Weideonderhoud, bemesting?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

D_Travis

Weideonderhoud, bemesting?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-10 16:31

Ik heb eigenlijk een hele korte vraag:
Hoe onderhouden jullie je weide, om zo lang en mooi mogelijk gras te hebben.

Het seizoen komt er weer aan dat het gras begint te groeien, en ik vroeg mij af of jullie nog iets aan bemesting doen van het land.
Ik ken het fenomeen bemesten door het land te injecteren met varkensmest, maar ben hier niet zo kapot van. je krijgt enorm veel gras, dat wel, maar voor gevoelige paarden werkt dit uit ervaring niet.
Ik hoor ook veel over kunstmest, maar geen idee of dit geschikt is voor paardenlanden. Zoja, welke zou adviseren jullie dan?
Of zijn er nog andere dingen waar jullie goede, of slechte ervaringen mee hebben?

We zijn net verhuisd naar een ander weiland en de bodem is hier vrij arm. Ik vraag mij af of we dus genoeg gras zullen krijgen van het zomer, dit land heeft twee jaar stil gestaan, maar voorheen liep er wel een paard op.

Eventuele andere tips zijn ook welkom :j

Alvast bedankt!

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 16:48

Ik gebruik al een 5 tal jaren kalkcyanamide. Dit is een produkt dat zowel kalk geeft, bemest, bepaalde ongewenste onkruiden bestrijd en dat ongedierte verjaagd. Wij hooien elk jaar een deel van onze weide af en vorig jaar heb ik het laten verwerken tot voordroog en de loonwerker die dit heeft gedaan complimenteerde mij met het gras : voldoende variatie en kruiden, lange stengels en niet te vochtig.
Toen ik hem zij dat ik kalkcyanamide gebruik bleek dat hij dat ook gebruikte op zijn eigen hooiweiden.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 16:51

hier wordt het land elke week geslept als ze van dat stuk zijn. Dan mag het een week bijkomen. Daarna een lading kalkemon eroverheen als ze regen aangeven en een week wachten en dan mogen ze er weer op. We werken met een 3 weideplan.

Je moet ook kijken wat je zelf fijn vind. Je kan ook niet bemesten en alleen de mest van je eigen paarden erop gooien. Wel gaat over elke deel om de 3 jaar de mistpit. en wordt dan elke 2e keer ook omgespit en opnieuw ingezaaid met gewon weidemengsel.

Nu hebben we er een extra stuk bij en daar wordt zolang het goed gaat niet op bemest is ook beter voor de beestjes.

Maar juist arm land is best goed en 2 jaar niets gedaan moet je even goed op blijven letten op jacobskruid. En als je het niet vertrouwd altijd wat hooi blijven voeren wordt hier ook gedaan.

Jacobskruid laten we bijna tot bloei komen in de nieuwe wij die ook een paar jaar brak had gelegen en dan gaan plukken dan herken je het en hoef je niet heel de wei door met een vergrootglas.

Hopelijk heb je er wat aan.

TinkerTom

Re: Weideonderhoud, bemesting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 18:02

dit is even handig om te volgen!

in welke maanden bemesten jullie je land?

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 18:05

hier begint het in april de kunstmest hoor net dat het aar 2 a 3 keer per jaar is per stukje.

Maar als je een goed advies wil kan je een grondmonster naar wageningen kunnen sturen en melden waarvoor je het land gebruikt die kunnen dan een bemestingsplan sammenstellen aan de hand van de samenstelling van de grond.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 18:23

Hier is het begin van de week geinjecteerd met koeienmest. Vorig jaar is dat ook gedaan en geen klagen eigelijk.
Het jaar daarvoor hadden ze speciaal kunstmest voor paardenweien was tevens ook tegen onkruid end. Maar volgens mij nog nooit zulk traag groeiend gras gezien en onkruid in overvloed dus dat was niet zo'n succes.

Maar goed zijn niet mijn weides dus verdiep me er niet echt in.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 18:26

paarden eten voornamelijk kort gras. Speciale paardenmest en paadenweigraszaadmengsel is gebaseert op vroeg splitsend gras wat dus niet hoog wordt en al bloeit rond de 10 cm.

