Wat vereist de weide?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

XxXLauwieXxX

Wat vereist de weide?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-10 19:23

Hee, ik ben vanplan om een manege paard te kopen, hij is mijn lieveling maar hij heeft iets aan zijn rug.
en ik wil niet dat hij naar de slacht gaat, dus ik ga hem op de wei zette, er is een adresje beschikbaar voor hem, maar als hij daar jaar in jaar uit moet staan weet ik niet precies waar de weiden dan aan moet voldoen, hoe groot hij ongeveer moet zijn en welke spullen er bij moeten enzo.
zou iemand daar antwoord op kunnen geven??
dan zouden julie mij heel erg mee helpen.

xxxx Laura

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 11:04

ik zou in ieder geval zorgen dat er een schuil/loopstal zit, zodat hij met regen en wind gewoon lekker kan schuilen en droog kan staan. zorg dat er voldoende water toevoer is zodat je paard de hele dag door kan drinken. de grote van het land, tsjah, wil je bijvoeren of niet zomers. qua grote zou ik er in ieder geval voor zorgen dat je paard lekker kan rennen. dat vind ik het belangrijkste, als het dan niet dusdanig groot is dat je paard er de gehele zomer van kan grazen dan kan je hem gewoon hooi bijvoeren.

maar weet je zeker dat hij, ondanks dat hij last van zijn rug heeft, pijnvrij in de wei kan staan? want ze doen hem niet voor niets naar de slacht lijkt mij.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 11:07

blue_kim schreef:
ik zou in ieder geval zorgen dat er een schuil/loopstal zit, zodat hij met regen en wind gewoon lekker kan schuilen en droog kan staan. zorg dat er voldoende water toevoer is zodat je paard de hele dag door kan drinken. de grote van het land, tsjah, wil je bijvoeren of niet zomers. qua grote zou ik er in ieder geval voor zorgen dat je paard lekker kan rennen. dat vind ik het belangrijkste, als het dan niet dusdanig groot is dat je paard er de gehele zomer van kan grazen dan kan je hem gewoon hooi bijvoeren.

mee eens en dan een gezelschap pony of paard. En ik zou kijken of je een groot stuk kan vinden zodat hij in de winter op een ander stuk staat anders loopt hij het land kapot en heeft ie in de zomer er weinig aan, dan kan je het land in 2en verdelen ;)

femmelke2

Re: Wat vereist de weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 14:20

een schuilstal (tenminste) een drinkbak een eetbak en een grote genoege wei

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 14:33

XxXLauwieXxX schreef:
Hee, ik ben vanplan om een manege paard te kopen, hij is mijn lieveling maar hij heeft iets aan zijn rug.
en ik wil niet dat hij naar de slacht gaat, dus ik ga hem op de wei zette, er is een adresje beschikbaar voor hem, maar als hij daar jaar in jaar uit moet staan weet ik niet precies waar de weiden dan aan moet voldoen, hoe groot hij ongeveer moet zijn en welke spullen er bij moeten enzo.
zou iemand daar antwoord op kunnen geven??
dan zouden julie mij heel erg mee helpen.

xxxx Laura

Paard moet droog kunnen liggen. Makkelijk heel de dag bij drinkwater kunnen. Persoonlijk vind ik een schuilhok ook noodzakelijk (tegen zon,dazen en regen)
In de winter rekening houden met bijvoeren (waar laat je dat) want er zit dan weinig voeding in het gras. Verder natuurlijk gezelschap - kleine pony bijv.
Ook zou ik schriklint aanschaffen met een klok om ze te verzetten.(steeds een stukje gras bijgeven of ze totaal verplaatsen)
Gras wordt snel stukgelopen wanneer het nat is, dus daarin moet je je verdiepen welke grond je het paard neer zet en hoeveel je nodig hebt en of je een stuk mag/kan verharden voor in de herfst-winter. (tegen diep in de modder staan wat natuurlijk "zuigt" als paarden daarin lopen en ook mok kan geven)

XxXLauwieXxX

Re: Wat vereist de weide?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-10 17:33

En hoe moet ik dat dan verharden?? ik snap het niet echt

laurentius

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 17:59

Verharden doe je met beton of tegels.
Ik zou je wel aanraden nog eens heel goed te denken voor je hier aan begint. Het is niet goedkoop om een wei geschikt te maken voor een paard (omheining, waterbak, schuilgelegenheid, plek om droog te liggen) en het is ook niet goedkoop of makkelijk als je zelf je wei goed wil houden (mesten, slepen, onkruidverwijderen, bijzaaien e.d.). En dan moet je nog water geven en 's winters bijvoeren.
Een paard op de wei is niet zo heel veel goedkoper of makkelijker dan een op stal. :n