Oproep ZELFBOUW-stallen van DAMWAND

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Stronglady

Oproep ZELFBOUW-stallen van DAMWAND

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-10 09:53

Hallo!

Ik ben me aan het orienteren op de bouw van buitenstallen en ben heel nieuwsgierig of er hier ook bokkers zijn met een zelfbouw-stal met damwand-profielen als buitenwanden. Mijn idee is het volgende model:
Afbeelding

Maar dan met damwand aan de buitenkant en betonplex aan de binnenkant en rode golfplaten als dak. Nou heb ik daar in mijn hoofd een heel mooi plaatje van gemaakt :D maar zou ik zo graag eens voorbeelden zien van stallen van damwand! Ik heb me echt uit de naad gezocht, maar op internet is niks te vinden en het enige onderwerp op bokt hierover stamt uit 2006 en alle foto's zijn verdwenen.... :O

Wie kan mij een voorbeeldje laten zien of heeft bijv. zulke stallen in zijn profiel staan?
Hoe bevallen de stallen? Was het moeilijk om te maken?
Welke technische problemen kom je eventueel tegen?
Hoe zorg je bijvoorbeeld voor voldoende ventilatie, zodat er niet teveel condensvorming plaatsvindt?

Graag krijg ik zoveel mogelijk reacties, maar liever niet over het aanschaffen van een kant-en-klare stal, want daarover heb ik me al uitvoerig geinformeerd ;) .
Wellicht kom ik daar toch nog wel op uit, maar voor mij is de doel van dit topic echt alles te weten komen over:

*D 8-) LOW-BUDGET, KNAPPE, ONDERHOUDSVRIJE ZELFBOUWSTALLEN !!!! 8-) *D

inma

Re: Oproep ZELFBOUW-stallen van DAMWAND

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 14:27

Hmm, zou graag even meelezen.
Heb nu een container als inloopstal. Deze is low-budget en ook aardig onderhoudsvrij maar knap????

Ik ben ook heel benieuwd naar reacties, wie niet.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 14:45

ik heb een schuilstal van damwand
ventilatie geen problemen mee omdat de voorkant gedeeltelijk open is
verder geen problemen mee gehad

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 21:58

Wij hebben een schuilstal van sandwich-panelen. Geisoleerde damwandplaten dus. Voordeel: is zelfdragend, dus veel makkelijker bouwen. En is geisoleerd, dus geen condens. Tweedehands worden ze ook nog wel eens aangeboden, of tweede keus. Ik zou echt aanraden voor sandwichpanelen te gaan. Damwand is echt niet handig qua warmte in de zomer en vocht/kou in de winter. En het is dun spul, dus een deuk is er zo ingeslagen.

Wat wij wel op termijn gaan doen is de houten buitenbekleding van een dubbelwandige stal (met binnenbladen van beton) vervangen door profielplaten. Geen damwandplaten, maar platen met een horizontaal profiel/namaak gepandekseld uiterlijk.
Omdat die stal van beton is, kan de buitenbekleding wel van enkelwandig profielplaat zijn. Door de betonnen binnenwanden heb je ook geen condens en ook niet zo veel opwarming in de zomer.

Stronglady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-10 09:17

@Ibbel:
die sandwichpanelen zal ik eens even bekijken, dat is dan inderdaad misschien wel een beter alternatief, bedankt!
En die profielplaten waar jij het over hebt, heb je daar een linkje van? Van wat voor materiaal is dat gemaakt en wat zijn de kosten? Gepandekseld vind ik namelijk ook erg mooi, maar het 'echte werk' valt zeker buiten mijn budget!

Ik ben er van overtuigd dat er heel veel bokkers moeten zijn met zelfbouw-stallen, alsjeblieft, reageer en breng me op ideeen!! :)*

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 10:35

deuken krijg je idd snel met 1 damwandplaatje
helaas al paar hoefafdrukken vanaf de buitenkant te zien
en warm is het niet nee

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 19:49

Onze houten schuur is pas met damwand "bekleed" zeg maar. De houten schuur stond er al 30 jaar en daar zit nu damwand omheen. Is niet hetzelfde. Moet even zoeken anar foto's

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 19:53

Stronglady schreef:
En die profielplaten waar jij het over hebt, heb je daar een linkje van? Van wat voor materiaal is dat gemaakt en wat zijn de kosten?