Over het onkruid kan ik niet zeggen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 19:11

Nooit alleen met kunstmest bemesten. Daar dood je het bodemleven mee, je moet jaarlijks meer kunstmest geven voor dezelfde opbrengst. Dat hebben ze in de jaren '60/'70 in de derde wereld tot hun schade wel ontdekt.

Ik laat koemest (geen varkensmest, zitten vrij veel zware metalen in) injecteren in april en laat dan ook mijn ruige paardenmest uitrijden, geef kalkcyanamide in mei/juni, laat nog eens injecteren in augustus (als dat kan, hangt van de hoeveelheid fosfaat in de voorjaarsmest af ivm quotum) en geef nog een keer kalkcyanamide in september. Arme zandgrond op de Veluwe, wel vergelijkbaar met Drenthe denk ik.

Ik laat 1x in de 6 jaar opnieuw inzaaien (niet alles tegelijkertijd), in de hersft. Ik zaai gewoon in met BG100, 100% raaigras. Heb in het verleden wel BG4 en BG11 gebruikt, maar klaver komt er sowieso vanzelf wel in, en grassen als thimotee verdwijnen heel rap bij een beetje overbegrazing.

Verder laat ik 1x in de 3 jaar volvelds onkruid spuiten, de andere jaren houd ik het met de rugspuit een beetje bij.

D_Travis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-10 19:26

super!! bedankt voor alle reacties tot zover!
hier hebben we zeker wat aan!!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 19:28

Ik zie dat je Tinkers hebt. Mijn ervaring met kunstmest of injecteren bij sobere rassen is jeuk en aanverwante huidaandoeningen. Je stalmest opbrengen kan uitstekend, aangevuld met kalk en eventueel ontbrekende mineralen (bodemonderzoek). Je bent dan ook meteen je paardenmest kwijt, anders moet je betalen voor de afvoer EN voor de aanvoer van andere meststof voor de weide.

Varkensmest wil je niet, niet alleen de zware metalen, maar veulens en drachtige merries pikken er nog wel eens een lawsonia besmetting van op. Geeft maag/darmklachten en is gevaarlijk. Volwassen dieren ontwikkelen geen symptomen, maar kunnen wel drager worden (niet fijn voor veulen), veulens krijgen er fors last van.

Solis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 20:20

Wat ik begrijp, is dat kunstmest (dus ook kalkcyanamide) het bodemleven kapot maakt, maar dat het bovendien ook erg eiwitrijk gras geeft.
Daarom ben ik er wat huiverig voor hoor.

Ik rijd ook mijn paardenmest in de wei uit, deze ligt al een tijd en is goed gecomposteerd.

Toch wil ik jullie mening/gedachten hier eens over peilen; ik las namelijk over organisch gebonden mest (in poeder/korrelvorm), welke een laag gehalte stikstof bevat. Dit zou heel geleidelijk stikstof 'afgeven' en langer werken.
Bekijk deze pagina maar eens; http://www.voergezond.nl/pageID_8852924.html
Zou het wat zijn? Er zit namelijk ook dingen als magnesium, kalium etc. in. Alleen geen kalk, dus dat zou je wel apart nog moeten doen?

D_Travis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-10 20:40

idd we hebben nu een fjord en een tinker, beide sober inderdaad.
Goed dat je dat zegt over het kunstmest tamary!

interessant om te lezen allemaal

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 20:47

D_Travis schreef:
idd we hebben nu een fjord en een tinker, beide sober inderdaad.
Goed dat je dat zegt over het kunstmest tamary!

Niet alleen de kunstmest, ook drijfmest ofwel het injecteren van vloeibare mest wat nu zoveel gebeurt is funest (maar helaas zo algemeen gebruikt).
Zijn een aantal mensen met eigen stal/land en tinkers, etc. die hier ervaring mee hebben. Caira? dacht ik zit in noord holland (schoorl?) zij werkt met stalmest (die "strooi" je op het land) en heeft 0 problemen met mok, rasp en seme van wat ik begrijp.

D_Travis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-10 20:56

Solis op die site staat er ook dat het niet zo geschikt is voor paardenlanden, plus dat het eiwitrijker wordt.

