1 maand opzegtermijn stalling?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dieuwke1986

1 maand opzegtermijn stalling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-10 07:56

Hallo allemaal,

ik sta nu op een mooie en goede stalling, helaas moet ik daar noodgedwongen weg, omdat ik geen auto meer heb en de stalling niet te bereiken is met het openbaar vervoer, en aangezien ik er elke dag heen wil, gaat dat absoluut niet lukken.

Ik heb voor een stalling dichter bij mij in de buurt gekeken, gelukkig is daar een plek.
Heb alles geregeld, paardje kan as. maandag opgehaald worden, en dan lekker naar haar nieuwe stal ..

nu het probleem, de "Oude" pensioneigenaar, zegt nu dat ik een maand opzeg termijn heb, dat hangt op een vaag vies blaadje bij de stallen.
Ik heb hier nooit iets over gehoord, en vroeg me af of hij dit zomaar kan maken.

Of moet de pensioneigenaar van te voren een contract maken met de regels, die ik dan moet ondertekeken. Dat lijkt mij logisch.
Bij alle dingen die ik me kan bedenken waarbij ik een opzegtermijn heb, heb ik ervoor getekend.

Ik kan ontzettend goed met de "oude" pensioneigenaar, hij weet dat ik er elke dag heen wil .. en dat voorheen ook deed toen ik nog een auto had.
Noodgedwongen moet ik dus iets anders, omdat ik het beste wil voor mijn paard.. Dit valt mij nogal rauw op mijn dak, en ben er ook behoorlijk verdrietig van, het idee alleen al dat ik een maand lang bijna niet bij mijn paard kan komen |( ;( .

Hoe denken jullie hierover? Sta ik in mijn recht om mijn paard toch te verhuizen?

Groetjes Dieuwke

marissa0108

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 08:19

Ik ben ook pas verhuist met mijn paardje naar een andere stal.. In de vorige stal bestond er geen opzegtermijn maar waar ik nu sta heb ik wel een soort 'contract' gekregen, waar wel in staat dat de stal door beide partijen opgezegd kan worden, maar dat je een maand tijd hebt om te verhuizen... Dus als ik binne 2 weken wil verhuizen dan mag dat wel ... Het is niet zo dat zij kunnen zeggen dat ik vandaag daar weg moet, ik krijg een maand de tijd...

Keet

Re: 1 maand opzegtermijn stalling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 08:22

Je hoeft je paard daar niet te laten staan die maand, je kan hem gewoon verhuizen. Maar je moet wel nog een maand stalgeld betalen :) is heel normaal hoor op stallen :) een maand opzegtermijn, soms wel twee :)

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 08:26

Zo'n opzegtermijn is heel normaal :j
Zoals Evelli zegt kun je gewoon weggaan, maar het stalgeld blijf je verschuldigd.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 08:28

Een maand opzegtermijn lijkt me niet meer dan logisch. Dat is volgens mij bijna overal zo.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 08:31

Tis idd gebruikelijk dat beide partijen een opzegtermijn hebben van 1 kalendermaand. Dus zowel de pensionklant als de pensionhouder.
Als jij nu opzegt, zou dat dus betekenen dat je officieel per 1 mei naar je andere stal kan (en dus de maand april nog moet betalen).
Al kun je ervoor kiezen om je paard al wel eerder te verhuizen, maar dan ben je je geld kwijt.

Dieuwke1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-10 08:35

Ik vind het ook heel normaal, alleen dan moet ik dat toch van te voren weten? Dan moet het toch opgesteld staan in een soort contract? Of niet?
Ik heb geen contract, en kan er ook niets over vinden op de site van de stalling.

Groetjes Dieuwke

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 08:37

Het hangt toch op een briefje bij de stallen staat in je openingspost?
Dan ben je ervan op de hoogte :)

Silence

Dat is een (ongeschreven) regel, dus dat had je zelf horen te weten. Niet er vanuit gaan dat de pensionhouder je dat wel even onder neus zou wrijven op het moment dat je wilde gaan ;)
Daarnaast zeg je zelf dat het ophangt.
Briefje mag dan wel vies zijn, maar blijkbaar duidelijk genoeg om te lezen.
Dus je was er van op de hoogte.

44Myrthe44

Als jij geen contract heb ondertekent sta je daar dus eigenlijk zwart. En dan kan de staleigenaar jou niks maken, je hebt nergens voor getekent. Gewoon weggaan en niet betalen voor een maand stalling als je paard daar niet meer staat.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 08:39

Hmm..geen idee, als hij het wel heeft ophangen in de stal, dan zou je ervan uit moeten gaan dat iedereen de regels kent, ondanks dat je geen contract hebt getekend.
Is het niet in goed onderling overleg op te lossen (ik weet het, dat is niet altijd mogelijk).

