Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
midgie schreef:Denk dat het niet om het niet opstappen gaat, maar meer om de rug van het paard niet over te belasten, dus een opstap beugel is dan geen optie,
Het gewicht van de ruiter komt 3x aan de rug van het paard te houden, ik hoorde van de week dat er een onderzoek na de dood van manege paarden is geweest en je wilt niet weten hoe die ruggen er uit zagen om altijd eenzijdig overbelast te worden.
Misschien het voor manege eigenaren eens iets om over na te denken, les 1 opstappen met krukje.
heb halverwege de opstap toch echt ff zo'n moment dat je even armkracht moet gebruiken en vindt dat niet okay voor mijn paard. In de hoek zetten is een goed idee, dat ik daar zelf niet op ben gekomen he, domme
dat ik ben.. querido schreef:Ja dat is precies de reden, kom er tot mijn eigen verbazing wel op zonder krukje maar voelt niet okay, ben nou eenmaal geen veertje dat zich afzet en omhoog schiet op de rug van mijn 1.75 hoge paard
en mijn pony is 1.50, dus kan er heel makkelijk op komen maar ik doe het altijd met krukje. Mee begonnen om mijn heup te sparen, maar ik voel me nu zonder echt schuldig. Ben er van overtuigd dat het veel beter voor je paard is. het bewijs is voor mij mijn jonge pony: daar was opstappen altijd een ramp, tot we het een keer met krukje probeerden. Vanaf de eerste keer stond ze doodstil, terwijl je eerder nauwelijks op kon komen.
, zeker met een jong paard lijkt me. In de binnenbak zette ik hem altijd helemaal in de hoek, daar kom je toch niet, en in de buitenbak langs de hoefslag, net onder de bakrand. Kun je er zelf wel op staan, maar steekt-ie niet uit tot de hoefslag. Maar dat hangt natuurlijk van je krukje en eigen bouw af
delfa schreef:wat je ook kunt doen als je met een krukje op wilt stappen, is het krukje in de diepste hoek van de bak zetten. dan kun je daar opstappen en heb je geen last van het ding onder het rijden. enige eis is dat je paard het krukje niet moet zien als een paard-etendmonster. haha.
je moest hem eens zien snuiven naar dat enge zwarte hoofd, en zo maf, iedere keer als hij snoof was het paard in mist gehuld en kwam daarna langzaam weer terug!!!!! Doodeng! (tja hij is 6 en nog niet zo lang onder het zadel, de kleuter)
Ik ben ook van mening dat iedereen op zou moeten stappen met krukje, of je nu zwaar of licht bent. Je eigen gewicht doet er wat dat betreft niet eens zoveel toe (niet stoppen met lijnen, hoor).