ontwormen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CrossHorse

ontwormen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-10 19:23

ik had even een vraagje, mensen bij ons op de pensionstal die geven hun paard altijd zelf de wormenspuit, maar hoe ken je daar nu aan komen
ik heb mijn paardje nu een half jaar en net voordat ik hem had had hij zijn spuit gekregen dus heb nu nog niks geeven maar waar kan je die spuiten nu halen??
en is het makkelijk om zelf te doen???

kan iemand mij wat tips geven?? ;)

kimmie88

Re: ontwormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 19:25

Deze an je gewoon bij de DA halen..
Als je paard er geen moeite mee heeft, kan je de spuit in zijn mondhoek doene n leegspuiten op de gewenste stand.
Doet je paard er moeilijk mee kan je het op een broodje doen, in een uitgeboorde appel, in de slobber ed

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 19:26

Zorgen dat zijn mond eerst leeg is anders laat hij het ontwormingsmiddel met hooi/biks er weer uit vallen!

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-10 19:27

kimmie88 schreef:
Als je paard er geen moeite mee heeft, kan je de spuit in zijn mondhoek doene n leegspuiten op de gewenste stand.
Doet je paard er moeilijk mee kan je het op een broodje doen, in een uitgeboorde appel, in de slobber ed

ok, maar ik dacht altijd dat je het bijvoorbeeld in het been moest spuiten, tenminste had ik wel eens gehoord, maar het is eigenlijk gewoon een soort drankje al begrijp ik het goed???

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 19:30

CrossHorse schreef:
kimmie88 schreef:

ok, maar ik dacht altijd dat je het bijvoorbeeld in het been moest spuiten, tenminste had ik wel eens gehoord, maar het is eigenlijk gewoon een soort drankje al begrijp ik het goed???

Het is een spuit met iets dikke vloeistof erin. Deze moet je echt niet injecteren hoor. Dit is eetbaar voor de peerden. Het moet juist in de maag ed komen

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 19:33

:\ Als je hem al een half jaar hebt.. en hij vlak daarvoor ontwormt was... betekend dat je al 2 spuiten vergeten ben. Even met de DA overleggen en dan waarschijnlijk met equest ontwormen. Of je moet aan mestonderzoeken willen beginnen.

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-10 19:34

oké dan is het best wel makkelijk.... ik dacht altijd dat de da moest komen ;)

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-10 19:35

Barvrouwke schreef:
:\ Als je hem al een half jaar hebt.. en hij vlak daarvoor ontwormt was... betekend dat je al 2 spuiten vergeten ben. Even met de DA overleggen en dan waarschijnlijk met equest ontwormen. Of je moet aan mestonderzoeken willen beginnen.

oké nooit geweten dat een paard er zoveel moest maar het is nog niet echt een half jaar ik heb hem vanaf dec. de één dan hoor de ander is een soort huurpaard maar hoef dan geen huur te betalen.... maar moet wel alles doen. maar dat word dan wel weer geregeld h.smid en da

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 19:37

een paard wordt gemiddel 4x per jaar ontwormt, bij ons altijd in mei en oktober en ertussen door 2 x
Mei, Juli, Oktober, Januari

mejanieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 20:50

ik haal mijn wormenkuur altijd bij de veearts dan weet ik zeker dat ik een goeie heb .;)

irisbroer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 19:57

Bij ons op stal worden de paarden allemaal in 1x keer ontwormd door de DA

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 20:29

De meeste adviezen hier zijn al gegeven. Ik wil je nog wel een tip geven hoe je het toedienen van een wormenkuur wat kan vergemakkelijken: geef je paardje eerst een paar keer een spuit met appelmoes. Dat vinden ze heel erg lekker en zo leer je ze dat het toedienen van zo'n spuit aangenaam is, de meeste paarden hebben namelijk een hekel aan wormspuiten, omdat het dwangvoeding is ;)

Truffel__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 10:26

je kan ze bij de DA halen .. maar je kan ze ook bij agradi bestellen .. teminste daar haal ik ze meestal vandaan :)

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 12:46

ontwormingsspuiten kun je gewoon bij de paardenwinkel halen

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 12:47

Barvrouwke schreef:

hoezo ??
ik ontworm mijn pony ook niet zovaak hoor..
vind dat nergens voor nodig.
je weet tenslotte zelf wel wat voor voeding je paard krijgt, en als die niet ineens dunner word weet je toch dat die gezond is.
ik geef hem er maar 4 in het jaar soms wel minder

irisbroer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 15:31

Bij ons worden de paarden altijd op stal ontwormd door de DA.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 15:35

Ontwormen wordt aangeraden 4x per jaar.

Ter controle laat ik regelmatig de mest onderzoeken op wormen. Op deze manier weet je welke ontworming je moet gebruiken. Niet elke spuit werkt bv tegen bloedwormen.

Het beste is advies aan de DA (assistente) te vragen als je de spuiten op gaat halen. Als je paardje sinds december niet meer ontwormd is zou ik wel even een mestonderzoek laten doen. Ben je voor 2 tientjes mee klaar en dan weet je zeker dat je het goed doet.

Bello2005: het is niet zo dat als je paard niet dunner wordt hij geen wormen heeft! Als je paardje van de wormen gaat afvallen ben je echt al veel te laat met ontwormen.

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 20:03

Het standaard ontwormen van je paard is achterhaald. Een zeer groot gedeelte van de hele paardenstapel is al resistent geworden. Ik laat 4 x per jaar de mest onderzoeken en onze paarden hebben nog nooit een wormenkuur nodig gehad, simpelweg omdat ze schoon zijn. Elke 6 weken een wormenspuit er in duwen slaat eigenlijk helemaal nergens op, maar levert de producent wel een boel geld op.

CtenBrink

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 11:11

Ja gewoon bij de Dieren Arts heb het toevalllig vorige week nog gedaan.
Mijn paard bijt een beetje maar was heel makkelijk om de spuit tegeven.
En was heel erg goed koop.

Groetjes

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 12:56

ik bestel ze bij agradi of divoza. Ponys worden om de 2 maanden ontwormt. Bij mijn jaarling kan ik het zo los in de wei geven, bij mijn vorige pony ging er een gevecht aan vooraf :+ Die moest je niet vast zetten anders was je gegarandeerd van een kappot touw of halster.