Is ook van metaal, zelfde soort idee eigenlijk als damwandplaat, alleen dus met een horizontaal profiel.

Ik zou even moeten kijken wat onze aannemer voor fabrikant opgeduikeld had... Heb ik zo niet bij de hand.

linkje op Marktplaats
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 19-03-10 19:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 19:56

Zo ziet onze schuur er uit
Afbeelding
en zo was hij
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 20:15

Schuur is er mooi van opgeknapt.
En wat een heerlijke luie donders heb je daar :+

inma

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 23:34

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 23:39

Ik ga een van de volgende dagen beginnen aan een stallenbouw. Ik heb steenschotten gekocht en heb een ontwerp laten maken met ijzerprofielen waarop die steenschotten worden opgezet. Redelijk goedkoop en duurzaam. Makkelijk weer uit elkaar te halen indien nodig.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 08:32

@webster543 : en hoe ga je die aan de buitenkant afwerken ??

Stronglady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-10 09:04

@spetter:
Nou dat ziet er prima uit vind ik! En je hebt inderdaad een lekker stel daar liggen zeg!
Bedankt voor het opzoeken van de foto's!

@webster543:
Hoeveel stallen krijg je en wat zijn de kosten? Ga je zelf plaatsen of laten doen?

De sandwichpanelen heb ik eens naar gekeken en is echt wel interessant! Voorbeelden van wat je ermee kan doen heb ik hier gevonden http://www.boshoeve.com/index.php?content_id=12
Is echt wel iets om nog even verder uit te diepen voor mij, dus bedankt Ibbel!

Zijn er nog meer mensen die foto's willen plaatsen van van hun onderhoudsvrije stallen? (niet van hout dus...)

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 09:09

heb zelf ook openstallen van damwand, heb hier helaas geen foto's van. ik heb de binnenkant bekleed met steenschotten en alleen de onderkant. hou er rekening mee dat je goed ventilleerd of isolatieplaten aan de onderkant van het plafond. Wanneer je de paarden een beetje nat op stal zet gaat het condens naar boven en valt dus als druppels weer beneden op je paard.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 09:10

@Stronglady: Die toepassingen zien er niet verkeerd uit. Van die foto van de schuren begrijp ik dat ie ze wel heeft overgespoten (ze waren geel en rood volgens de omschrijving).

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 09:13

Dat damwand staat zo goedkoop jammer genoeg!
Er schijnt nu ook een prefab beton stal te zijn, deze is bedacht door een vader en dochter. (vader werkt al jaeren met beton)

Bij paardentips lees je er meer over

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 09:16

Geef eens een linkje :)

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 15:26

Ik ga zelf een dubbelstal maken van elk 3.50mx3.12m. De steenschotten kosten 550€ het ijzer weet ik nog niet, maar hiervoor kan ook hout gebruikt worden.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 17:02

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 17:09

Bedankt voor de link. :)
Het doet wel een beetje 'bunker'achtig aan en als je ze verft heb je daar natuurlijk ook onderhoud aan.
Het dak vind ik iets té plat en ook mis ik de overkapping tegen inwaaien regen/sneeuw.
Verder zal je gezien het gewicht, wel een hele stevige ondergrond moeten hebben.

inma

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 22:15

Wauw, dat ziet er strak uit! Mooi hoor.
Dubbeldun, volgens mij zit er wel een overkapping bij. Is te zien op deze foto
Afbeelding
Alleen jammer dat op deze manier het zicht van het paard enorm belemmerd wordt. Er is maar 1 open kant en aan weerszijden zit daar weer een muur. Paard kan dus alleen rechtdoor kijken en niet naar links/rechts. Ik denk eerder dat dit een hele leuke inloopstal zal zijn (en bijvoorbeeld 2 naast elkaar met meerdere paarden) dan echt een aparte stal.
Ben wel benieuwd wat dat kost...