wanneer veulen weer bij moeder?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

filakia47

wanneer veulen weer bij moeder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 18:58

Hoi Allemaal,

Sinds vorig jaar juni heb ik een merrie met veulen,het veulen heb ik sinds 2mnd ongeveer bij mams weggehaald op aanraden van de D.A.,ze was dan ook al 9 mnd.
Ik had het eigenlijk gewoon op de natuurlijke manier willen doen(aan de merrie zelf overlaten dus)maar de D.A vond het beter om ze uitelkaar te halen.
Maar nu vraag ik me dus af wanneer ik ze weer lekker met z,n allen bijelkaar kan zetten(ik heb n.l. nog 3 anderen).
De merrie heeft geen melk meer,maar toen ik 2 weken geleden een keer wou proberen ze weer bijelkaar te zetten,greep het veulen toch gelijk weer naar de uier. :9
Ik weet niet of de melk daardoor misschien weer opgang gebracht kan worden?
Ze trekken ook nog heel erg naar elkaar toe,en ook al is de merrie nog maar 5 jaar,ze is toch echt een hele bezorgde moeder <3 .
Ik heb nog nooit eerder een veulen gehad dus moet nog een hoop leren :D
Wie kan mij antwoorden???
Alvast bedankt! Ellen :o?

Monster_tos

Re: wanneer veulen weer bij moeder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 20:19

Ik zou toch in ieder geval gaan voor minstens 3 maand. De melk productie kan namelijk weer opgang worden gebracht, vooral als de merrie toe laat dat het veulen drinkt. En is het veulen een merrie ? Want als het een hengstje is zou ik hem sowieso niet terug zetten, ivm kans dat de moeder of 1 van je andere paarden gedekt word.

Truffel__

Re: wanneer veulen weer bij moeder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 23:49

ik zou idd ook nog even een tijdje wachten .. wat hier boven al word gezegt .. de melk productie kan dan weer op gang komen ..

wijzelf houden ze altijd minimaal een jaar uitelkaar !

succes ermee !