Kennismaking met nieuw paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pico83

Kennismaking met nieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-10 16:42

Hoi iedereen,

Sinds twee jaar ben ik in het bezit van mijn paardje Picobello, nu ik eindelijk een andere weide gevonden heb om te huren heb ik de mogelijkheid hem een beetje gezelschap te geven. Er komt dus een paardje bij.
Wat is nu de beste manier om die twee met elkaar kennis te laten maken?
Ik ken mensen die de paarden eerst in een weide zetten die door twee gedeeld is, om ze over de draad met elkaar te laten kennis maken, maar mijn buurmeisje die heeft tot nu toe haar nieuwe aanwinsten altijd zo maar bij de rest gezet, zonder dat daar echt problemen van komen.
Wat zijn jullie ervaringen op dit gebied?
Pico stond vroeger in een kudde, maar die was niet stabiel (constant aan- en afvoer van paarden) waardoor er constant gevochten werd voor de rangorde, en hij kreeg vaak alle klappen, dus hij is het wel gewend om bij andere paarden te staan, en de nieuwe is een heel sociaal paard. Als deze info mocht helpen.
Alvast bedankt
Marieka

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 16:45

Het ligt er maar net aan hoe dominant de paarden zijn.

Op een manege waar ik heb gestaan vond een meisje het ook erg grappig haar nieuwe merrie bij mijn ruin en een andere ruin in de bak te zetten..... wij zaten in de kantine en zagen het niet. merrie was gruwelijk dominant en heeft de ruinen alle hoeken van de bak laten zien.... heeft paps en mams van meisje veel geld gekost

Zou lekker de wei in 2en splitsen en zo laten wennen.... want als het niet klikt ben je de sigaar

Tigra_

Re: Kennismaking met nieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 18:27

Meestal zetten wij ze ook gelijk erbij maar dat ligt eraan hoe de paarden reageren moet zeggen dat mijn ervaring ook wel zegt dat ze naast elkaar zetten ook goed gaat. Dan is het meestal vrij makkelijk als ze voor het eerst echt bij elkaar staan. Wij hadden een dominante ruin die niet met mijn merrie door een deur kon.(en letterlijk de wei uitjoeg) Ze hebben weken naast elkaar in de wei gestaan en nu zijn ze beste maatjes. Ging gewoon vanzelf om ze bij elkaar te zetten.

Dus ik zou ze ook gewoon eerst een weekje naast elkaar laten staan en als je ze bij elkaar zet gewoon even opletten.

mejanieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 21:16

wij zetten er vaak ook een draad tussen wand mijn paard is ook heel erg dominant ik vind het altijd verstandiger als je het doet wand en paarden gedrag kan soms in een keer omslaan;)

succes!!

xx janieke

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 21:30

Tja, het hangt inderdaad wel van de paarden af.

Ik heb ze een keer zo bij elkaar in de wei gezet. Een hele sociale pony bij een hele dominante. Wat gegil, gestoei en al snel was de dominante de baas en de sociale volgde braaf.

Andere keer heb ik ze eerst naast elkaar in de stal gezet. Konden ze elkaar alvast even leren kennen. Maar na een uur of 4 in de stal heb ik ze ook gewoon bij elkaar in de wei gezet. Ging om twee hele sociale pony's, half uurtje snuffelen en stoeien en het was koek en ei. Nu eten ze samen van 1 grassprietje.

Met twee dominante paarden zou ik wel heel erg oppassen, die zou ik niet zomaar bij elkaar in het weiland durven zetten. Dan lijkt me een draadje ertussen voor een tijdje een verstandige oplossing.

Maar bovenal! Wat je ook doet, zorg dat je er bij bent totdat het vrede is. Als het echt mis lijkt te gaan kun je dan direct ingrijpen. Ik laat ze bij de kennismaking dus ook altijd een halster om hebben, dan kun je ze altijd pakken als het niet goed gaat of wanneer er eentje uit het weiland wordt getrapt ofzo.

Succes ermee. :)

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 09:09

In het voorjaar als de paarden na het winterseizoen weer naar buiten gaan gaat alles tegelijk naar buiten, paar dagen onrustig maar dan gesetteld. Een vreemd paard erbij, later in het jaar doen wij altijd met een draad ertussen zodat zij eerst kennis kunnen maken na een paar dagen wordt de draad verwijderd of worden de paarden bij elkaar gezet. Hierdoor het minste problemen met verwondingen is mijn ervaring.

