welk zand voor in de paddock?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

timokyana

welk zand voor in de paddock?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-10 20:49

omdat mijn 2 jarige op het moment met zandkoliek staat word het tijd om mijn weidemanagement eens onder de loep te nemen.
ze staan nu op een afgetrapt zwart zand stuk, omdat ze hier dus zand uit eten/ wortels trekken wil ik dit veranderen en paddocks aan leggen voor de paarden.

Wie heeft dit ook? gedraineerd of niet / en meest belangrijk wat voor zand gebruik jij?
(voorbeelden erg welkom)

tamary

Re: welk zand voor in de paddock?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 21:21

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 16:09

Ik heb er nu rivierzand in liggen. Dat is wel erg mul in de zomer, maar laat heel snel water door in de regentijd.

Hiervoor heb ik ook leemzand(klapzand) gehad en dat slaat dicht en loopt dan bovenlangs weg (afschot).
Dat werkt op zich goed zolang een paard er niet in gaat rollen en je dus de boel mooi strak/afschot houdt.

marjan321

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 16:24

Als je googled op manegezand of paardenbakzand vind je het meest geschikte zand: zand met een korrelgrootte tussen de 200 en 230 µm en wat hard en vierkant van structuur is zodat het voldoende grip geeft zonder dat je paard het tot stof vertrapt. Bovendien is het heel belangrijk dat er geen leem in het zand is verwerkt, dit zal er namelijk voor zorgen dat de bodem dichtslibt en dat het water niet goed meer wegloopt.

Rivierzand heeft een ronde korrel waardoor de bodem losser blijft en het inderdaad wat sneller zwaar kan worden; vooral in de zomer als de bodem droger wordt.

Verder weet ik niet precies waar je woont en of jullie op zand of kleigrond zitten maar als je op kleigrond zit moet je eigenlijk altijd drainage aanleggen om wateroverlast te voorkomen.

Yade

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 18:04

Afhankelijk van wat de samenstelling van de grondlagen is kan je ook de grond laten keren, zodat een onderliggende zandlaag boven komt.

Wat voordeliger is, keren ef zand laten aanvoeren weet ik niet.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 18:20