wat kost kalk strooien in een weide

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TJolieke

wat kost kalk strooien in een weide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-10 20:14

Ik vraag me af wat een normale prijs is voor kalk strooien in een weide.
Loonwerker hier vraagt voor 3 ton kalk op een hectare (ik neem aan dat dit goed is, hij zal er verstand van hebben) Euro 270,00.
Ik heb echt geen flauw idee, is dit een normaal bedrag?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 20:41

3 ton lijkt me wat veel...:= en klopt ook niet met de opgegeven prijs: een ton (1000 kg, 40 zakken) kalkmeststof kost een loonwerker al zo'n 250 euro. Als 'gewone' consument betaal je ongeveer 8 euro per zak, ik ga er even van uit dat een loonwerker dat voor minder kan.

500 kilo/ha is een normalere hoeveelheid, dat is dus qua meststof 125 euro inkoop, komt er nog een uurtje loonwerk à 80 euro bij, plus BTW. Hij zal misschien nog wat meer willen strooien, ik weet niet hoe laag de pH nu is. 600kilo/ha is ook nog wel gebruikelijk. Is de pH erg laag, en er nog meer klak nodig, zou ik het wel in twee keer opbrengen, in 1 keer er een giga hoeveelheid overheen gooien heeft niet zoveel nut, dan spoelt het te snel uit en bindt het niet aan de bodem.

't Is nu trouwens erg laat om nnog kalk te strooien, je kunt het beter in september met een herhaling in januari doen...

BarbaraNova

Re: wat kost kalk strooien in een weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 12:40

kalk mocht ik strooien tot eind maart, maar dat is gewone kalk geen kalkmeststof. Op de site van Pavo staat een heel stuk over het onderhouden van weiland. Erg handige tips.
Succes en kalk is niet zo duur hoor, gewoon bij de horticoop halen...

TJolieke

Re: wat kost kalk strooien in een weide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 19:50

De loonwerker had het ook over gewone kalk, puur om de zuurgraad omhoog te halen. Heb het even nagevraagd, drie jaar geleden heeft hij 2 ton gestrooid, dit jaar 3 ton omdat er veel mos en zuring staat. Dus die gewichten kloppen wel.