Zelfs een paard wat een periode uit de groep geweest is, denk aan een aantal weken minimaal. Dan zetten wij dit paard er ook niet direct bij.

Pico83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 10:51

Bedankt voor jullie reacties
Ik heb net nog met de huidige eigenaar gesproken en zij zegt dat het best wel goed zal gaan.
Nelson heeft bij haar al met verschillende andere paarden in de wei gelopen en dat ging altijd prima, hij is erg sociaal. En Pico heb ik ook nog nooit klappen zien uitdelen, hij incasseerde ze alleen maar... ik ga kijken, moest het te erg zijn, dan kan ik er nog altijd gauw een draadje tussen zetten.
Nog twee daagjes en dan is het zo ver... wat duurt de tijd toch lang als je op iets aan het wachten bent!
Groetjes Marieka

Quinc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 15:40

Zoals ik hoor dat je paard al gewend is om in een kudde te staan en de ander een heel erg sociaal paard is. dan zou ik ze gewoon bij elkaar zetten

sullebulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 17:10

Gewoon bij elkaar zetten, gaat vast wel goed als ik het zo hoor. :)
Wel goed in de gaten houden en eventueel met een longeerzweep oid klaarstaan, mocht het mis gaan.

divigostab

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 18:49

Wij zetten ze ook altijd gewoon bij elkaar.
Nog nooit problemen gehad.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 19:15

Het ligt aan de paarden en aan de wei :)

Heb je een ruime wei zodat ze elkaar goed uit de weg kunnen gaan (denk aan een hectare ipv. een bakje) en zijn het paarden die gewend zijn om met andere paarden te lopen , dan gaat het meestal wel goed om ze er direct bij te zetten.

Maar ik doe het absoluut niet :n

Vind het onverantwoord.

De verhuizing en de nieuwe plek op zich zijn al spannend voor een paard. Voor de paarden die er al lopen is het ook spannend , zo'n nieuwe in de wei :j

De nieuwe kent de plek nog niet , kent de andere paarden nog niet.....je hebt altijd een zeer aanwezige kans dat ze elkaar toch te grazen nemen.

Erg prettig als een paard direct door de draad gejaagd wordt....dat is een lekker begin :n

Waarom het risico nemen :)

Zet ze lekker apart zodat de nieuwe even kan "landen" en even tot rust kan komen , even op zijn gemakje de nieuwe plek kan verkennen en al grazend vanonder z'n wimpers de anderen kan observeren , en de anderen hem.

Als je dan merkt dat ze allemaal relaxed zijn zet je ze de volgende ochtend gewoon lekker bij elkaar.

Merk je wat teveel spanning dan kun je ze nog even een paar dagen apart laten en ze af eens wisselen van wei zodat ze toch de wei delen en de nieuwe ook dat deel van de wei kan verkennen met de luchtjes van de anderen , en de anderen de luchtjes van die nieuwe kunnen onderzoeken.

Als iedereen dan relaxed is en ze elkaar niet woest aanvliegen over de draad enzo :P zet je ze alsnog bij elkaar.

Zo groot is de moeite van het even apart houden tijdens de kennismaking niet , je gaat daarvoor toch niet het risico lopen dat er een gevaarlijke knokpartij volgt :)

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 00:00

Helemaal mee eens, pmarena. Zoals je al schrijft; het kan wel, maar waarom dat risico nemen?

Truffel__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 10:52

ik laat ze meestal eerst aan een touwtje snuffelen en als dat redelijk gaat .. gooi ik ze bij elkaar ..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 13:53

Hier gaan in aangrenzende paddocks, mogen ze even snuffen en gillen en als er al een beentje uitgeslagen wordt dan raken ze het gaas of hek.
Daarna mogen ze pas bij elkaar met veel eten :D en als dat goed gaat mogen ze bij elkaar blijven.
Ik ga ook geen problemen (en onkosten) op zoeken als het ook anders kan.

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 13:58

Ik heb mijn paard eerst 1 middag in het stukje land naast het andere stukje land gezet zodat ze elkaar konden zien en snuffelen maar geen klappen konden geven. De volgende ochtend zijn ze met zijn 3en naar buiten gegaan, wat gesnuffel en klaar.. :)

tinkerplein

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 22:14

Als er bij ons een nieuw paard komt,zetten we ze ook altijd een paar dagen apart met een draadje ertussen.Ben het er helemaal mee eens dat je geen moeilijkheden moet opzoeken.Heb hier ook wel eens meegemaakt dat ze met draadje ertussen heel rustig waren,maar eenmaal bij elkaar was het oorlog!Goed observeren dus en idd allebei een halster om,natuurlijk gelijk halster weer af als alles goed gaat.Veel plezier met je paardjes!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 22:17

