering 100gr
Zou ik deze nu al af kunnen doen en hem dekenloos laten voor de rest van het voorjaar??
Hij heeft nog best wel een redelijke vacht (heeft alleen een 200gr. opgehad van de winter)
en is al aan het verharen
Maar a.s. weekend geven ze weer regen af dus wat is wijsheid?
Ik heb zelf nooit eerder dekens gebruikt en van mij mag hij volgende winter lekker zijn eigen vachtje houden!
Graag tips!

fjordnina

Re: Paard zweet onder deken??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 21:32

Lekker afdoen. Het liep vandaag tegen de 20 graden. Niet zo gek dat hij het zo warm had. Hoewel het het weekend gaat regenen ligt de temperatuur toch rond de 10 graden. Dat is over het algemeen voldoende om lekker dekenloos te gaan.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 21:33

tja, logisch dat hij nat was met dit weer mét een deken.

"April doet wat hij wil", dus het kan zelfs nog gaan vriezen.

Ik kijk gewoon per dag en per nacht welke deken ik op doe of gewoon geen deken zoals nu. De nachten zijn nu ookal best warm en die van mij staan ook nog eens binnen, dus die warmte die blijft wel hangen.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 05:28

Idd per dag kijken, maar met de temperaturen die we momenteel hebben, kunnen ze best zonder deken staan hoor.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 05:38

Even een weekje of 2 overdag eraf en 'savonds erop. Dan kan hij er verder wel afblijven. Alleen als je laat rijd zou ik hem wat langer ophouden.

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 08:08

Paard heeft het veels te warm met de deken op = zweten. Het is altijd een beetje aanvoelen wanneer wel of wanneer niet de deken op. Nu overdag is het absoluut niet koud meer, dus laat de deken dan lekker af.

Liesjuhh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 08:11

Ik bekijk per dag wat voor weer het is, en daarna bepaal ik of mijn paard een deken op krijgt.
Zoals gisteren had hij zijn denken lekker af.
Dat is voor jou ook het handigst denk ik zo. Succes dr mee! ;)

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 08:22

boven de 10gr gaat bij mij de deken eraf, ik heb een 0gr deken, maar wel het paard kort in het haar.
s'nachts ligt eraan of ik laat gereden heb of nie

netam12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 08:27

Inderdaad boven de 18 graden de deken af doen mits er geen koude wind staat natuurlijk.Doe je paardje anders een regendeken op zijn niet dik en houd ook de kou wel redelijk tegen..

littleloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 08:30

Lekker afdoen met dit weer als er geen wind staat. Anders een ongevoerde regendeken proberen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 08:33

bij mij gaan de dekens er boven de 10 graden af. Regen of geen regen. De mijne heeft onder 300 gr gestaan. Dus heeft (in theorie) minder vacht dan de jou.

Cahill

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 08:36

netam12 schreef:
Inderdaad boven de 18 graden de deken af doen mits er geen koude wind staat natuurlijk.Doe je paardje anders een regendeken op zijn niet dik en houd ook de kou wel redelijk tegen..

Pas boven de 18 graden dekens af doen? Is dat niet een beetje té warm?????

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 09:01

Waarom bouw je niet af met dekens? Dus nu een ongevoerde regendeken, daarna eventueel een katoenen deken en vervolgens niets.
Ik denk dat 100 gram nu toch wel aan de (te) warme kant is.
Bovendien kan een paard beter iets aan de koude kant dan te warm zijn, die warmte kunnen ze slecht kwijt en dat is vervelend.

roosje85

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 10:17

lekker deken aflaten met dit weer

BYS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 10:19

Zelfs mijn paardje staat nu zonder deken en die is geschoren deze winter

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 10:22

Het was gisteren 17 tot 20 graden, is toch geen winter meer? Toch?

Af die deken, gewoon goed voeren, lekker veel hooi en af die deken...paard kan er ziek van worden.

Onbegrijpelijk dat mensen hun paarden nog bij 18 graden onder dekens zetten, gaan jullie ook lekker met je winterjas in de zon zitten en in huis op de bank zitten????

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 10:24

simodi schreef:
Waarom bouw je niet af met dekens?

Omdat de temperatuur ook niet langzaam omhoog is gegaan....
op en afbouwen van dekens is het mooiste, maar dat is imo niet altijd mogelijk.
Als het straks weer kouder wordt krijgen die van mij weer een dekentje op. Zeker de nachten hou ik goed in de gaten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 10:25

Dus jij loopt nu ook nog met een dikke wintertrui omdat het in een dag of 3 ineens warm is geworden?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-03-10 10:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 10:26

Ik heb ze al ruim een week zonder deken staan. In de winter gebruik ik twee dekens, een van 200gr en een van 350gr als het op de dag vriest.

Eenmaal af is af bij mij. Ze hebben zelf ook niet de ene dag meer haar als de andere dag.

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 10:27

Per dag bekijken en in ieder geval bij warme dagen overdag afdoen? Bij ons op stal stonden de paarden gisteren ook te zweten die nog een deken op hadden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 10:29

Ze zetten al weken hun haren niet meer overeind, teken dat ze het gewoon warm zat hebben....en zo mega vet in de haren zitten ze niet, als ze plat liggen, lijkt het wel zomervacht....

Alleen bij vorst krijgt mijn paard deken op in de stal, overdag bij vorst schijnt vaak de zon, vinden ze heerlijk en ze voelen dan ook lekker warm aan zonder deken.

Ik deed vroeger ook dekens, allerlei soorten heb ik hier liggen, maar nu ik deze afgelopen jaar zonder heb gedaan, vind ik dat mijn paard conditioneel er op vooruit is gegaan.

Ik heb tot voor een jaar of 2 bijna elke dag flinke bosritten gemaakt, ook in de winter als iedereen stil stond met vorst, reed ik buiten, dat kon omdat het zand niet bevroor. Met wintervacht flinke stukken door de vlaktes en flinke galopsprintjes, geen druppel zweet. Gewoon keiharde conditie, niks zweten....paarden met de dekens dus kleddernat......vraag mij wel eens af, hoe dat dus komt.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 10:30

mijn geschoren paard heeft ook al 2 dagen zonder deken gestaan, 's nachts doe ik nog een 100grams deken op als het onder de 10 graden wordt en anders een 0grams regendek, dit blijft ook op bij zwaar bewolkt of regenweer en temperaturen onder de 15°C. Anders gaat ze ook zweten.
Dus dag per dag bekijken

sfh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 21:29

Ik houd elke dag het weer in de gaten... daarmee pas ik de dekens aan.
Vriezen dikke deken, - boven nul dunne deken - ruim boven nul zomerdeken of geen deken. Overdag gaat nu de deken lekker af het is warm zat!!

In de winter hield ik het ook in de gaten, sommige ponys hebben met 0 graden en met -9 dezelfde deken om gehad, die van mij heeft wel een deken meer of minder gehad.

Jij trekt als het koud word ook een jas aan, of als het zonnetje lekker schijnt doe jij je jas ook uit.

Bimbo0w

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 11:18

ik heb ook wel enigsinds gekeken maar ben geen jojo, doe niet elke graad meer of minder een andere deken op!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 12:48

O, haha, aan je boktnaam te zien, zou je denken van wel.

Ik vind het sneu voor die beesten dat ze met veel te dikke dekens op staan. Dat is de verantwoording van de eigenaar om te zorgen dat de dekens niet zweten en lekker zitten.