meteen dag en nacht het land op?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hverbeek

meteen dag en nacht het land op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 18:50

Hallo,

Ik heb even een vraagje aan jullie.

Mijn paard heeft de hele winter niet op het land gestaan. Wel in een zand paddock.
En gaat zondag verhuizen naar een andere stal waar de paarden al dag en nacht op het land lopen.
Nu zou hij eerst met een paardje op stal komen staan en een paar uurtjes per dag het land op om op te bouwen.
Maar ik weet dat hij altijd erg moet wennen als hij op een nieuwe stal komt. Wat ook logisch is.
Maar wordt behoorlijk vervelend. En zie daar best wel tegen op. Nu stelde een vriendin voor om hem anders meteen op
het land te zetten maar op een stukje waar bijna geen gras staat en dan bijvoeren met hooi of kuil.

Hoe denken jullie hierover?

Caira

Re: meteen dag en nacht het land op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 18:51

een paar uur per dag bij de groep is niet handig, dan duurt het veel langer voordat hij zich thuis voelt. Hoe is het weiland en het gras nu? staat er veel gras en hoe is het bemest?

hverbeek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 18:57

Caira schreef:
een paar uur per dag bij de groep is niet handig, dan duurt het veel langer voordat hij zich thuis voelt. Hoe is het weiland en het gras nu? staat er veel gras en hoe is het bemest?

Er zijn een paar kleine landjes waar niet veel gras staat. En er is nog een heel groot stuk land waar ze ook de hele winter op hebben gelopen maar daar is nog ruim voldoende gras.

Zou jij hem meteen dag en nacht dan het land op doen?

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 18:58

Ik zou dat niet doen als hij dat niet gewend is. Wen hem eerst aan meer gras en introduceer hem daarna in de groep als hij hele dagen kan staan.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 18:58

ja ik wel, maar ik heb mijn paarden überhaupt nooit op stal

Whoops1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 21:19

Als je vanaf nu hem meteen dag & nacht het land op gooit kan dat nog wel hoor..
Over een maandje moet je dat niet meer doen, dan zit er al veel te veel in het gras..

Maar die van mij staat wegens blessure verplicht op stal en in de paddock, maar ga ik waarschijnlijk
vanaf volgende week ook dag en nacht weer de weide opdoen.. :)

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 21:29

Nu zit er vaak veel fructaan in. Ik zou echt met geen 1 paard aandurven van geen gras naar meteen 24 uur gras.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 07:40

Ik zou het ook niet doen, net wat sparta zegt. Het gras groeit hier al als een gek. Ik zou er nu nog geen paard 24 uur opzetten dat geen gras gewend is.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 09:11

Juist nu kan er veel fructaan in zitten!!!!
Koude nachten en lekker warm overdag is niet goed.
Kort afgegrazen gras kan ook juist veel suiker bevatten.

Als je toch gaat verhuizen en hij kent de groep niet zou ik als het mogelijk is eerst op een apart stuk opbouwen, en als hij opgebouwd is naar 24/7 hem bij de groep doen.

Marij_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 10:04

Wees maar voorzichtig met hem direct in een groep te zetten (gooien vind ik een beetje moeilijk) Bouw dat maar op, dan zit je veiliger met het oog op klappen die hij van de anderen kan krijgen. Die groep is een vaste groep, zet daar een paard bij en het wordt knokken.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 10:08

Vind je dat echt Marij? Ik gooi ze altijd het liefst gelijk bij elkaar (wel opbouwend natuurlijk met rangordes) dan zijn ze binnen 2 a 3 dagen volledig geaccepteerd.

CtenBrink

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 19:19

ikzelf zou hem eerst een paar uurtjes buiten zetten en dan steeds een beetje op te bouwen!
je hebt natuurlijk kans dat hij ineens te veel gaat eten..en dan krijg je meer porblemen...

groetjes

Whoops1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 21:11

Mijn Tinker is afgelopen donderdag na 2 maanden
op stal gestaan te hebben in verband met een blessure
weer naar buiten gegaan dag & nacht..

En is goed gegaan! En gaat nog steeds goed!