zet er eerst draadje tussen.
heb ik met mn oudje en friesje ook gedaan.en dan langzaamaan bij elkaar steeds wat langer. toen oudje overleed ook draadje tussen nieuwe vriendje en friesje die is helaas altijd moeten blijven staan.
nieuw vriendje vertrok na een jaar en toen kwam er een jaarling bij. eerst jaarling even laten wennen dus uurtje met draadje ertussen en daarna bij elkaar en staan nog steeds bij elkaar bijna nooit vechten. dus draadje ertussen en kijk het even aan. wel erbij blijven eerste paar keer. en zorg dat je longeerzweep of iets erbij hebt zodat je ze eventueel uit elkaar kan halen als het te erg wordt.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 11:47

zeker eerst even appart maar wel met contact bij de andere zetten.
Heb het maar wat vaak mis zien gaan met nieuwe paarden in een kudde.

irisbroer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 14:32

Ik heb mijn paard eerst even apart laten zetten, zodat ze eerst even rustig kennis met elkaar konden maken. En na een tijdje gingen ze bij elkaar en dat ging super goed.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 09:08

Ik zou ook zeker zijn voor eerst een draad er tussen. Paarden die elkaar nog niet kennen of die (tijdelijk) niet zo goed met elkaar overweg kunnen zou ik ook niet in 1 wei zetten. Ze zullen het misschien wel 'uitvechten' maar je neemt dan wel het risico dat er eentje gewond raakt.

alayana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 13:29

simodi schreef:
Ik zou ook zeker zijn voor eerst een draad er tussen. Paarden die elkaar nog niet kennen of die (tijdelijk) niet zo goed met elkaar overweg kunnen zou ik ook niet in 1 wei zetten. Ze zullen het misschien wel 'uitvechten' maar je neemt dan wel het risico dat er eentje gewond raakt.

Helemaal mee eens.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 13:34

In een kudde wil de hele groep zich nog weleens tegen de nieuweling keren en dan krijg je problemen.
Dan wordt er nogal eens voor gekozen om de nieuweling eerst even samen met alleen de leider van de kudde in de wei te zetten. Ze zijn dan op elkaar aangewezen en dat beseffen ze. Zij kunnen dan de onderlinge verhoudingen vaststellen zonder al te veel drama. Is dat klaar, en plaats je de beide paarden terug in de kudde dan zal de leider in de kudde niet accepteren dat zijn nieuwe aanwinst in elkaar wordt gemept.
Maar dat is bij jou dus helemaal niet aan de orde.

Als de wei groot genoeg is en de paarden dragen geen ijzers, zou ik ze gewoon direkt bij elkaar inzetten. Ze kunnen elkaar ontwijken en ach, een enkele schop met blote voeten hoort er wel een beetje bij en geeft eigenlijk nooit letsel. Paarden zijn nl. reuze handig in het opvangen van klappen op plekken waar het weinig kwaad kan.

Gewoon doen dus en een uurtje erbij blijven voor het geval dát.

Pico83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-10 19:04

Hallo,

ondertussen staan ze een dag of 3 samen op de weide, en dat gaat op zich best goed. Gillen en zo is er nooit bij geweest, maar als ik met eten kom dan jaagt Pico Nelson wel de halve wei rond. Ook heb ik de indruk dat Nelson niet de schuilstal in mag als Pico erin staat. Wel geloof ik dat ze iedere dag wat dichter bij elkaar in de buurt grazen zonder dat er gedreigt wordt. Gaat dit nog beter gaan met de tijd, of zal deze spanning altijd zo blijven?
Zijn er dingen die ik eventueel kan doen waardoor ze beter met elkaar kunnen opschieten?
Hooi ligt er verspreid over 3 hooisystemen in de weide, dus er is voldoende eten, en drinken ook... dus als Nelson niet op een plaats kan/mag eten kan hij altijd op een andere plek gaan.
Groetjes Marieka

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 19:57

Als de schuilstal niet zo groot is dan kan het best zijn dat er maar 1 tegelijk in zal staan. Ik neem aan dat Pico er ook wel eens uit gaat ? Dan kan Nelson er op dat moment toch even in om op te drogen ofzo tijdens naar weer ? :)

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 21:40

mijn merrie heeft eerst met een schrikdraadje ertussen gestaan en na 2 jaar pas de kudde in gegaan.
mevrouw was te dominant