Paardenfaciliteiten inplanten aan huis

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Glebje

Paardenfaciliteiten inplanten aan huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-10 17:18

Hallo,

Wij zijn plannen aan het maken om op onze eigen bouwgrond een modern
huis te bouwen. De bouwgrond is nu een deel van (ong. 1 hect) weiland waar ook onze stallen
en onze piste opstaan.

Nu had ik graag wat ervaringen gehad ivm. Paarden aan huis.

De stallen naast het huis,of verder?
Hoe hebben jullie het ingeplant in de tuin/pad/huis?
Hebben jullie speciale zaken aangebracht in het huis voor
de paarden?

Als jullie foto's hebben van jullie stallen/paarden/piste aan huis en de inplanting ervan
mogen jullie deze altijd posten!

Alvast bedankt!

Yucca

Re: Paardenfaciliteiten inplanten aan huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 17:21

Ik zelf zou een landschapsontwerp/architect in de hand nemen om te laten kijken naar de indeling van het erf en de plaatsing van de woning. Zo krijg je alles goed op zijn plek, logische (zicht)lijnen, de juiste afmetingen/verhoudingen en de juiste beplantingen.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 21:15

Wat ik zelf erg handig vindt is om de stal direct aan de weide te kunnen koppelen. Verder de bak in de wei leggen en dan een stukje voor de bak nog weer apart af te sluiten. Zo maak je een soort sluis wat er praktisch kan zijn met het uit de weide halen van paarden. Verder heb je het voordeel dan de dieren eigenlijk van alle faciliteiten gebruik kunnen maken zolang alle toegangen open staan. Wil je bepaalde dingen afsluiten dan kan dat ook. Misschien denk je nu van ik wil ze zelf op stal zetten en inloopstallen kunnen me gestolen worden, maar wellicht veranderd de situatie ooit (jij gaat anders denken, hebt een ander doel of het is medisch gezien voor het paard beter etc.) en dan is het fijn dat alle mogelijkheden er gewoon zijn.

In huis zou ik een plaats maken voor vieze laarzen etc. Omdat je steeds meer hoort over zadeldiefstallen kun je er ook over nadenken om een hoek voor je tuig in te richten. Dan heb je het gewoon in huis liggen en wordt het sowieso gedekt door je inboedelverzekering.

Op je erf zou ik het deel waar je met de paarden komt geheel afsluiten. Ontsnapt er 1 dan heb je die niet zomaar op de weg lopen.

In de winter is het heerlijk als je via een deur in huis zo de stallen in loopt, maar dat is lang niet overal te realiseren.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 21:57

Vang je regenwater op, dat scheelt je en een hoop waterleidingwater en je 1e 10/15 meter om je verharding van je erf wordt minder bagger. Om dezelfde reden zorg voor goede drainage in dat stuk.
Overweeg om een onderhoudspad aan te leggen waar de paarden niet overheen kunnen ivm gemakkelijk verslepen van zware kruiwagens mest/hooi/water naar wei en mesthoop als dat over onverharde grond moet.
Suggesties qua veel vrije uitloop en niet strak gebonden aan tijden qua voeren staan bv hier: [VSW] Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Maak voor het ontwerp eerst een lijst met wat je eisen zijn qua huisvesting en veiligheid mbt paarden op het erf. Er staat bv hier in het dorp een huis te koop wat grond en stallen heeft, maar waar ik nooit paarden zou willen hebben. Huis en erf zijn nl strak aan de weg gebouwd en erf is geheel open naar de openbare weg toe. Een losgebroken paard loopt dan dus heel rap op straat.

Bedenk ook goed waar je dingen als halsters en je schrikdraad schakelaar het meest practisch te plaatsen zijn.

Architect zal waarschijnlijk heel mooi kunnen ontwerpen, maar verstand hebben van paarden aan huis en genoeg ervaring qua wat werkt is twijfelachtig.
Let ook bij je huis op je energiegebruik door oriëntatie t.o.v. de zon (passive solar noemt men dat ook wel en scheelt veel stoken)

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 09:07

tamary schreef:
Architect zal waarschijnlijk heel mooi kunnen ontwerpen, maar verstand hebben van paarden aan huis en genoeg ervaring qua wat werkt is twijfelachtig.

Daar ligt natuurlijk ook een taak van jezelf, maar er zijn ook genoeg architecten/ontwerpers die ook paarden houden (mezelf bijvoorbeeld :D) Een architect voor de woning heb je toch nodig, naar mijn mening zijn deze vaak TE gefocussed op de woning en minder op de ligging op het erf en de daarbij behorende routing/handige zaken.
Een landschapsarchitect of ontwerper kan hier vaak meer in betekenen.

Handinge tips zijn er overigens al gegeven!

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 09:10

Ontwerpers zijn duur!
Je kunt ook beginnen met een lijstje wat je zou willen.
Welke elementen, beplanting enz enz.
En daarna ga je eens een schets maken hoe het eruit zou moeten zien.