Ik moet wel zeggen, er stond nog niet veel gras op
dit stuk wei, omdat daar van de winter ook regelmatig
paarden op hebben gelopen, dus dat scheelt wel.. :)

Ginam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 21:58

Ik zou hem gewoon meteen dag en nacht het land op doen, dan kan hij meteen goed wennen in de kudde.
Als je hem er steeds tussen uit haalt en de andere paarden blijven wel buiten, moet hij steeds weer
zijn plekje veroveren. Als je hem er tussen zet, blijf je er gewoon een aantal uur bij.

Je hoeft in principe ook niet op te bouwen met paarden op het land zetten.
Mijn paard is vorig jaar rond deze tijd dag en nacht het land op gegaan vanwege een blessure. Ze stond daarvoor maar 3-5 uur per dag buiten en dat al een aantal jaar. Het ging toen prima en ze vond het heerlijk.

lein82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 22:01

Ik zou het niet aandurven om een paard ineens 24 uur per dag op het gras te zetten hoor. Dat is gewoon vragen om problemen. Kun je hem niet apart van de groep op laten bouwen en dan als hij gewend is bij de groep zetten?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 22:04

Ik zou het ook niet aandurven... Misschien aan de hand opbouwen? Ideaal is natuurlijk een apart afgezet landje maarja dat moet maar net kunnen..

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 22:17

ik zet ieder jaar mijn paard meteen dag en nacht op de wei en het is nog nooit fout gegaan, maar als je paard daar gevoelig voor is moet je daar natuurlijk wel mee uitkijken.
ik zou hem zowiezo niet steeds maar een paar uurtjes bij de groep zetten, dus of meteen dag en nacht op de wei, of de weidegang opbouwen maar dan eerst op een appart stukje en zodra je het vertouwd dag en nacht bij de groep.

Bodan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 18:20

Vorig jaar ben ik ook van stal verandert waar mijn paard in de winter 2 uur in de paddock kwam naar gelijk 24/7 buiten op een groot weiland.
Ik heb hem gelijk 24/7 buiten laten lopen en het is goed gegaan.

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 18:24

ElCamino schreef:
Juist nu kan er veel fructaan in zitten!!!!
Koude nachten en lekker warm overdag is niet goed.
Kort afgegrazen gras kan ook juist veel suiker bevatten.

Ik zou me idd meer zorgen maken over bovenstaande dan wel dan niet meteen in de groep gooien...

daphneids

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 08:41

weinig gras is prima. Maar hij is helemaal niets gewend dus ik zou het echt opbouwen om problemen te voorkomen. Dus eerst 2 uurtjes en dat in een paar weken tijd opbouwen naar 24 uur per dag.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 08:54

hverbeek schreef:
stelde een vriendin voor om hem anders meteen op
het land te zetten maar op een stukje waar bijna geen gras staat en dan bijvoeren met hooi of kuil.

Kan prima hoor, als het inderdaad een stukje is waar bijna geen gras in staat! Het mooiste zou zijn hem daar in te zetten met nog 1 paardje en ze dan later samen de groep in te doen.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 10:06

staat de hele groep op een stuk waar bijna geen gras meer is? want dan zou ik hem er meteen bij zetten. als de groep op een 'vers' stuk staat, zou ik die van jou op een kaal stuk zetten, eventueel met een ander paardje erbij, zodat ie eerst wat kan wennen aan het gras en na een week bv in de groep gooien.

Gabriellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 10:15

Als het een land is met veel en voedzaam gras zou ik het paard niet meteen dag en nacht op het land zetten gewoon rustig opbouwen en als hij gewend is dag en nacht.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 11:57

Ik zou het niet durven om ze gelijk 24 uur per dag in de wei te doen.
Ik zou hem dan op een kaal stukje met kuil/hooi eerst aan zijn nieuwe stek laten wennen en dan het verse gras rustig opbouwen.

Volgens mijn dierenarts heet het in het nederlands geen fructaan maar fructose.

0opeeto0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 13:15

Tegen het weer kunnen ze wel, maar je moet oppassen dat ze zich niet ineens vol eten met gras. Eerst een uurtje op gras, volgende dag wat langer en zo opbouwen.