Een opstapje in de bak, staat in de weg?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

querido

Een opstapje in de bak, staat in de weg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 08:10

Misschien een hele rare vraag maar ik ben stevig en stap op mijn jonge grote paard liefst op met opstapje, nu vind ik het dus wel lastig dat dat opstapje in de bak blijft staan, hoe doen jullie dat? Er zijn bij ons niet vaak mensen op stal dus een ander vragen zal niet lukken.. ik heb weleens iets gelezen over ene opstapje dat je met een touwtje op kunt hijzen ofzo??
Laatst bijgewerkt door Revanches op 23-03-10 21:21, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel iets aangepast ter verduidelijking.

Jeaulijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 08:14

Je kan ook opstappen buiten de bak.. Nadeel is dan wel dat de bakdeur open blijft staan. Tenzij je te paard de deur dicht kan doen.
Ik heb eigenlijk hetzelfde, al vind ik het opstapje meer in de weg staan voor de anderen die op dat moment ook aan het rijden zijn, dan voor mezelf.

marlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 08:20

en moet je dan perse in de bak opstappen?
ik stapte ook altijd met krukje op, maar deed dan gewoon voor de bak, en reed dan de bak in. geen last van het krukje

HippoLogic

Re: vraag over opstapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 08:23

Als je het opstapje niet op de A-C lijn, B-E lijn of diagonalen laat staan kun je er toch gemakkelijk omheen rijden?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 08:43

Je kan het opstapje in de hoek zetten en daar opstappen, dan staat hij nooit in de weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 11:18

Wij hebben 'm gewoon in de hoek bij F staan. En ZO ver rij ik de hoeken nou ook weer niet door ;)

Stephanie_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 13:08

Inderdaad opstapje in een hoek zie ik bij ons vaak gebeuren.
Misschien zijn van die opstapbeugels iets voor je?

Afbeelding

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 13:11

Denk dat het niet om het niet opstappen gaat, maar meer om de rug van het paard niet over te belasten, dus een opstap beugel is dan geen optie,
Het gewicht van de ruiter komt 3x aan de rug van het paard te houden, ik hoorde van de week dat er een onderzoek na de dood van manege paarden is geweest en je wilt niet weten hoe die ruggen er uit zagen om altijd eenzijdig overbelast te worden.
Misschien het voor manege eigenaren eens iets om over na te denken, les 1 opstappen met krukje.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 13:11

Ik laat het opstapje gewoon in de bak staan. Mocht er nog iemand anders gaan rijden halen zij meestal het opstapje even weg. Ik stap dus wel op vlak aan de zijlijn, zodat ze niet zover hoeven te lopen.

querido

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 13:14

midgie schreef:
Denk dat het niet om het niet opstappen gaat, maar meer om de rug van het paard niet over te belasten, dus een opstap beugel is dan geen optie,
Het gewicht van de ruiter komt 3x aan de rug van het paard te houden, ik hoorde van de week dat er een onderzoek na de dood van manege paarden is geweest en je wilt niet weten hoe die ruggen er uit zagen om altijd eenzijdig overbelast te worden.
Misschien het voor manege eigenaren eens iets om over na te denken, les 1 opstappen met krukje.

Ja dat is precies de reden, kom er tot mijn eigen verbazing wel op zonder krukje maar voelt niet okay, ben nou eenmaal geen veertje dat zich afzet en omhoog schiet op de rug van mijn 1.75 hoge paard :o heb halverwege de opstap toch echt ff zo'n moment dat je even armkracht moet gebruiken en vindt dat niet okay voor mijn paard. In de hoek zetten is een goed idee, dat ik daar zelf niet op ben gekomen he, domme }:0 dat ik ben..
Bedankt voor de tips! Ben trouwens wel aan t lijnen hoor dus hopelijk komt er een dag dat ik zo omhoog jump het zadel in hahaha.

delfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 13:16

wat je ook kunt doen als je met een krukje op wilt stappen, is het krukje in de diepste hoek van de bak zetten. dan kun je daar opstappen en heb je geen last van het ding onder het rijden. enige eis is dat je paard het krukje niet moet zien als een paard-etendmonster. haha.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 13:17

Ik heb het kruikje een stukje uit de hoek staan. (in de lijn; hoek richting X en dan 2 meter van de hoefslag)
Je kunt er gemakkelijk achterdoor en bij andere oefeningen kom je nooit op die plek.

Margje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 13:23

querido schreef:
Ja dat is precies de reden, kom er tot mijn eigen verbazing wel op zonder krukje maar voelt niet okay, ben nou eenmaal geen veertje dat zich afzet en omhoog schiet op de rug van mijn 1.75 hoge paard :o

Groot gelijk hoor, zouden meer mensen moeten doen! Ik ben zelf wel een veertje ;) en mijn pony is 1.50, dus kan er heel makkelijk op komen maar ik doe het altijd met krukje. Mee begonnen om mijn heup te sparen, maar ik voel me nu zonder echt schuldig. Ben er van overtuigd dat het veel beter voor je paard is. het bewijs is voor mij mijn jonge pony: daar was opstappen altijd een ramp, tot we het een keer met krukje probeerden. Vanaf de eerste keer stond ze doodstil, terwijl je eerder nauwelijks op kon komen.
Maar goed, nu on-topic: ik laat het krukje meestal in de bak staan, staat me niet heel erg in de weg. Toch ben ik soms in de galop wel bang om er overheen te rijden :o , zeker met een jong paard lijkt me. In de binnenbak zette ik hem altijd helemaal in de hoek, daar kom je toch niet, en in de buitenbak langs de hoefslag, net onder de bakrand. Kun je er zelf wel op staan, maar steekt-ie niet uit tot de hoefslag. Maar dat hangt natuurlijk van je krukje en eigen bouw af :o

querido

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 13:27

delfa schreef:
wat je ook kunt doen als je met een krukje op wilt stappen, is het krukje in de diepste hoek van de bak zetten. dan kun je daar opstappen en heb je geen last van het ding onder het rijden. enige eis is dat je paard het krukje niet moet zien als een paard-etendmonster. haha.