D_Travis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-10 20:58

Tamary stalmest is dus de mest van je eiegn paarden die je over het land uitstrooit zeg maar??

Solis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 21:11

Huh? Nee, er staat juist dat het ZEER geschikt is voor paardenweides..

Kunstmest wel ongeschikt ja. Daarom mijn vraag wat mensen denken over die organische mest.. de 'Frugifer' wat onderaan de gelinkte pagina staat.

Solis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 21:16

Stalmest is trouwens inderdaad mest wat je uit de stal haalt. Er zijn wel wat mensen die het in hun eigen weide uitrijden, het best is als dit goed gecomposteerd is omdat paardenmest de wei verzuurt, en beter wordt opgenomen/omgezet in goede mineralen als het al wat vergaan is.
Gebruik de zoekfunctie op Bokt maar eens met de zoektermen paardenmest in weide of iets dergelijks, zo ben ik een boel te weten gekomen!

D_Travis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-10 21:17

owja sorry ik zie het ook inderdaad, ik las verkeerd!!

thnx solis!

Laurenlinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 21:25

hoeveel kunstmest heb je nodig als je gaat bemesten?
graag antwoorden in pb : )

D_Travis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-10 21:27

waarom in pb? ik denk dat iedereen hier iets aan heeft :)

Solis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 21:28

Het staat vaak op de verpakking/zak waar je het in koopt geloof ik hoor.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 22:30

Laurenlinden schreef:
hoeveel kunstmest heb je nodig als je gaat bemesten?
graag antwoorden in pb : )

Instructies voor gebruik staan op de verpakking.

Zou trouwens eerst bodemonderzoek doen en verder kijken dan de reclames van de meststoffenproducent.
Wat doe je met je paardenmest trouwens? En zijn je dieren echt gezond?

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 08:45

Solis schreef:
Wat ik begrijp, is dat kunstmest (dus ook kalkcyanamide) het bodemleven kapot maakt, maar dat het bovendien ook erg eiwitrijk gras geeft.
Daarom ben ik er wat huiverig voor hoor.

Kalkcyanamide is geen kunstmest, het is een product dat al gebruikt werd voordat er kunstmest was en dat nu terug opkomt omdat het een natuurlijk product is, zoek maar eens op internet, ik heb ooit een uitgebreid artikel gevonden over kalkcyanamide, ik dacht dat het gepubliceerd was door de hogeschool in Wageningen.

meintsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 09:37

Ik zou eerst eens beginnen met een bodemonderzoek: je weiland laten bemonsteren. Dit kun je laten uitvoeren door BLGG. Dan weet je precies wat er in de bodem zit en waar tekorten aan zijn. Ook geeft BLGG een bemestingsadvies, afgestemd op je wensen: veel of weinig productie.
Dan pas weet je wear je mee bezig bent. De bemestingsadviezen van andere mensen kunnen vanwege de grondsoort van jouw weiland wel helemaal verkeerd zijn, hoe goed bedoeld ook.

Solis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 11:28

Ah, ik vroeg het een leverancier hier in de buurt en die noemde kalkcyanamide gewoon kalkstikstof. Daaruit begreep ik dat het kunstmest was.
Ik lees inderdaad anders: 'De versnelde verrotting van organisch materiaal met de hulp van kalkcyanamide werd vroeger benut voor het maken van zogenaamd "kunstmest" en "broeiaarde". Tegenwoordig wordt kalkcyanamide ingezet voor de aanmaak van zogenaamde compost.'
Bron: http://www.kalkcyanamide.de/versnelde_verroting.htm

Toch zou ik dan liever de compost gebruiken dat je hiermee verkrijgt, omdat dit ook humus toevoegt aan je grond. Gaat het bodemleven ook niet door de kalkcyanamide, vraag ik me af?
Het artikel afkomstig van de hogeschool in Wageningen heb ik niet zo snel gevonden.

Ik vind het in ieder geval nuttig om er het een en ander over te leren. Bodemonderzoek en bemestingsadvies kosten gelijk weer een aardige duit, ik weet graag ook zelf wat en waarom ik iets doe.