Op deze manier kom je een heel eind!
En bel maar eens wat bedrijven op wat betreft beplanting, welke bomen, heggen en planten zijn geschikt, makkelijk te snoeien, niet giftig en hoe zien ze eruit in de zomer/winter?!

Succes!

Glebje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-10 16:43

Bedankt voor de reacties!

We zijn volop bezig met de plannen!

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 16:48

annebe schreef:
Ontwerpers zijn duur!

Een architect is ook duur en die laat je ook je huis tekenen, waarom de omgeving dan niet laten doen, dit zorgt juist zorgt voor een aangename woonomgeving.

Een ontwerp maken kan al vanaf 1000 euro schat ik zo, dus om daar nu op te benibbelen op de gehele bouwsom, mij lijkt het een prioritiet: een goede basis is het halve werk!

Glebje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-10 16:55

Yucca schreef:
annebe schreef:
Ontwerpers zijn duur!

Een architect is ook duur en die laat je ook je huis tekenen, waarom de omgeving dan niet laten doen, dit zorgt juist zorgt voor een aangename woonomgeving.

Een ontwerp maken kan al vanaf 1000 euro schat ik zo, dus om daar nu op te benibbelen op de gehele bouwsom, mij lijkt het een prioritiet: een goede basis is het halve werk!

Daar heb je gelijk in. Ik ben nu bezig met zelf wat de
inplanting en structuur te schetsen,zo heb ik al een idee.

Ik kijk er al naar uit,de paarden door het raam zien lopen!

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 17:02

Ja, super idee, ofniet!

Ik hoop ook dat ik 'later' nog een keer een huis kan laten bouwen, met een prachtig ontworpen erf natuurlijk :D

Ik kan er nu al over denken welk type huis het wordt (geinspireerd op boerderijen/herenhuizen in de omgeving) en hoe ik modern met oud ga combineren...

*droomt verder* haha

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 17:18

Yucca dat klopt wel, maar bij een huis gaat het verder dan alleen een mooie tekening.
Zoals het rekening houden met stopcontacten, leidingen, draagbalken, lichtinval, gewicht, afmetingen e.d.
En daar heb je bij een tuinontwerp minder last van.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 19:32

En vooral goed bij je gemeente informeren wat wel en niet mag!!

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 21:24

annebe schreef:
Yucca dat klopt wel, maar bij een huis gaat het verder dan alleen een mooie tekening.
Zoals het rekening houden met stopcontacten, leidingen, draagbalken, lichtinval, gewicht, afmetingen e.d.
En daar heb je bij een tuinontwerp minder last van.

Gelukkig is het meer dan een mooie tekening maken, ook ik moet rekening houden met zaken als:
draaicirkels, bestratingsmaterialen, grondsoort, vergunningen, bestemmingen, bodemgesteldheid, veiligheid.....
Owkee, bij mij kan er niet veel instorten, maar verzakkingen of giftige planten zijn natuurlijk ook niet erg prettig.

Bovendien kijken veel architecten te weinig naar de omgeving en plaatsen soms bijgebouwen midden in een mooie zichtlijn vanuit het huis bijvoorbeeld. Maargoed, ik snap dat niet iedereen daar geld in wil steken, ik vind alleen dat mensen mogen weten dat het in verhouding niet 'veel' geld is...en dus de moeite waard kan zijn!

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 09:25

Ja, alleen houden ze vaak geen rekening met gebruiksvriendelijkheid en effecientie :)

In deventer is de kinderboerderij aanlegd door zo'n bureau.. Ik heb nog nooit zoveel loze hoeken en waardeloze indelingen gezien. (En dit is niet het eerste dierenbedrijf wat ik gezien heb dat aangeled is door een bureau)

slokkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 10:02

leg een grote overzichtelijke plattegrond op tafel.
Zet lampjes neer waar de zon gemiddeld op en onder gaat.
Maak je keuzes, waar zet je het huis neer, zichtbaar vanaf de weg of niet, paddock/dressuurbak voor of achter, ga je liever door de voordeur of de achterdeur naar de paarden, wil je op de paarden letten vanaf de keuken of de woonkamer.
Wat moet er in de stallen passen behalve de paarden, waar leg je de mestvaalt?

:P

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 19:39

slokkie schreef:
leg een grote overzichtelijke plattegrond op tafel.
Zet lampjes neer waar de zon gemiddeld op en onder gaat.
Maak je keuzes, waar zet je het huis neer, zichtbaar vanaf de weg of niet, paddock/dressuurbak voor of achter, ga je liever door de voordeur of de achterdeur naar de paarden, wil je op de paarden letten vanaf de keuken of de woonkamer.
Wat moet er in de stallen passen behalve de paarden, waar leg je de mestvaalt?

:P

En let op je windrichtingen, zodat je staldeur niet op wind staat, of de wind zo lekker tussen huis en schuur doorgiert.