Oh ja mijn paard gaat dat krukje zeker zien als paard verslindend monster hahaha, hij was al hevig onder de indruk van zijn eigen spiegelbeeld van de week :+ je moest hem eens zien snuiven naar dat enge zwarte hoofd, en zo maf, iedere keer als hij snoof was het paard in mist gehuld en kwam daarna langzaam weer terug!!!!! Doodeng! (tja hij is 6 en nog niet zo lang onder het zadel, de kleuter)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 20:14

Ik gebruik zo'n opstapje tijdens het rijden als pion/obstakel om figuren omheen te rijden, oefeningen mee/bij te doen. Maakt de bak veel interessanter als er iets op die saaie zandvlakte staat.

sterretje7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 20:54

Ik zou gewoon in de hoek opstappen, of er net voor,
dat is ook nog eens handig, kun je de hoeken ook niet afsnijden :P

Revanches

Re: Een opstapje in de bak, staat in de weg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 21:21

Van RT-P naar VSW.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 21:27

Als ik in de binnenbak ga rijden, zet ik het krukje inde hoek, stap daarop en het krukje staat mij niet in de weg. Vindt het wel lastig als andere mensen het krukje later midden in de bak zetten, daarop stappen en vervolgens staat het krukje in de weg. Als ik in de buitenbak ga rijden, gebruik ik het opstapblok wat op het erf staat. Die staat dus nooit in de weg.
Sinds een paar jaar moet iedere manegeruiter bij ons op stal ook opstappen met een krukje, puur om de paardenruggen te beschermen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 21:53

Ik zou hem in de hoek zetten. Zelf stap ik op via het hek van de wei en rijd dan zo de bak in. Maar mijn pony is klein, dus ik kan het hek van de bak makkelijk dicht maken vanaf haar rug.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 22:48

Als je 'm niet op de grond of in de weg wilt laten staan:
Je hebt een soort opvouw-krukjes met een touwtje eraan.
Speciaal voor buitenritten en endurance bedoelt!

Dan kun je het krukje ophijsen met het touw, opvouwen en gezellig meenemen tijdens het rijden ;)
Weet helaas niet meer waar ik het heb gezien. Misschien ff googlen of op het endurance forum vragen?

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 22:51

Ik kan vanwege rugproblemen ook alleen maar met krukje op mijn paard van 1,76 hoog komen. Ik zet haar in de hoek dan staat mijn krukje bijna tegen de rand en heb ik er geen last van :)

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 22:51

Ik zet het krukje ook altijd zoveel mogelijk in de hoek. In het begin is het even manouvreren om je paard goed neer te zetten, maar na een tijdje gaat dit vanzelf. Mijn paard weet nu al wel waar ze moet gaan staan :)
Een beter plan dan dit heb ik niet!

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 23:55

Ik stap ook altijd op met een krukje, kan er denk ik inmiddels zonder niet meer opkomen. :o Ik ben ook van mening dat iedereen op zou moeten stappen met krukje, of je nu zwaar of licht bent. Je eigen gewicht doet er wat dat betreft niet eens zoveel toe (niet stoppen met lijnen, hoor).
Ik stap op in het gangpad in de stal, of buiten voor de rijbaan of gewoon in de rijbaan. Ook met m'n jonge paard (ook 175 cm, ook nog niet lang onder zadel en bijna 5). Dat is ook zo'n held op sokken, maar ik probeer niks uit de weg te gaan. Hoe meer ze tegenkomen, hoe makkelijker ze worden. Als de rijbaan gesleept is, vindt hij de sporen van de trekkerband doodeng. Net als de springbalken langs de lange zijde. Dat krukje went vanzelf. Jij bent niet bang voor het krukje en dus hoeft hij het ook niet te zijn. Werkt hoor, als je zo denkt.

Groot voordeel van opstappen in de rijbaan is dat je de rijbaan wel dicht kunt doen, da's dan weer fijn als je er een keer naast ligt.

Krista

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 00:23

makkie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 00:31

ik heb dus ook een opstap probleem met mijn paardje.
Hij is hel erg bruut ingereden waardoor hij heel erg schrik heef bij het opstappen.
Ik heb ook geprobeerd met een krukje op te stappen alleen peerde hij er telkens vandoor.
Toen ben ik via de "verkeerde "kant op gaan stappen helaas had hij dit ook snel door en als je het niet gewend ben is dat verdraaid moeilijk.
Na veel oefenen staat hij eindelijk stil (belonen met wat biks werkt echt bij hem gelukkig).
Nu wil ik toch weer gaan proberen met opstapje op te stappen.
Ook wil ik boomloos gaan rijden dus dan is het haast nodig.
Ach ja ik denk dat het weer een jaar gaat duren maar ja dan heb je ook wat...
Voorlopig probeer ik om en om op te stappen maar het blijft raar.
Oja en als we met ze tweeen zijn dan zeten we elkaar er op als we dan niet tegelijk gaan rijden...