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 08:41

Tja 44Myrthe44 het is een oplossing maar als je dat vaker doet kan ik je zeggen dat je geen goede naam krijgt hoor.
Niet dat ik het zelf heb meegemaakt, maar wel gezien in mijn omgeving.

Dieuwke1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-10 08:55

Even ter bij info, ik heb dit briefje nog nooit zien hangen, maar dat zei de pensioneigenaar gister tegen me. Ik sta daar dus inderdaad zwart, en heb dan ook geen idee wat ik moet doen. Dit is voor mij de 1e x dat ik dit meemaak..

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 08:57

Je hebt geen contract, maar hoe betaal jij? Contant of via de bank?
Ook dat heeft namelijk te maken met wel of niet zwart staan en dat hangt niet enkel af van een contract.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 08:57

Dat je zonder contract staat wil niet zeggen dat je zwart staat hoor. Als hij de pensionklanten en de inkomsten opgeeft aan de belasting sta jij gewoon wit. Ook contant betalen heeft niets te maken met zwart staan.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 08:58

Kun je het er niet over hebben met hem? Als je erg goed bent, dan moet hij toch voor rede vatbaar zijn?
Zeker gezien het feit dat je geen vervoer hebt (of gaat hij alle verzorging overnemen? :P )

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 08:59

:j daar doelde ik op, de manier van betalen.
En grote kans dat de bedragen gewoon aangegeven worden inderdaad. Pensioneigenaar moet ergens zijn inkomen verantwoorden.

sofie1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 09:00

ik heb op veel stallen gestaan :o (voel me het prettigst bij zo min mogelijk drukte) maar overal was een opzegtermijn,
ik heb ook een regelement ontvangen en moeten tekenen.

als jij nooit iets hebt ondertekend kan je je paard gewoon meenemen!
dit zorgt natuurlijk wel voor scheve gezichten.

en de staleigenaar zal misschien gaan dreigen dat je paard niet van het erf komt maar dan bel je de politie (is niet leuk allemaal).
hij mag je paard in elk geval niet vasthouden.

succes

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 09:01

Als je geen contract hebt, dan kan je stalhouder je ook nergens aan houden. Maar 1 maand opzegtermijn is wel standaard en netjes. Je kunt het eigenlijk niet maken om op stel en sprong weg te gaan. Overleg eens met je stalhouder, leg de situatie uit en probeer tot een compromis te komen. Of betaal een maand dubbel stalgeld als je dat kunt betalen en verhuis je paard alvast.

devine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 09:03

Je paard kan je gewoon ophalen waarom niet?
En als je niks getekend hebt dan ben je ook niet verplicht om dit na te komen en hij kan ook niks eisen.

Wel had ik voor je eigen en voor de pensioneigenaar het al kenbaar gemaakt dat je door vervoer aan het kijken was naar een andere stal zodat je nu niet tegen dit was aangelopen.

Dieuwke1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-10 09:04

Ik hoop dat hij voor rede vatbaar is, ik ga mijn best doen, want ik vind dit heel erg vervelend.
Ik betaal idd gewoon via bank. Hm..

Ik kan er simpelweg gewoon niet meer komen.. Ik moet dus wel ergens anders heen..

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 09:04

Je kan een voorstel doen; jij haalt jouw paard weg, betaal alleen kale huur, gezien volledige huur gebaseerd is met wrs stro, hooi en biks...

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 09:04

Je zegt zelf dat je op een mooie en goede stalling staat. Bedenk wel dat als jij zo 'asociaal' bent om zonder opzegtermijn en op stel en sprong weg gaat dat je dan nooit meer een weg terug hebt. Of je nu wel of niet in je recht staat, netjes is anders.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 09:06

Precies, ben het helamaal met Caira eens.
Maar TS waarom zo onverwacht en op het laatste moment?
Jij bent niet blij met de opzegtermijn, maar jouw manier van handelen is ook niet netjes inderdaad.

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 09:07

44Myrthe44 schreef:
Als jij geen contract heb ondertekent sta je daar dus eigenlijk zwart. En dan kan de staleigenaar jou niks maken, je hebt nergens voor getekent. Gewoon weggaan en niet betalen voor een maand stalling als je paard daar niet meer staat.

Zij heeft daar altijd met vol vertrouwen gestaan, een goede "oude"staleigenaar. Ik zou bovenstaande dus nooit doen tenzij jouw contact absoluut niet goed is met staleigenaar....